Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, March 29, 2023

7 Persiapan Menjadi Tetamu Allah - Pendahuluan

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Saya memulakan dengan pujian yang sebanyak-banyaknya dipanjatkan ke hadrat Ilahi atas segala ketentuan dan segala nikmat. Selawat dan salam buat junjungan kekasih Allah, Nabi Muhammad, ahli keluarga Baginda, para Sahabat, juga seluruh yang mengikuti jejak langkahnya sehingga ke hari Kiamat.


Umrah bererti mengunjungi Kaabah untuk melaksanakan Ibadah tawaf, Saie, bercukur dengan syarat-syarat yang tertentu. Perjalanan melaksanakan ibadah Umrah, turut disebut sebagai perjalanan menjadi tetamu Allah. Ini kerana panggilan untuk melaksanakan Umrah ini adalah satu kewajipan dan jemputan untuk hadir ke Baitullah ini, adalah jemputan yang teristimewa dari pemilik rumah yang agung ini, Allah 'Azza Wa Jalla.


Kaabah yang terletak di Masjid Haram, disebut juga dengan pelbagai nama antaranya Baitullah, ertinya rumah Allah. Juga disebut dengan nama Baitul 'Atiq, ertinya rumah pembebasan yang membebaskan manusia dari Azab Neraka menuju ke syurgaNya, dan membebaskan manusia dari belenggu jahiliah, kepada cahaya keimanan dan perhambaan diri sebenar kepada Allah SWT.


Kerana itu, perjalanan ini adalah perjalanan yang cukup istimewa. Maka persediaan untuk menghadapinya juga perlulah persediaan yang istimewa.


Bayangkan sahaja, jika ketika bercinta, undangan diterima dari kekasih untuk bertandang. Tentu sahaja, pakaian yang dipilih pakaian yang istimewa, membersih dan berwangi, bersiap awal dan mungkin sahaja berlatih untuk mengucapkan kata-kata terbaik sebaik sahaja berjumpa.


Apalagi, jemputan ini adalah jemputan pemilik dan pengurnia segala Cinta. Maha Kasih dari pada sekalian kekasih. Pemilik kepada sekalian makhluk di langit dan di bumi, Maha Penguasa dan Maha Pengurnia.


Maka persiapan yang menyeluruh dan bersungguh-sungguh perlu dibuat, supaya perjalanan menjadi tetamu Allah ini menjadi perjalanan yang paling indah dan bermakna dalam kehidupan kita. Mudah-mudahan setiap langkah, setiap harga yang dibayar, setiap penat dan lelah, diberikan kebaikan dan dicatat sebagai kebajikan berpanjangan.


7 persiapan menjadi tetamu Allah ini, adalah rangkuman daripada pelbagai bentuk persiapan yang penting untuk perjalanan menunaikan umrah ini, hasil daripada pemerhatian, pengalaman yang sedikit, dan kesempatan yang Allah berikan selama 13 Tahun berkhidmat kepada para tetamu Allah melalui Darul Mubarak Travel & Tours Sdn Bhd. Semoga ianya bermanfaat untuk diri saya dan anda semua.
Gambar ketika membimbing jemaah Haji, Julai 2022/1443H

No comments:

Antara Yang Menarik