Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, April 5, 2023

7 Persiapan Menjadi Tetamu Allah - Persiapan Keempat: Persiapan Rohani

Sebenarnya, walaupun ditulis yang keempat, persiapan yang paling penting adalah persiapan rohani. Rohani ertinya perkara yang melibatkan dalaman diri seseorang, seringkali dirujuk sebagai spiritual, semangat, jiwa, dan batin. Jika dirujuk dari Hadith, elemen rohani ini dikaitkan dengan hati. Sebenarnya hati adalah raja bagi diri kita. Hatilah yang menentukan tindakan, hati jugalah yang mengawal perasaan dan fikiran.


Sebab itu tidak pelik bagi seseorang yang pergi melaksanakan umrah, dia boleh menerima ujian dengan lapang dada, namun, ujian yang sama jika dihadapi di Malaysia, tindak balasnya mungkin sahaja berbeza.

Bayangkan, seseorang yang kehilangan kasut di Masjid Nabawi, terus sahaja dia mengucapkan Astaghfirullah, sambil fikirannya membayangkan dosa-dosa yang mungkin pernah dia lakukan, atau perkataan-perkataan yang tidak sepatutnya dia ucapkan. Tetapi tindak balas yang berbeza jika kasutnya hilang atau dikebas orang ketika berkunjung di surau berhampiran kediamannya di Malaysia.

Inilah yang dinamakan Kekuatan Rohani. Disebabkan, ketika berada di Madinah, rohaninya kuat, maka dia dapat menerima ujian dengan baik. Mungkin ketika dia berada di Malaysia, rohaninya tidak sekuat ketika dia berada di Madinah atau di Mekah, maka dia mula menyalahkan orang lain, bahkan sehingga menyalahkan diri sendiri. 

Persiapan rohani banyak bergantung kepada hubungan seseorang itu dengan Allah SWT. Semakin dekat hubungan seseorang dengan Allah, semakin kuat rohaninya. Jika kuat rohaninya, maka insyaAllah dia dapat menempuh kehidupan ini, begitu juga perjalanan umrah dengan baik.

Satu perumpamaan yang mudah, kita semua tahu akan adanya syurga dan neraka. Tetapi kenapa amalan dan sikap kita tidak menggambarkan kita teringin nak ke syurga, atau seperti tidak takut daripada terjerumus ke lembah neraka? Sebab itu, tidak cukup sekadar tahu dan kenal, jika tidak dipupuk dalam jiwa rohani.

Demikianlah, kita bukan tidak tahu perjalanan umrah ini adalah kerana dan ke arah Allah. Justeru persiapan apa yang boleh memandu agar tujuan perjalanan ini tidak menyimpang atau tersasar? Tidak lain dan tidak bukan persiapan rohani.

Dekatkan sungguh-sungguh diri dengan Allah, melalui jalan yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW, begitu juga yang diterangkan di dalam AlQuran mengenai ciri-ciri mereka yang Allah kasih. Antaranya dengan memperbanyak mendirikan solat dan bersabar, berdasarkan firman Allah:- 

“ Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan Solat; "
Al-Baqarah Ayat 45.


Ertinya, orang yang kuat Rohaninya, kuat kebergantungannya dengan Allah. Dia yakin dengan pertolongan Allah dan dia yakin Allah SWT Maha berkuasa, Maha Mendengar dan Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk dirinya.

Bayangkan ketika kita masih kecil, dan perlukan duit kerana ingin membeli sesuatu, kepada siapa kita meminta? Pada ayah atau ibu? Ramai yang akan terus meminta pada ibunya, kerana dia percaya ibunya lebih mudah dan mungkin sahaja kerana dia percaya ibunya tidak akan menghampakan permintaannya. Sebab itu, dia terus menuju ke arah ibunya.


Begitulah kita sebagai manusia, jika memerlukan pertolongan, kepada siapa kita meminta dan merayu? Maka orang yang baik hubungannya dengan Allah, pastinya akan mendahulukan malah meletakkan Allah SWT sebagai satu-satunya sandaran hidupnya. Kerana dia percaya Allah SWT sentiasa mendengar, melihat, mengetahui segalanya, dan dia juga percaya Allah SWT sekali-kali tidak akan menghampakan permintaan, pujuk dan rayu hambaNya.

Sebab itu, perbanyakkanlah solat sunat, jika boleh sebelum masuknya waktu subuh, tunaikan sekurang-kurang dua rakaat. Mintak tolong dan sebagai usaha untuk mendekatkan diri dengan Allah. 

Banyak amalan-amalan yang baik dilakukan sebagai usaha untuk mendekatkan diri dengan Allah. Antaranya dengan perbanyakkan istighfar, zikir, selawat, bersedekah, membaca Al-Quran dan lain-lain lagi. 

Mudah-mudahan dengan usaha mendekatkan diri dengan Allah Ta'ala ini, dapat menenangkan hati, mententeramkan jiwa, dan paling penting memandu perjalanan umrah supaya kekal menuju ke arah dan keranaNya.





No comments:

Antara Yang Menarik