Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, March 23, 2011

Kesan Politik Peribadi

Kesal dengan tindakan sesetengah pihak yang sanggup menjadikan isu peribadi sebagai modal politik. Sesudah gagal disabitkan tuduhan liwat, Dato' Seri Anwar Ibrahim dilibatkan pula dengan skandal video terlampau. Sebenarnya, sudah begitu banyak skandal dan salah laku moral pemimpin politik yang berpengaruh di Malaysia ini didedahkan. Ada berita yang melumpuhkan dan menamatkan karier politik individu tertentu, tidak kurang yang masih bertahan malah terus mendapat kepercayaan walaupun skandal tersebut dibuktikan dan diakui sendiri oleh individu tersebut.

Saya cuba mengimbas kembali, skandal peribadi yang pernah terbongkar sebelum daripada ini, mujurlah tiada satu pun yang dimulakan oleh Parti Islam SeMalaysia, PAS.

Ini kerana PAS mengamalkan Politik Islam, menyelesaikan masalah, selain memimpin dan membawa manusia ke arah kebaikan. Politik Islam tidak boleh bercampur dengan unsur-unsur maksiat seperti membuka aib, mencari kesalahan (bersifat peribadi), apalagi memfitnah dengan mereka-reka cerita dan memburuk-burukkan peribadi. Ianya sangat ditegah malah diterangkan dalam ayat yang cukup jelas di dalam Al-Quran, surah Al-Hujurat, 49 : 12,

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani."
Maka jelas, Islam melarang dengan perintah larangan yang sangat jelas, mengintip dan membuka aib orang lain. Walaupun, saya tidak berani mengatakan bahawa berita skandal tersebut mempunyai tujuan politik, tetapi bak kata orang tua-tua, "Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata,".

Bagaimanakah sebenarnya yang dikatakan politik peribadi? Adakah ia bermakna kita langsung tidak boleh mendedahkan keburukan seseorang? Bagaimana ingin melakukan "check and balance" sekiranya peribadi seseorang itu tidak boleh disentuh?

Sememangnya kita perlu menegur kesalahan baik dari segi urustadbir seseorang pemimpin hinggalah kepada kredibiliti dia sebagai seorang pemimpin. Menegur dan mengubah pemimpin adalah perkara biasa yang perlu berlaku dalam mana-mana organsasi apalagi dalam sebuah kerajaan. Kerajaan yang tidak boleh digugat ialah kerajaan yang sangat lemah dan menghancurkan, Power Tends To Corrupt, Absolute Power Corrupt Absolutely.


Tetapi apabila melibatkan isu-isu sensitif, tidak sepatutnya perkara tersebut dijadikan isu untuk tontonan dan makluman umum. Dua akibat utama daripada kegagalan mengawal isu ialah, pertama pembunuhan karakter yang tidak bermoral, kedua mendidik masyarakat dengan nilai yang tidak sihat.

Bayangkan, sebelum tahun 1998, saya rasa kita akan ada rasa malu untuk menyebut secara terbuka perkataan "liwat", namun sejak daripada perbicaraan kes liwat DSAI, rakyat Malaysia sudah tegal dengan istilah, lebih teruk daripada itu, berlaku pula pertambahan kes liwat yang dilaporkan di Malaysia.

Selepas skandal Chua Soi Lek juga begitu, rakyat sudah dibiasakan dengan istilah-istilah negatif yang sedikit sebanyak mempengaruhi kehidupan dan corak hidup masyarakat di Malaysia. Saya setuju, sekiranya salah laku moral ini, jika dibuktikan, boleh menapis pemimpin-pemimpin yang tidak berakhlak. Walaubagaimanapun, pihak terbabit perlu bijak mengawal supaya berita dan skandal tersebut tidak menjadi bahan jenaka rakyat.

Jangan salahkan trend, kerana andalah sebenarnya yang mengawal trend tersebut...

Malang sekali, Malaysia sekarang sudah semakin tenat dengan jenayah rakyat yang semakin tidak bermoral. Berita-berita seperti ini hanya akan meningkatkan lagi indeks jenayah dan salah laku moral rakyat Malaysia, percayalah, hanya berpolitik dengan Politik Islam dapat menyelesaikan masalah. Rakyat perlu dididik dengan nilai yang positif dan murni.

Kalau takut dengan istilah Politik Islam, bolehlah amalkan politik nilai kerana itu jugalah yang sebenarnya dianjurkan oleh Islam.

Ubah Sekarang Selamatkan Malaysia!!!

No comments:

Antara Yang Menarik