Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, April 15, 2011

Buat kerana Allah...

Umrah, walaupun wajib, tetapi tidak ramai yang mempunyai kesedaran dan keinginan awal untuk menunaikannya.. Ada yang berpendapat, masih belum sempurna dan belum bersedia untuk "menjadi baik" maka hasilnya, ramai yang pergi menunaikan umrah ketika baki umur yang masih tersisa, maka enjin dan badannya juga sudah lama dan tidak secergas dulu.

Ketika muda, jantung dan badan kita berada di tahap optimum, kita boleh berlari, mengangkat barang yang berat, mencabar keupayaan diri, dan melakukan pelbagai aktiviti yang kita suka. Tapi, badan yang dipinjamkan ini, ada tarikh tamat tempohnya. Setiap jasad dan anggota tubuh badan ini akan menurun keupayaannya, berkadaran langsung dengan masa.

Seperti kata Nabi, semua penyakit ada ubatnya, kecuali Mati dan Tua.. Tua, juga tiada penawar, dan semua yang sihat akan sakit, semua yang tegang akan kendur, dan semua yang kuat-kuat akan lemah. Walaupun, persoalan ini bergantung kepada bagaimana seseorang itu menjaga badannya, namun sehebat dan sebaik mana pun kita menjaga badan, yang mampu kita buat ialah melambatkan, tetapi Tua itu tetap akan datang...

Tinggalkan dulu persoalan Tua ini, saya ingin menarik perhatian kita semua kepada ibadah umrah yang kita lakukan. Sepanjang menguruskan dan menjadi pembimbing Umrah, saya dapati ramai yang menunaikan umrah ini di kalangan mereka yang sudah lama. Kalau ada pun yang muda, tidak ramai yang pergi atas kemahuan dan usaha mereka sendiri. Sebaliknya, pergi semata-mata ingin menemani mak cik, kakak, mak, nenek atau saudara-saudara yang inginkan teman untuk menunaikan umrah. 

Ketika berada di dewan makan pagi tadi, Haji Omar, 78, salah seorang jemaah saya berkata, dalam setiap perbuatan dan pekerjaan kita kena buat kerana Allah. Walaupun nak belikan ole-ole, kena beli kerana Allah. Baru ada nilai ibadah. Kalau buat kerana nak menunjuk-nunjuk atau kerana mengikut orang lain, maka tidak dikira sebagai ibadah.

Di sini, semuanya memerlukan mujahadah. Hatta membeli-belah pun, jika tiada mujahadah, tentu tak dapat dilaksanakan dengan baik. Mujahadah kerana terpaksa berjalan jauh, mengangkat barang, berhadapan dengan jurujual yang langsung tidak pernah meletakkan tanda harga, dan pertembungan pelbagai budaya. Semuanya memerlukan kepada mujahadah. 

Pokoknya, membeli itu sendiri boleh menjadi wajib, dan adakalanya boleh menjadi haram. maka perlu meletakkan niat yang utama dan pertama iaitu kepada Allah. Dalam setiap aktiviti di Tanah suci ini, yang paling utama ialah kita lakukan keran Allah.

Seperti firmanNya,
"ghanimah" di luar pintu Masjid, "berperanglah" kerana Allah... Supaya harta itu memberikan kebajikan kepada kita kelak..

"And Those who strive for Us - We will surely guide them to Our ways. And indeed, Allah is with the doers of good," The Spider (Al-Ankabut), 29:69

No comments:

Antara Yang Menarik