Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, April 4, 2023

7 Persiapan Menjadi Tetamu Allah - Persiapan Ketiga: Ilmu Pengetahuan Perjalanan

Selain ilmu berkaitan ibadah, ada juga ilmu lain yang penting untuk diketahui sedikit sebanyak sebelum berangkat, iaitu ilmu berkaitan perjalanan. Ilmu itu cahaya, menerangi hidup dan menyuluh jalan. Kita akan teraba-raba jika tiada ilmu. 

Pengetahuan yang pertama ialah Bahasa. Sekurang-kurangnya kita tahu bahawa kita akan ke Negara Arab Saudi, bahasa pertuturan di sana ialah Bahasa Arab 'Ammi, atau bahasa pasar bagi penduduk Saudi. Bahasa pasar arab pula tak sama bagi semua negara. Ditambah pula dengan masyarakat bukan arab yang menetap dan bekerja di sana, menjadikan Bahasa Pasar Arab Saudi sangat rencam dan "menarik".

Walaubagaimanapun, kebanyakan peniaga mereka boleh berbahasa Melayu, sekadar cukup untuk memudahkan urusniaga. Namun, polis, pekerja hotel, pekerja lapangan terbang, imigresen, dan lain-lain pihak bertanggungjawab, kebanyakan mereka hanya tahu berbahasa arab. Sangat sedikit yang mampu berbahasa inggeris dengan baik. 

Tujuan saya menyebutnya di sini, bukanlah untuk menasihatkan para jemaah mahir berbahasa arab, apa lagi untuk menjadikan bahasa sebagai syarat. Cukuplah sekadar kita ambil maklum keadaan yang bakal kita tempuh di sana nanti. Pesan saya, jika nak berinteraksi, jangan malu bertanya dan bersuara. Cakap sahaja dengan bahasa yang kita tahu, insyaAllah ada jalannya.

Perkara kedua ialah mata wang. Di Mekah dan Madinah, mata wang yang digunakan adalah dalam riyal. Tapi ada juga kedai-kedai yang menerima duit RM untuk urus niaga. Berkaitan mata wang, perkara yang penting ialah tukaran. Pilihan yang terbaik ialah tukar terlebih dahulu di Malaysia, kadar nilai tukarannya jauh lebih baik berbanding dua lagi kaedah yang lain. Biasanya jika tukar di bandar-bandar besar seperti Ipoh, Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang, kadarnya lebih baik lagi.

Pilihan kedua ialah dengan mengaktifkan urusniaga antarabangsa bagi pemegang kad debit. Tapi tidak semua bank mempunyai pilihan ini. Anda boleh bertanya dengan pihak bank masing-masing untuk mengaktifkan pilihan ini, dan sesetengah kad debit boleh diaktifkan urusan antarabangsa melalui perkhidmatan bank atas talian.  

Pilihan yang ketiga ialah dengan membawa duit tunai dan tukarkan duit itu di Mekah atau di Madinah. Pilihan ini agak popular namun amatlah tidak digalakkan. Masalah utamanya ialah nilai tukaran yang sangat rendah. Selain itu, lokasi kedai tukaran wang ini, hanya terdapat beberapa buah sahaja di Mekah dan Madinah. Jadi anda mungkin perlu berjalan jauh, dan beratur agak panjang, ditambah dengan kesukaran berkomunikasi. 

Cuma pilihan ini masih sangat popular kerana biasanya jemaah sendiri tidak begitu pasti berapa jumlah yang sesuai untuk dibawa ke sana. Kebiasaannya jemaah akan menukarkan sedikit wang, dan membawa baki dalam ringgit untuk ditukarkan di sana jika perlu. Jika ditanya berapakah jumlah yang sesuai ditukar, pada saya bergantung kepada kemampuan anda berbelanja. Berapa banyak bekal yang ingin anda bawa pulang?

Jika sekadar ingin membeli makan dan minum tanpa membawa pulang apa-apa, maka SR500 adalah mencukupi untuk seorang. Tapi jika ada hajat ingin membeli ole-ole, dan sedikit cenderamata, bekal dan sebagainya, maka SR2000 juga mencukupi. Ramai yang saya jumpa, membawa SR2000 seorang sebagai tambahan belanja. Apapun, ianya berbalik kepada kemampuan kita masing-masing.

Tidak perlu terikut-ikut dengan cara orang lain, malah saya pernah juga berjumpa dengan jemaah yang hanya membawa SR200, itupun hanya untuk digunakan membeli sim kad dan tambang bas atau teksi untuk ke mana-mana destinasi tambahan selain yang disediakan oleh pihak agensi. 

Perkara ketiga ialah jual beli. Sekali lagi ditekankan jual beli mestilah mengikut kemampuan. Tak perlu meletakkan apa-apa sasaran dalam jual beli jika ianya mengganggu tumpuan anda untuk beribadah. Saya sendiri secara peribadi pernah mengelak daripada menerima apa-apa kiriman kerana pada ketika itu, jual beli ini amat mengganggu tumpuan saya untuk berkhidmat.

Tapi sekarang, saya mengganggap jual beli ini sendiri adalah khidmat yang dapat saya berikan kepada jemaah. Justeru ada lima hukum berkaitan jual beli, ada wajib, sunat, harus, makruh dan haram, ditentukan oleh masa, keadaan, dan jenis jual beli yang ingin dijalankan. 

Perlu diingat, harga di sesetengah kedai langsung tidak diletakkan tanda harga, menyebabkan harga barang yang dijual itu, bergantung kepada nilai yang diletakkan oleh peniaga. Jadi perlu kepada tawar-menawar. Membeli belah di sana perlu kental dan jangan mudah luntur. Tapi, andaikata kita memang nak bayar lebih, niatkan sahaja sedekah. 😅

Perkara keempat ini juga penting iaitu perjalanan pergi balik hotel dan masjid. Jemaah dinasihatkan untuk memerhatikan keadaan di sekeliling hotel dan mercu tanda yang boleh dijadikan panduan untuk perjalanan pergi dan balik dari hotel ke masjid. Antara mercu tanda yang selalu dijadikan panduan ialah Menara Jam. Kenal pasti hotel anda di sebelah kiri atau kanan menara jam. Adakah berdekatan dengan menara jam atau bahagian yang bertentangan dari menara jam. 

Panduan ini penting namun, amatlah digalakkan bagi jemaah yang telah berusia, membawa waris yang lebih muda untuk membantu sebarang urusan. Walaupun telah beberapa kali datang ke Mekah, suasana dan keadaan sentiasa berubah dan faktor usia kadang-kala membataskan pergerakan seseorang. Sebaiknya janganlah dibiarkan mereka yang dah berusia pergi tanpa diiringi oleh waris yang muda dan sihat. 


No comments:

Antara Yang Menarik