Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, December 2, 2008

Farid, hati-hati jangan tergelincir...

"Pada hari itu, kami akan kuncikan mulut mereka, dan kami biarkan tangan
bercakap dan kaki mereka menjadi saksi akan apa yang telah mereka lakukan
(di
dunia)" Yasin, 65.


Kali pertama aku "membacakan" ayat ini adalah ketika aku berusia 14 tahun, sewaktu mengaji di tingkatan 2, di Sekolah Menengah Sultan Muhammad Shah, Parit, Perak. Malang, sewaktu berumur 14 tahun sahajalah aku mula membaca Al-Quran dengan berjalan.



Sebelum aku berpindah ke Parit,Perak, untuk menyambung pendidikan sekolah menengah, aku membaca Al-Quran bukan setakat merangkak, mengengsot pun belum tentu. Terkadang bila terkenang, nak nangis ada, nak gelak pun ada.


Tanda " " pada "membacakan" adalah menandakan waktu itulah aku sedar akan kewujudan ayat itu. Ustaz Ismi, yang juga bapa saudaraku membacakan ayat tersebut dalam sebuah kuliah maghrib. Tak tergambar perasaan aku semasa ayat itu menyelubungi seluruh tubuh dan menjalar pantas dalam kotak pemikiran. Aku terbayang dosa-dosa dan kesalahan yang aku buat, konfirm dah tak boleh nak berdalih.



Antara ulasan yang masih lagi aku ingat, Allah Ta'ala menyebut perihal mulut manusia dikunci dan kaki tangan yang menjadi saksi disebabkan oleh sifat mulut manusia yang suka berputar dan membelit.



Mulut manusia langsung tak dapat dikawal, seringkali mencari alasan untuk melepaskan diri daripada kesilapan yang telah mereka lakukan. Sebagaimana kelakuan manusia yang sedang hidup pada ketika ini, juga manusia yang telah tiada dan akan datang, semuanya suka menggunakan mulut mereka yang petah untuk cuba melepaskan diri daripada kesalahan.



Lalu diperintahkan kepada kaki dan tangan kita untuk menjadi saksi yang akan menceritakan segala perbuatan yang telah kita lakukan. Nyatanya, Kaki dan tangan manusia adalah anggota yang akan sentiasa bersama dengan kita sewaktu kita melakukan kesalahan. Mereka akan menceritakan perkara yang benar-benar berlaku supaya kita tidak lagi mampu berdalih ketika berhadapan dengan pengadilan Allah.


Ingat!!! Tidak terlepas walau sedikitpun..

Apa jadi pada yang kudung kaki dan tangan? Allah yang lebih tahu...


Pokoknya, kita perlu sedar bahawa setiap perlakuan kita akan dibongkar dan diadili dengan seadilnya. Sebab itulah, jalan keluar kepada masalah dan ancaman di atas adalah Taqwa, nak tahu lebih lanjut kena baca, tak muat kalau nak tulis, di tambah dengan kedangkalan ilmu dan bicara. Antara bacaan yang menarik dan ringkas, "Taqwa: Takut tetapi Rindu" oleh TG Haji Abdul Hadi Awang. Maaf kalau ada yang tak berapa suka dengan Backgroun penulis, malangnya TG Abdullah Badawi hanya ada kitab-kitab sekular yang tidak pantas dijadikan teladan.

Bacalah....

No comments:

Antara Yang Menarik