Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, September 6, 2012

Anak

Saya sebenarnya masih belum mempunyai pendirian yang konkrit mengenai perancangan keluarga. Saya rasa ada wajarnya kita menjarakkan anak, dalam masa yang sama saya juga percaya kepada taqdir dan rezeki daripada Allah. Memang, bagi anak yang rapat, kebarangkalian untuk berlakunya "kekurangan-kasih-sayang" disebabkan perhatian yang sukar diberikan dalam satu-satu masa, adalah amat tinggi.

Tapi, baru-baru ni saya mendengar ceramah daripada seorang ustaz yang telah dikurniakan 6 orang anak. Dia berkata, anak ni rezeki dan kita tak berhak menghalang. Dan bagi saya, alasan beliau juga baik. Terutama dalam bab penggunaan pil-pil perancang dan kaedah-kaedah yang sememangnya boleh dianggap sebagai bahaya dan "mengubah" takdir Allah.

Mungkin terdapat satu atau dua kes yang benar-benar memerlukan kepada "kaedah perancang keluarga", misalnya melibatkan kesihatan. Ini kerana, ada ibu mengandung yang memerlukan tempoh yang agak lama untuk "kembali mengandung" disebabkan oleh kekurangan darah dan kecederaan yang dialami.

Apapun, biarlah kita pertimbangkan sesuatu itu dengan seluruh dan sepenuhnya, berpandukan kepada syariat dan sunnah kehidupan kita sebagai manusia.

Paling penting, hargai nikmat sebagai seorang hamba, dan hargai nikmat kurniaan anak. Pesanan buat diri.

Pelik bukan, ramai yang mengadu dan mengeluh kerana tidak mempunyai anak, tapi ramai jugak yang mengeluh kerana mempunyai terlalu banyak anak. 

Saya tidak boleh setuju, jika alasan "perancang keluarga" yang mereka gunakan ialah "kedudukan kewangan". Ini alasan yang paing tidak munasabah. Ada juga, yang tak nak anak kerana ingin menjaga kecantikan. Ada juga yang tak nak anak, kerana bimbang berkurangnya kasih sayang antara suami isteri.

Bagi mereka-mereka yang di atas ini (yang bagi alasan pelik2), sememangnya kalau dikurniakan anak sekalipun tetap tidak akan mengubah mentaliti mereka, bahkan mereka cenderung untuk berlaku zalim ke atas diri mereka, lebih-lebih lagi kepada anak yang tidak berdosa. Bagi mereka anak hanyalah beban dan menyusahkan. Sedangkan anak sebenarnya amanah, pengikat kasih sayang, dan penyejuk mata bagi mereka yang beriman dan menghargai nikmat kurniaan Allah.

Ingatlah, rezeki itu, hanya akan terasa nikmatnya, apabila disyukuri..

Bagi yang memberikan alasan kewangan. Tentu kita pernah bertemu dengan mereka yang mempunyai harta berjuta ringgit. Cuba tuan-tuan dan puan-puan tanya kepada mereka, cukupkah harta yang mereka ada?

Saya pernah jumpa orang yang gajinya 5 angka. Dia sendiri tidak pernah cukup dengan gajinya.

Saya pernah jumpa orang yang gajinya rm700, anak 6, tetapi hidupnya sederhana, dan AlhamduliLlah, saya melihat keluarganya lebih "kurang" masalah berbanding keluarga yang hidup "kononnya" mewah.

Sekali lagi, rezeki yang diberikan, hanya akan terasa nikmatnya jika disyukuri.

Rezeki, walaupun sedikit sekiranya dibandingkan, akan lebih memberikan kesan sekiranya disyukuri, berbanding rezeki yang banyak tetapi dipandang sebelah mata.

-untuk diri dan orang lain-

No comments:

Antara Yang Menarik