Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, April 3, 2023

7 Persiapan Menjadi Tetamu Allah - Persiapan Kedua: Ilmu Ibadah

Sabda Nabi Muhammad SAW, "Sesiapa yang mahukan dunia, maka hendaklah dia berilmu, dan sesiapa yang mahukan Akhirat, maka hendaklah dia berilmu, dan sesiapa yang inginkan kedua-duanya (dunia dan akhirat), maka hendaklah dia berilmu,"


Ilmu ini ibarat pelita yang menyuluh jalan dan menerangai kehidupan. 

Untuk melaksanakan Umrah, ilmu adalah bekalan yang sangat penting. Bukan hanya ilmu berkaitan ibadah Umrah seperti niat, tawaf, saie, bercukur, larangan ihram dan sebagainya, malah ilmu-ilmu yang lain seperti ilmu ibadah harian dan ilmu berkaitan perjalanan juga turut diperlukan.

Ilmu Umrah yang utama ialah pengetahuan tentang rukun dan wajib Umrah. Antara intipati pengajaran yang paling mustahak ialah keutamaan dalam ibadah umrah dan haji ini ialah menyempurnakan rukun. Jika seseorang itu tahu apa kah rukun dan bagaimana menyempurnakan rukun-rukun tersebut, tentu dia akan menyedari bahawa menunaikan umrah sebenarnya bukanlah sesukar yang disangka.





Memadai dengan dia berniat, kemudian mengelilingi kaabah sebanyak 7 kali, bermula di penjuru Hajar Aswad, kemudian melanjutkan perjalanan dengan berulang-alik antara bukit Safa dan Marwah, juga sebanyak 7 kali, kemudian menggunting sebahagian atau mencukur keseluruhan rambutnya, maka dia telah berjaya menyempurnakan umrah.

Mengenai perkara wajib, dia mesti tahun kedudukan berniat ihram di Miqat, apa perkara yang jika tidak sengaja dilakukan tidak dikenakan dam, dan apa pula perkara sekalipun tidak sengaja masih dikenakan dam. Juga pengetahuan sedikit sebanyak mengenai jenis-jenis serta kadar-kadar dam bagi membantunya lebih jelas akan urusan berkenaan. 

Selain berkaitan dengan Umrah, ilmu ibadah harian seperti Solat, Taharah dan sebagainya juga wajib diketahui. Ini kerana selain melaksanakan Umrah, jemaah juga akan melaksanakan ibadah-ibadah lain di sana, malah ini juga sebagai bekal dan keperluan hidupnya selama berbaki hayat.

Sekurang-kurangnya urusan Fardhu Ainnya selesai. 

Namun begitu, Jemaah juga perlu tahu di sana akan terdapat pelbagai bentuk pertembungan atau perbezaan dari sudut Feqah. Baik melibatkan solat begitu juga hal-hal lainnya. Contoh mudah, bacaan Qunut dan Wirid selepas solat. Begitu juga Solat jenazah yang didirikan hanpir selepas setiap kali solat fardhu. 

Ilmu pengetahuan am berkaitan perjalanan, ilmu ibadah sebagai musafir, dan sebagainya juga tidak boleh dikesampingkan.

Justeru jemaah perlu bersiap dengan mempelajari asas-asas ibadah antara lain bertujuan

1. Supaya ibadah kita sah dan mudah-mudahan ianya diterima oleh Allah..

2. Supaya jika berlaku terpisah dengan jemaah ketika melakukan tawaf dan sebagainya, kita mampu menyelesaikan ibadah tersebut.

3. Tidak mudah terpengaruh dengan perbuatan orang ramai kerana tidak semua perbuatan orang ramai boleh dijadikan panduan atau ditiru. Juga tidak boleh dibawa pulang ke Malaysia untuk diamalkan. 

4. Kegunaan ilmu ini bukan hanya untuk diri sendiri dan ketika umrah, malah ilmu-ilmu ini juga boleh disebarkan untuk membantu jemaah yang lain, begitu juga ianya pasti akan bermanfaat untuk kehidupan seterusnya. 

Semakin kita menggali, semakin kita tahu bahawa apa yang kita tahu sebenarnya sangat sedikit berbanding lautan ilmu Allah yang Maha Luas dan tidak bertepian. Semakin kita belajar semakin kita sedar bahawa kita sebenarnya belum boleh dikatakan tahu, hanya cebisan dari setitik ilmu, berbanding selautan ilmu Allah. 

No comments:

Antara Yang Menarik