Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, May 9, 2008

najis mengundang nargis???

angka sebenar yang dikorban dalam taufan nargis yang melanda delta irrawady, myanmar masih lagi belum diketahui.

namun dari sumber-sumber yang ada - pihak junta = 21000 terkorban, 40000 hilang ; pbb = lebih 100000 terkorban ; aljazeera = jumlah kematian hampir mencecah jumlah yang sama pada 26 disember '04.
sinonimnya, ketiga-tiga sumber ini melaporkan bahawa jumlah kematian akibat taufan tersebut adalah tinggi.

jumlah kematian ini masih belum mengambil-kira kes-kes pasca tragedi, seperti kelaparan, wabak penyakit yang tentunya memillukan hati dan perasaan umat manusia, bak kata berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

sekaligus Myanmar menjadi tumpuan dunia dalam pelbagai isu meliputi, kebajikan dan kemanusiaan, politik dan pemerintahan, ekonomi dan sosial, serta banyak lagi.

negara-negara serta pertubuhan-pertubuhan dan kesatuan seperti kesatuan eropah, pbb, negara indonesia, perancis adalah golongan terawal yang menyumbang kepada mangsa taufan nargis. Malaysia juga tidak ketinggalan "menyatakan keinginan dan niat baik" untuk membantu myanmar. puluhan ribu yang kehilangan tempat tinggal dan terputus bekalan makanan.

namun masalah yang membelenggu negara-negara yang baik hati tadi adalah, myanmar mengalukan bantuan bukan pembantu. belum surut pergolakan yang berlaku di myanmar akibat pemerintahan junta, taufan nargis menambah derita dan sengsara rakyat myanmar. inilah yang disebut pengajaran dari Tuhan akibat kelalaian dan kezaliman yang dilakukan padahnya pula tidak memilih mangsa.

junta enggan menerima pasukan keselamatan masuk tanpa tapisan, disebabkan oleh pergolakan dalaman yang berlaku di myanmar. bayangkan, gajah bergaduh, pelanduk mati di tengah-tengah. amerika dengan bongkaknya menyebut, kami akan menghulurkan bantuan jika myanmar membenarkan tentera mereka masuk, sedangkan umum mengetahui bahwa agak mustahil untuk myanmar yang sedia sombong dan angkuh untuk memberikan kebenaran.

delta irrawady merupakan lembah yang subur dengan aktiviti pertanian, pengeluar beras terbesar yang mengeluarkan separuh daripada keperluan beras dunia. maka bayangkan kesannya ke atas negara kita yang makanan asas ialah nasi.

kenaikan harga barang adalah kesan yang jelas akan memberikan impak kepada jutaan penduduk dunia. kenaikan harga beras hingga sekali ganda dalam tempoh terdekat bukanlah perkara yang mustahil.

di saat inilah manusia perlu segera kembali kepada ajaran Islam. walaupun delta irrawady letaknya lebih 2000km dari Malaysia, namun kesan yang dialami oleh myanmar sedikit sebanyak terkena kepada kita.

jika bukan kerana kesan itupun, sebagai manusia yang punya nilai, hati, perasaan, dan pegangan seharusnya menggunakan nikmat pemberian akal untuk merenung apakah yang sebebnarnya ingin ditunjukkan oleh Allah S.W.T. dalam peristiwa nargis tersebut??

bukan kerosakan di atas muka bumi ini disebabka oleh perbuatan tangan-tangan manusia yang tidak bertanggungjawab??

bahawa sememangnya manusia dipertanggungjawabkan ke atas perkara yang terdapat di atas muka bumi, dengan jawatan khalifah untuk mentadbir dan memakmurkan bumi ini???

kemalangan akan terus berlaku, kecelakaan akan terus memburu, kehidupan akan makin bercelaru sekiranya manusia(kita terutamanya) terus leka dan hanyut dibuai dunia...

jom peduli...

No comments:

Antara Yang Menarik