Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, December 5, 2008

Super Hero...

Pernah tak? Mungkin bila kita terdengar ada orang menjerit meminta pertolongan, kita terasa macam nak jadi hero menyelamatkan orang itu.. (apalagi bagi lelaki kalau perempuan yang menjerit)

Pernah tak? Bila berita jenayah terpapar di kaca televisyen mengisahkan adik kecil dirogol dan dibunuh, terasa simpati dan ingin menjadi hero menghulurkan bantuan.

Pernah tak? Waktu rancangan BERSAMAMU di TV3 menyiarkan sekeluuarga yang hidup dalam kesusahan, beratapkan langit berlantaikan tanah, terasa ingin menjadi hero menyentap hanset menghantarkan sms untuk hulurkan tangan ringankan beban...

Pasti pernah, bila melihat orang lain dalam kesusahan, kesedihan, kemalangan, kecelakaan, kita terasa belas kasihan dan ingin menghulurkan tangan (menjadi hero)... Apalagi kalau yang ditimpa musibah itu, seseorang yang kita kenal, lebih-lebih lagi yang kita sayang dan kita ambil berat...

Saya yakin dan hampir pasti dengan kenyataan di atas sebab Tuhan kurniakan kita sifat kasih dan kasihkan hambaNya yang punya rasa kasih. Pengecualian diberikan kepada ikatan permusuhan sebab, ikatan ini atas dasar nafsu dan bukan bersifat kemanusiaan, justeru saya tak bincangkan mengenai binatang dan tidak perlu perbincangan mengenai binatang dipanjang-lebarkan.

Baik, siapa yang ingin menjadi superhero angkat tangan?

. . . .

mmm, sebelah pun memadai sebenarnya..

Ok, terima kasih, jatuhkan tangan..

Kalau nak jadi hero, saya ada cadangan panduan yang boleh diikuti...

Laksanakan Islam seluruh dan sesungguhnya...

Cuba dulu, baru tahu rasanya. Saya? Masih mencuba tapi semakin terasa kesannya.

Derita, sengsara dan terseksa di dunia ini tiada yang kekal sifatnya. Begitu juga nikmat, sihat, rahmat, berkat yang kita kecapi di dunia ini juga tiada yang kekal sifatnya. Saya cabar, jika ada yang pernah merasa "sedap" ketika makan selama lebih dari 24jam? Saya yakin, selepas kenyang sudah tiada lagi rasa "sedap", betulkan?

Atau, siapa yang pernah terasa sakit akibat luka sepanjang masa? Sudah pasti bila luka itu sembuh, sudah tiada rasa sakit, betulkan?

Inilah yang saya maksudkan dengan "Setiap suka dan duka, pahit dan manis di dunia ini tiada yang kekal sifatnya" Selepas setiap kali mendung pasti akan cerah.

Justeru hero yang tulen, sebenar dan sejati adalah Nabi Muhammad S.A.W. kerana baginda tidak pernah memandang kepada sakit dan sihat yang sementara, tetapi sentiasa terbayang kepada Negeri Akhirat yang kekal abadi...

Tidak terlintas sedkitpun untuk berehat, sentiasa bersemangat untuk selamatkan dunia ini dari derita dan sengsara balasan neraka yang lebih ngeri dari mana-mana seksa dan derita yang kita tanggung di dunia. Apalah sangat berlapar 3 hari, dikutuk 3 minggu, dikeji 3 bulan, difitnah 3 tahun, dihalau selama-lamanya dari Universiti, jika dibanding dengan seksa api yang tidak akan tertahan, tiada tidur, tiada rehat dan kekal sifatnya.

Kepada semua muslim, mujahid, mukmin, khususnya Farid dan teman-teman dari gerakan Islam, kita perlu mengIslamkan diri kita kerana Islam inilah satu-satunya jalan keluar kepada semua derita, sengsara dan bahaya kegelapan dunia, kepada kegembiraan yang tiada batas dan hujungnya di akhirat.

Saya sebut begini sebab, saya risau saya mendabik dada mendakwa diri Muslim, hanya dengan menyertai persatuan Islam, atau hanya menyampaikan risalah Islam, atau menyertai Pilihanraya dengan nama dan label Islam. Bahkan saya, Farid, 22t 10b, perlu mengamalkan Islam sebagai cara hidup. Di dalam car hidup Islam ini terdapatnya tuntutan aqidah, ibadah, dan akhlak. Tuntutan individu muslim, berkeluarga, bermasyarakat, bernegara dan ber "alam sejagat".

Semoga saya dapat menjadi Super Hero yang dapat belajar lebih dalam mengenai Islam, kemudian mengamalkan dan berkongsi amalan tersebut dengan saudara-saudara seagama, kemudian menyampaikan kepada mereka yang belum menemui indahnya agama ini.Ameen...


Wallahua A'alam...

2 comments:

kampungpetani said...

gud la super hero ko bro nice 2 knw u ...

Siti SArah Ahmad Rusli said...

superhero dan superheroin

Antara Yang Menarik