Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, November 25, 2010

Popular

Ada dua pengertian yang biasa dikaitkan dengan "popular", pertama ialah terkenal atau dikenali ramai. Popular juga dikaitkan dengan pilihan ramai. Terkenal dan terpilih. Mengenali seseorang belum tentu membuatkan kita memilihnya. Begitu juga dalam perkara-perkara yang melibatkan nilai, barangan, dan sebagainya. Malangnya, setiap yang dikenali itu akan lebih mudah untuk terpilih.

Pilihanraya misalnya, adalah peperangan "populariti" antara calon-calon yang bertanding. Jumlah undi adalah terjemahan populariti yang dimiliki oleh calon yang bertanding. Yang lebih popular akan menerima lebih banyak undi berbanding yang kurang popular.

Saya tidak berminat untuk menumpukan isu ini pada pilihanraya walaupun itulah natijah utama kefahaman mengenainya, namun saya suka untuk mengaitkan "popular" ini dengan nilai yang menjadi pegangan masyarakat. Saya mulakan dengan politik. Politik, begitu popular dikaitkan dengan penipuan, penyelewengan, kekuasaan, gila kuasa, dan sebagainya. Secara mudahnya, politik lebih popular dikaitkan dengan amalan-amalan negatif pelakunya. Memang ini yang biasa didedahkan dan 

Sebenarnya, dan saya yakin semua pun tahu mengenaninya, sebenarnya ada perspektif lain mengenai politik yang lebih menyeluruh. Dasarnya, politik ini adalah seni. Untuk hidup dengan baik, kita memerlukan sistem, tetapi kita tidak boleh terlalu bergantung dengan sistem tanpa kaedah perlaksanaan yang berkesan dan efektif. Maka politik adalah jawapan kepada seni menyelesaikan masalah tersebut. Politik mengajar kita cara untuk berkomunikasi, menyampaikan dan menyalurkan maklumat serta idea. Mempengaruhi pemikiran dan tindak-tanduk masyarakat dengan politik. Anehnya, apabila segelintir "orang jahat" yang juga sangat popular menggunakan politik ini untuk kepentingan peribadi mereka, langsung dipopularkan politik ini dengan kegilaan kuasa.

Hakikatnya, ia adalah seni yang sangat indah dan mengindahkan, apalagi untuk mencapai sesuatu yang indah iaitu hidup bersama Tuhan, dengan mesej yang juga sangat indah, MEMBANGUN BERSAMA ISLAM, tapi "dipolitikkan" sebaliknya.

Saya optimis, sebenarnya masih ramai yang akan bersetuju dengan saya. Bahawa dunia ini masih boleh diselamatkan. Walau merata tempat yang kita lawati, hanya berita -berita yang tidak selamat yang kita terima, namun saya yakin kita sebenarnya sedang berhadapan dengan keburukan yang dipopularkan. Walhal, kebaikan itu sebenarnya ada dan masih banyak.

Masih ada anak-anak yang cuba sedaya-upaya mereka menggembirakan ibu dan bapa mereka. Masih ada pelajar yang menghormati dan menyanjungi guru-guru dan pensyarah-pensyarah yang mengajarkan mereka ilmu. Masih ada yang ikhlas memberikan sumbangan kepada fakir miskin tanpa mengharapkan balasan. Masih ada yang memberikan perkhidmatan secara ikhlas dan mengharapkan bayaran dengan jumlah yang sesuai dengan perkhidmatan yang diberikan. Masih ramai lagi yang mahu Islam memerintah negara ini dengan nilai dan undang-undangnya yang syumul dan membawa kebaikan.

Masih ramai yang baik. Saya sendiri pelik. Kenapa saya menggunakan perkataan "masih ada". Seolah-olah untuk mencari yang "masih ada" ini juga sangat sukar. Benar, untuk mencari yang "masih ada" ini juga sangat sukar dek populariti yang diraih oleh yang tidak baik itu terlalu banyak dan liputan mengenainya hampir merangkumi seluruh sistem kepercayaan masyarakat yang ada sekarang.

Begitu ramai yang percaya apa yang mereka dengar dan lihat. Hakikatnya, pertembungan antara baik dan buruk ini berlaku sama banyak. Sekalipun berada di ambang kehancuran dunia, masih ramai yang baik. Anda adalah contoh yang baik kerana masih sanggup membaca artikel ini hingga ke akhirnya.. :-)

Kita perlu melakukan rombakan terhadap sistem kepercayaan masyarakat. Kita perlu menjadi sangat popular, supaya nilai yang kita pegang akan turut popular bersama. Jika kita yang mengamalkan kebaikan ini malu-malu dan segan untuk tampil memperkenalkan nilai yang kita pegang, takut untuk menyuarakan kebenaran, malas untuk berjuang mempertahankan pandangan, maka kita hanya akan mempercepatkan nilai yang buruk memimpin dan menguasai dunia. Bahkan sekarang, nilai yang buruk ini sedang melonjak naik popularitinya dan semakin dikenali dan dipilih oleh orang ramai.

Kita perlu menjadi agen Islam, duta yang memperkenalkan masyarakat wajah dan ciri-ciri istimewa yang terdapat padanya. Tanggungjawab melakukan pencerahan terletak di atas bahu kita. Kalaupun kita tidak mahu memikulnya, Allah Ta'ala akan lantik kelompok manusia yang jauh lebih baik daripada kita, dan kita sedikitpun tidak akan dapat memudaratkan mereka, apalagi menghalang misi yang mereka bawa.

There is no grey area, it is either Black or White. You choose what you are!!!!

4 comments:

Roslina Sahidin said...

jawapan utk soalan yg belum pun disuarakan..syukran a.farid..=)

Anonymous said...

Aku hanya ingin membuat komentar cepat untuk mengatakan saya senang saya menemukan blog Anda. Terima kasih.

Farid Albariti said...

anonymous: terima kasih kembali..

Anonymous said...

Ini benar-benar menarik. Aku suka membacanya

Antara Yang Menarik