Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, March 5, 2013

Lahad Datu

Saya sendiri tidak pasti apa hal sebenarnya yang berlaku di Lahad Datu. Di awal isu ini meletus, saya sedikit pun tida tertarik untuk membaca, apalagi untuk membuat ulasan. Saya risau, sekiranya sumber rujukan saya tidak tepat, maka saya hanyalah membawa berita palsu dan Islam memandang keji orang-orang yang mereka-reka malah yang menyebarkan berita palsu ini juga adalah sangat keji.

Akan tetapi, saya rasa isu ini agak tempang dari sudut bagaimana kerajaan Malaysia menangani masalah ini. Saya terperasan, Menteri KDN pernah ke Sabah, dan dikatakan berunding dengan puak bersenjata tersebut. Sepertinya, hasil pertemuan tersebut adalah positif. Tapi, apa yang kita saksikan hari ini, anggota di bawah KDN sendiri yang terkorban..

Mula-mula, saya ingatkan main-main. Tapi, bila dah terkena kepada saudara sendiri, barulah saya sedar akan keseriusan kes Lahad Datu ini.

Rakyat, walaupun tidak terlibat dalam soal pentadbiran negara, tetap perlu mendapatkan maklumat yang sohih. Di sini, saya rasa pengajaran dari kisah pengembala kambing dengan serigala perlu dijadikan iktibar. Kisah pengembala tersebut, yang pada mulanya hanya berniat ingin mempermainkan orang-orang kampung dengan berita palsu, akhirnya menelan akibatnya kerana beritanya sudah tidak lagi dipercayai.

Begitulah sifat manusia, jangan sesekali menipu, kelak kita tidak lagi akan dipercayai. Sentiasalah bercakap benar, dan berada di pihak yang benar. Kerana janji Allah, hanya kebenaran yang akan dibela.

Sebenarnya, para pemimpin negara perlu berbincang secara telus dan bersungguh-sungguh untuk menangani isu ini. Sidang khas parlimen adalah sangat baik untuk diadakan kerana pertemuan dan perbincangan di antara kedua-dua belah kuasa politik utama di Malaysia ini insyaAllah akan menghasilkan kebaikan.

Sejujurnya, saya berharap agar sidang ini ditayangkan secara langsung. Kerana Negara kini sedang mengalami kucar-kacir bukan disebabkan oleh serangan bersenjata, tetapi disebabkan oleh maklumat.

Maklumat ialah pemnadu tindakan manusia. Jika maklumat salah, maka salahlah tindakan.

Kerajaan tidak bijak memberikan maklumat, menyebabkan rakyat cenderung mencari sumber maklumat alternatif.

Jika Najib benar-benar mahukan kepercayaan rakyat, maka percayalah terlebih dahulu bahawa rakyat sebenarnya mahukan pemimpin yang boleh dipercaya. Maklumat yang dibekalkan oleh Najib sangat diragui, dan sukar dipercayai, maka tidak hairanlah rakyat mengambil keputusan untuk tidak memberikan kepercayaan.

Maka, dalam isu Lahad Datu, saya sebagai rakyat Malaysia, benar-benar berharap agar Najib benar-benar berubah dan memberikan maklumat benar seterusnya mengambil tindakan yang tepat untuk memastikan keselamatan negara terjamin dan terpelihara.

No comments:

Antara Yang Menarik