Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, May 17, 2010

Mereka tidak mahu kita berfikir seperti mereka...

Anda perlu terlebih dahulu menonton dokumentari "The Arrival" sebelum anda faham apa yang saya maksudkan dengan menguasai minda sendiri. Setelah selesai menonton, bahagian pertama dokumentari tersebut, saya membuat kesimpulan bahawa kita sebenarnya telah kehilangan akal dan fikiran tanpa kita sedari.

Kita sudah tidak mampu menentukan bila kita mahu berfikir dan setinggi mana kita mampu berfikir. Ramai yang sudah hilang kepercayaan pada kemampuan dan kemahuan diri disebabkan kehilangan ini. Mungkin agak keterlaluan, tetapi ini adalah hakikat yang sebenarnya berlaku ke atas manusia yang terpengaruh dengan ideologi dan pemikiran gerakan iluminati dan freemason ini.

Secara tidak sedar, minda dan pemikiran kita telah dicorakkan oleh mereka. Mereka telah menentukan "do's and don't", mereka berjaya menanam keyakinan manusia ke atas sistem hidup yang mereka corakkan.

Bagi saya, inilah sebenarnya yang dimaksudkan dengan "The New Worldly Order", atau pemerintahan duniawi cara baru.

Sistem pendidikan, sistem sosial, dan segala sistem yang berada di sekitar kita sama sekali tidak memberikan ruang yang cukup untuk kita berfikir di luar lingkungan kebiasaan. Ada yang berpendapat, sekiranya kita mampu berfikir dan menghasilkan idea baru, maka orang ini dikatakan kreatif. Hakikatnya, dia masih lagi seorang pemikir yang biasa, sekiranya dia masih lagi bergantung kepada keadaan dan sistem yang ada.

Laman blog ini, tidak mampu memberikan solusi yang tepat untuk mengatasi batas pemikiran sebenar yang perlu dicapai oleh seorang yang kreatif. Cukup dengan kita sedar bahawa, corak dan cara hidup yang sedang kita alami pada ketika ini hanya akan membuatkan dunia semakin cepat menghampiri saat binasa.

Generasi muda zaman kini, digelar oleh sesetengah orang sebagai generasi Y yang cenderung untuk mencabar idea-idea dan pendangan semasa. Generasi yang agak sukar untuk terikat dengan amalan kebiasaan.

Pada saya, walaupun kita kononnya berada dalam kelompok Z sekalipun, kita sebenarnya masih lagi berada dalam lingkungan pemikiran yang terjajah. Selagi mana, kita tidak mampu melihat dan mengatasi batas pemikiran yang ditentukan oleh golongan yang sedang menjajah seluruh kehidupan kita. Jika kita gagal menyedari proses penjajahan ini, bukan sahaja akal kita akan terjajah malah jasad dan jiwa kita juga akan turut dikuasai oleh mereka.

Ada satu sifir mudah bagi menerangkan keadaan ini, anda perlu dengan bijak membezakan antara dua premis ini dan vice versa kepada premis berikut:

Premis 1: Semua perkara ada hukum dan sumber.

Premis 2: Al-Quran dan As-Sunnah adalah hukum dan sumber yang paling tepat dan benar.

Kesimpulan: Semua perkara perlu berhukum dan bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah.


Aneh, sekiranya anda meragui kenyataan ini, pada bahasa, istilah, mahupun pada keboleh-aplikasian kesimpulan di atas, maka anda sebenarnya masih belum mencapai batas pemikiran yang perlu dicapai oleh seorang manusia yang sihat akal dan fikirannya.

Bukan semua pandangan semasa adalah benar, tambahan pula jika pandangan itu diberikan oleh media mahupun orang ramai. Sekalipun semua manusia merasakan sesuatu perkara itu baik dan benar, ianya belum tentu benar selagi belum dibuktikan kebenarannya melalui hukum dan sumber Al-Quran dan As-Sunnah.

Tentu otak anda berselirat selepas membaca kata demi kata yang saya tulis, tapi jangan berhenti berfikir supaya otak itu terus berjalan dan menemui jalan keluar kepada persoalan yang sedang saya mainkan....

No comments:

Antara Yang Menarik