Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, August 17, 2009

Jangan Takut Untuk Membuat Kesalahan


Jika kita didapati bersalah, jangan biarkan kesalahan itu mengalahkan kita. Kerana manusia sentiasa ditemani dengan kealpaan dan kesalahan. Sekiranya kita menganggap kesalahan dan kekurangan itu sebagai hukuman yang diturunkan untuk mengalahkan, maka hidup kita hanya akan diselubungi kekesalan yang tidak berkesudahan.

Sebaliknya jadikanlah kesalahan dan kekurangan itu sebagai pengajaran yang akan mengikat hati kita untuk terus berada di bawah naunganNya. Kesalahan dan kekurangan yang diakui itu akan menjadi bekal yang paling berguna untuk mengekalkan jejak di atas jalanNya.

Kita tidak perlu menyesal dengan kesalahan yang kita lakukan, begitu juga kita tidak perlu marah atau kecewa dengan kesalahan yang orang lain lakukan. Berkemungkinan besar, kesalahan mereka itu sebenarnya adalah refleksi kepada suatu kesalahan yang pernah kita lakukan sebelumnya bahkan mungkin juga yang terkemudian darinya.

Sebab itu, Kejayaan yang sebenar bukanlah kerana sentiasa berada di tempat yang pertama. Kejayaan yang sebenar apabila kegagalan itu menjadikan kita orang yang lebih baik dari sebelumnya.

No comments:

Antara Yang Menarik