Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, March 29, 2023

7 Persiapan Menjadi Tetamu Allah - Persiapan Pertama: Niat

Daripada Umar Bin Al-Khattab R.A. beliau mendengar RasuluLlah SAW bersabda "Sesungguhnya setiap amalan dikira berdasarkan niat, dan hanya sanya seseorang itu mengikut apa yang diniatkan, Maka sesiapa yang hijrahnya kerana Allah dan RasulNya, maka hijrahnya adalah kepada Allah dan RasulNya. dan siapa yang hijrahnya kerana habuan dunia yang menanti, atau perempuan yang ingin dinikahi, maka hijrahnya mengikut apa yang dia hijrah kepadanya" - Hadith Riwayat Al-Bukhari.


Jelas dalam hadith ini, perkara pertama dalam setiap amalan dan perbuatan adalah niat. Niat memandu tindakan dan niat jugalah penentu hasil daripada tindakan. Jika seseorang itu memulakan perjalanan menjadi tetamu Allah untuk mendapatkan keampunan, nescaya keampunan lah yang akan melimpahinya sepanjang perjalanan itu. Jika yang dihajati ialah tanda dan bukti kebesaran Allah, pastinya Allah akan menyingkap hijabNya sehingga terlihat tanda-tanda dan bukti-bukti kebesaran Allah yang Maha Esa sepanjang perjalanan tersebut.


Ini jugalah apa yang pasti akan dialami oleh jemaah umrah apabila memulakan perjalanan. Adakah tujuannya untuk beribadah atau semata-mata berjalan?


Jika tujuannya ibadah, maka penglihatan, pendengaran, percakapan, perbuatan, malah perasaannya akan tertumpu kepada ibadah kepada Allah SWT. Nescaya setiap apa yang berlaku, sama ada baik atau buruk, maka akan dikembalikan dalam bentuk puji dan syukur, sabar dan redha atas ketentuan dan kurniaan Allah Ta'ala jua.


Sebab itu, persiapan pertama ialah "Ikhlaskan Niat". Bulatkan tekad, kuatkan azam, sebut dan ulang sentiasa, perjalanan ini adalah kerana Allah, dan tiada lain yang diharap selain Allah.

Ramai yang bertanya, betul kita niat kerana Allah, tapi apa sebenarnya yang kita cari dalam mengikhlaskan perjalanan ini keranaNya? Ulama membimbing kita dengan menjelaskan, orang yang Ikhlas beribadah kerana Allah, mereka mengharapkan:


1. Keampunan Allah. Seperti yang dijelaskan oleh Allah Ta'ala di dalam Al-Quran:
"Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhanmu, dan syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang bertaqwa."  Surah Ali Imran, Ayat 133.

Inilah juga yang ditunjukkan dalam sirah perjalanan kehidupan para Nabi dan Rasul, yang sentiasa memohon keampunan daripada Allah SWT. Keampunan adalah perkara yang paling mahal di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat. Tiada yang dapat mengampunkan kesalahan hamba melainkan Allah.

Bukan hanya Allah Maha Mengampun segala dosa, malah Allah Maha Mengampun walau siapa pun yang berdosa, dan sebesar apa pun dosa yang dilakukan. 

2. Rahmat dan Kasih Sayang Allah. Kita hidup pada saat ini adalah disebabkan oleh rahmat dan kasih sayang Allah. Bahkan, hadirnya kita menjadi tetamu Allah juga adalah kerana kasih dan sayang Allah. Sebab itu, kita sangat berhajat kepada rahmatNya. 

Orang yang ikhlas sentiasa mengharap rahmat kasih sayang Allah, jelas Allah di dalam Al-Quran:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah serta berjuag pada jalan Allah (untuk menegakkan Agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah, dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." Surah Al-Baqarah ayat 218.

3. Keredhaan Allah. Hidup ini hakikatnya adalah ujian, untuk menguji siapa yang benar-benar beriman dan yang sebaliknya. Memohon keredhaan Allah juga bererti kita mohon agar Allah Ta'ala redha dengan kehidupan dan kematian kita. Kita tidak tahu, sepanjang kita hidup ini, ada tak perkara yang Allah murka? Malah ketika kita beribadah pun, kita mungkin tidak sedar ibadah yang kita lakukan itu mengundang murka atau mengundang rahmat daripada Allah SWT.

Sebab itu, dalam perjalanan Umrah, kita mesti meletakkan keredhaan Allah yang paling utama. Manusia yang ikhlas, mengharapkan keredhaan Allah, tentu sekali akan meletakkan kepentingan Allah yang paling utama. Dia sanggup mengenepikan kepentingan diri, mengorbankan bukan hanya harta, masa dan tenaga, malah perasaannya juga turut dikorbankan kerana Allah.

Lihat bagaimana manusia sanggup bersesak-sesak berjalan berhimpit di bawah terik matahari, apa sebenarnya yang mendorong mereka sanggup bersusah payah begitu? Kadang kala ditolak, kadang kala terpijak, berhadapan dengan pelbagai ragam manusia. Jika bukan kerana keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah, tentu ramai yang akan berputus asa. Sebaliknya, jumlah yang ramai itu, bukan hanya tidak mengentarkan malah membakar semangatnya untuk meneruskan langkah. 

Subhanallah, dalam keributan dan kesesakan inilah Allah akan turunkan ketenangan jiwa, tanda redha dan kasih sayangNya.


4. Kejayaan dan keselamatan di dunia dan di akhirat. Kita tidak boleh terlepas daripada meminta perlindungan dan keselamatan dalam segala urusan di dunia dan di akhirat. Bahkan ini lah sebenarnya yang menggambarkan diri kita sebagai seorang hamba, sentiasa memerlukan pertolongan dan perlindunga daripada Allah. 

Dalam keadaan penuh sedar bahawa kita tidak mampu melakukan apa urusan sekalipun jika tidak adanya bantuan dan izin daripada Allah SWT. Ini jugalah yang sering kita sebut di dalam Al-Fatihah yang wajib kita baca setiap hari, 

"hanya kepada Mu kami mengabdikan diri, dan hanya kepada Mu kami minta pertolongan," Surah Al-Fatihah, ayat 5.

Menggambarkan keseluruhan perjalanan kita menjadi tetamu Allah adalah berkisar kepada berpaut pada dahan pertolongan Allah, dan berteduh di bawah limbangan teduhan kasih dan sayang Allah. Mengharap dengan sebenar-benar pengharapan, merendah diri, menghadap dan memohon keampunan, rahmat, keredhaan dan perlindunganNya di dunia dan di akhirat.

Antara amalan yang boleh kita laksanakan untuk memohon agar niat kita ini sentiasa dipimpin oleh Allah SWT ialah dengan mendirikan solat sunat, membaca Al-Quran, berzikir dan berselawat.
Lautan Manusia membanjir rumah Allah dari pelbagai latar belakang, warna, rupa dan bangsa.

Lantai Tawaf yang tidak pernah sunyi dari himpitan manusia yang mengelilinginya setiap waktu sepanjang tahun.

No comments:

Antara Yang Menarik