Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, December 30, 2009

Ujian mengikut tingkatan.

Saya percaya walau di tingkatan mana sekalipun manusia itu, dia sebenarnya mengalami ujian seberat ujian manusia-manusia yang lain. Ujian yang dikenakan ke atas manusia itu semestinya sesuai dengan tingkatannya. Misalnya, spiderman akan bertembung dengan Dr Octopus, sedangkan ultraman Tiga pula akan bertembung dengan Raksasa Ohiko yang saiz dan keupayaannya lebih kurang sama. Walaupun dalam kedua-dua pertembungan ini, watak yang baik sudah pasti akan menewaskan watak yang jahat, namun adatnya manusia akan diuji dengan ujian yang setara dengan kemampuan.

Pengajaran yang pertama ialah, semua manusia pasti akan diuji. Jika kita tidak mahu diuji, berdoalah supaya ditukarkan kepada kayu atau besi buruk yang hanya menunggu masa untuk dimusnahkan. Sementara masih bergelar manusia, ujian adalah rakan karib yang akan menemani kita setiap detikan masa.

Pengajaran kedua, manusia diuji mengikut tingkatan. Pakcik Spiderman pernah berpesan, "A great power, comes with greater responsible". Perdana Menteri akan diuji dengan pengurusan dan pentadbiran sebesar sebuah negara. Menteri Besar akan diuji dengan pengurusan dan pentadbiran sebesar sebuah negeri. Petani akan diuji dengan peertanian, usahawan akan diuji dengan cabaran perniagaan, begitu juga guru, kerani, dan pelajar sekalipun, semuanya akan diuji dengan kemampuan yang setara dengannya.

Ketiga, ujian menentukan tingkatan. Allah Ta'ala mengingatkan,

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?" Al-Ankabut, 29:2.

Natijahnya, selepas sesuatu ujian itu berlalu, tingkatan kita diukur berdasarkan kejayaan kita menempuhi ujian itu dan menghadapinya dengan jayanya. Bagi mereka yang berkata mereka Islam, mereka akan diuji dengan ibadah Fardhu sehari semalam. Sekiranya mereka mampu melengkapkan kesemua rukun Islam, barulah dikatakan mereka sebagai seorang Islam. Setelah itu, mereka akan diuji dengan kepercayaan mereka terhadap Tuhan Yang Maha Esa, apakah mereka benar-benar bergantung hanya kepadaNya. Diuji dengan kepatuhan terhadap pesanan dan amaran Rasul, kandungan Kitab-kitab suci yang diturunkan, kepercayaan terhadap adanya hari kebangkitan dan juga terhadap Qada' dan Qadar Allah Ta'ala.

Setelah mereka berjaya melepasi ujian ini, barulah dikatakan bahawa mereka ini tergolong orang-orang yang beriman. Bagi yang beriman, mereka akan berdepan pula dengan ujian keikhlasan, bagi menentukan adakah niat mereka bersih kerana Allah Ta'ala? Sama seperti mereka yang baru lahir, diuji dengan merangkak, kemudian berjalan, dan akhirnya berlari.

Semua manusia, beginilah sifat ujiannya.

Pengajaran terakhir, kita mampu mengubahnya. Janji Allah Ta'ala di dalam Al-Quran, bahawa Allah Ta'ala tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubah nasib mereka sendiri. Dan ingatan yang paling kerap meniti di bibir kita,

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya
..." Al-Baqarah, 2:286.

Kita diberikan kelebihan akal yang menjadikan kita wakil pemerintahan di dunia. Bermakna keupayaan kita tidak terbatas di rumah, di fakulti, di kolej, dalam persatuan, mahupun di dalam syarikat tempat kita bekerja semata-mata. Kita sebenarnya mampu untuk mengubah dunia ini sekiranya kita benar-benar berusaha dan bergerak ke arahnya.

Allah Ta'ala Maha Pemurah, Maha Adil dan Maha Bijaksana. Dia memberikan keputusan yang terbaik untuk kita. Terbaik mengikut sukatan dan tingkatan kita sendiri. Jika baik amal kita, maka baiklah natijahnya. Namun, sebagai seorang Muslim, kita mempunyai kelebihan yang tidak terhitung banyaknya kerana kita bertuhankan Allah, Tuhan sekalian Alam, Yang Maha Penyayang dan Maha Pengampun. Kerana kelebihan ini, maka kita sepatutnya menjadi manusia yang terakhir untuk putus asa dengan kehidupan. Teruskan perjuangan.


No comments:

Antara Yang Menarik