Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, December 3, 2008

Kenapa nak sangat??

pesanan buat diri, dan respon kepada pemecatan Zaid Ibrahim.

Kebulur sangatkah hendakkan kuasa sampai sanggup cetuskan permusuhan dan perpecahan??


Kenapa golongan pembangkang selalu cetuskan huru-hara dan perasaan tidak senang??


Kenapa tidak menjalani kehidupan seperti orang lain, kita tidak perlukan gerakan bawah tanah dan pembangkang di Malaysia.


Kata-kata di atas adalah zikir harian mereka yang terpedaya dengan tipu-daya kerosakan dan kejahatan. Layaklah mereka meragut rumput di padang, kerana setaraf dengan lembu yang mempunyai otak tapi tidak dijanakan pemikiran.

Sejujurnya, perkataan pembangkang yang digunakan amatlah tidak sesuai sekali. Tambahan pula untuk dipakaikan kepada PAS, IPU, MAMPU dan mana-mana golongan yang "bersungguh" menegakkan kebenaran Islam. Sebab, mereka bukan membangkang, bahkan mereka berada di pihak "kerajaan" yang paling agong. Mereka tidak gilakan kuasa, namun membetulkan kuasa dari kegilaan.

Mereka juga tidak kebulur dengan habuan, bahkan diri, harta dan nyawa mereka pertaruhkan. Walau dikecam, walau diherdik, walau dianiaya, mereka akan terus berdiri dan menyatakan "kembalilah kalian kepada cahaya dan keterangan, jangan selimut diri anda dengan jahil dan kegelapan!!"

Ditahan tidak berhenti, diugut tidak menyepi, dicabar pantang sembunyi diri.

Allah Ta'ala meyebut dan mengingatkan kita dengan firmanNya,
"Berpegang teguhlah kamu pada jalan Allah, dan jangan kamu berpecah belah.."Ali 'Imran.

Secara zahirnya menyeru kita supaya percaya dan setia tanpa belah bagi kepada Islam, dan tidak berpecah belah. Soalnya di sini, kesatuan yang dianjurkan oleh Al-Quran dan As-Sunnah adalah kesatuan di dalam Islam, iaitu dalam keadilan, kebaikan, dan kesejahteraan.

Tiada kesatuan dalam kejahatan!!

Justeru, kita tidak perlu menyahut seruan perpaduan yang mengajak kepada perkauman dan kejahilan. Apa makna kesatuan, jika ianya mendatangkan keburukan. Ini bukan kesatuan, tetapi subahat melakukan kemungkaran.

Dunia kini ibarat retak menanti belah, bila-bila sahaja seruan sangkakala akan menghacurkan setiap yang bernyawa. Mata kita menyaksikan jutaan dosa dan kesalahan umat manusia yang semakin menghiris dan mengikis keselamatan warganya. Kita berada di tengah-tengah kecelaruan umat, bahkan kita juga kerapkali hampir terjerumus ke dalamnya.

Keamanan yang didakwa oleh orang zalim itulah huru-hara. Mereka mengajak kepada perpaduan yang sebenarnya perpecahan, mereka mengajak kepada kedamaian yang sebenarnya kehancuran. Pemimpin diktator ini wajar kita gulingkan dengan apa cara sekalipun. Lihat sahaja apa yang berlaku kepada Zaid Ibrahim, dipecat semata-mata memenuhi undangan pembangkang.

Tidak keterlaluan sekiranya saya katakan, bahawa Pak Lah sebenarnya dah lama ingin pecat Zaid atas surat yang penuh dengan "kebencian" terhadap "kemuliaan" yang dibawa UMNO. Keadilan ISA yang dibenci oleh Zaid, terus menerus mereka perjuangkan tanpa ada sedikit belas sekalipun.

Jangan mudah mendabik dada, hanya kerana kita menjadi ahli PAS, IPU atau MAMPU. Pendaftaran keahlian ini, bukan benteng konkrit untuk kita selamatkan diri daripada kezaliman dan penganiayaan BN, UMNO, TSB dan ASpirasi. Bahkan ianya adalah selemah-lemah iman, seperti mana yang disebut oleh Nabi dalam hadithnya yang masyhur.

Namun, saya lebih suka jika kita tidak meletakkan kuasa dalam bentuk jawatan sebagai prasyarat untuk menegur dengan tangan. Tetapi kuasa dalam bentuk kehendak dan kemahuan. Jika kita betul-betul hendak dan mahu membetulkan keadaan, maka marilah kita mengubahnya dengan tangan. Jika kalian bacul dan penakut, silakan pendam kebencian itu dalam hati.

Maaf, kekasaran ini berniat, kerana Nabi juga menyebut bahawa kita perlu benci kepada kejahatan dan kemungkaran dengan bersungguh-sungguh, seperti kita benci dicampakkan ke dalam api neraka.

Benar sungguh bagai dikata, kerana jika kita tidak benci kezaliman ini dengan bersungguh-sungguh, pasti dan pasti api itu akan menjalar dan memakan diri kita dan mereka yang bersama-sama kita.

Kita punya tanggungjawab untuk kembalikan manusia kepada cahaya dan keselamatan, mengembalikan kebaikan menghapuskan kejahatan, pencerahan akal dan pemurnian amalan.

Biar syahid ataupun kemenangan...

p/s: saya mohon doa teman-teman agar hati ini tetap dan thabat menyatakan "inilah jalan hidupku, dan orang-orang yang menurutiku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata, dan aku menegaskan bahawa Maha Suci Allah, dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain" Ameen...

No comments:

Antara Yang Menarik