Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, November 9, 2010

Sepuluh Hari...

Sudah bersawang laman ini ditinggalkan. Hampir 2 minggu laman ini tidak dikemaskini, walaupun banyak yang terlintas di hati dan akal untuk ditulis, namun kekangan masa dan tenaga menyebabkan blog ini menjadi suram dan tidak bermaya. Sepuluh hari yang lepas, saya tidak berada di Malaysia. Cuma sehari ditengah-tengahnya, itupun di atas jalan dan di bandaraya menyelesaikan beberapa urusan kerja. Duniawi sungguh...

Memang, hakikatnya, saya sudah dewasa dan mula menempuh bahkan sudah menemui jalan permulaan jalan cerita kehidupan saya yang tersendiri. Susah dan senang yang akan berlaku selepas ini, semuanya terletak atas bahu saya, mahu atau tidak saya perlu tetap menggalasnya. Ini fitrah yang Allah Ta'ala tetapkan ke atas setiap manusia. Masing-masing akan mempunyai tanggungjawab terhadap diri, keluarga, masyarakat, bangsa, negara dan lebih-lebih lagi yang paling utama ialah terhadap agama.

Sepuluh hari yang lalu dimulakan dengan trip melancong ke Jakarta/Bandung, Hari Keluarga Syarikat Darul Mubarak Travel n Tours Sdn Bhd. Hampir kesemua kakitangan dan pekerja syarikat termasuk agen-agen yang diberikan tawaran harga istimewa pergi bersama rombongan seramai 52 orang, menaiki 3 pesawat berbeza.

4 Hari di sana, kami pulang ke Malaysia pada tanggal 2 November, berlepas pada jam 8.30 malam(waktu tempatan), tiba di LCCT jam 11.30 malam(juga waktu tempatan). Keesokan harinya separuh hari bekerja, dan malamnya terus ke LCCT membawa rombongan seramai 21 orang ke Guangzhou-Shenzhen-Hongkong. Negara ke-4 dan ke-5 selepas Indonesia, Arab Saudi, dan Bangladesh yang saya kunjungi sejak memulakan khidmat di tempat kerja saya yang baru ini, Darul Mubarak Travel n Tours Sdn Bhd.

AlhamduliLlah, rombongan ke China begitu mengujakan. Pengalaman berjumpa dengan saudara-saudara muslim, melihat pemandangan dan suasana yang jauh berbeza dengan yang ada di Malaysia menjadikan tempoh 5 hari begitu panjang dan sangat bermakna buat saya. Kami cukup beruntung kerana, berbetulan dengan tarikh kami melancong ke China, Guangzhou menjadi tuan rumah untuk Sukan Asia 2010, yang dijadualkan bermula pada 12 November. Seluruh bandar Guangzhou diserikan dengan hiasan jalan daripada pokok-pokok bunga yang cantik dan menarik, lampu-lampu pelbagai warna dan replika tikus, simbolik kepada wilayah Guangdong.

Keadaan trafik yang dikawal dengan begitu rapi juga keadaan bandar yang dijaga sepenuhnya oleh sukarelawan yang digajikan oleh Kerajaan untuk menjaga kebersihan dan keselamatan sepanjang tempoh temasya sukan terbesar Asia itu berlangsung.

Pelbagai tempat menarik yang kami lawati termauk menaiki kapal menyelusuri Pearl River, sungai yang tercantik dan memiliki sejarah tersendiri di Guangzhou. Pemandangan malam Bandar Guangzhou yang indah dan bercahaya mengisi perjalanan selama 90 minit di atas kapal setinggi 3 tingkat itu. Melalui 7 jambatan yang merentasi sungai yang selebar hampir 200 meter. Kedinginan malam, cuaca sejuk dan tiupan angin menjadikan ianya pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

Seterusnya hari ke-3, kami ke Shenzhen, Bandar Ekonomi pertama di China sejak era kejatuhan ekonomi rakyat China sekitar tahun 1980-an. Rakyat China menganggap 10 tahun, bermula tahun 1974 hingga 1984 merupakan 10 tahun gelap bagi rakyat China. Polisi Kerajaan Komunis Republik China begitu menyesakkan dan memberi tekanan hidup kepada seluruh rakyat China. Dikatakan pada temph tersebut, setiap rakyat hanya diberi gaji sama rata sebanyak 300 yuen sebulan, sedang setahun hanya semeter kain yang mampu dimiliki, dan setengah kilo daging seorang setiap bulan.  

Akhirnya, mereka bangkit dari ketinggalan dan kini menjadi kuasa ekonomi kedua terbesar di dunia. Diramalkan, dalam beberapa tahun akan meninggalkan Amerika Syarikat.

Shenzhen merupakan syurga bagi mereka yang gemar membeli-belah( ini bukan ayat saya, pinjam dari orang lain). Di Shenzhen terdapat puluhan ribu outlet yang menjual barang-barang dengan harga yang sangat murah. Pakaian, barangan kulit, perkakas elektrik, gajet elektronik dan macam-macam lagi yang terkini dan canggih terdapat di Shenzhen. Dua hari di sana sudah pasti tidak cukup untuk diteroka semua jenis peluang perniagaan yang ada di sana. 

Antara yang menarik, alarm kereta yang dimuatkan dengan kamera kecil yang boleh merakam video. Begitu juga pen yang boleh merakam video. Teknologi tercanggih pada harga yang sangat berpatutan.

Kemudian, hari terakhir kami, di Hong Kong, negara kecil yang suatu ketika dulu ditadbir oleh British, kemudian diserahkan kepada China pada tahun 1997. Kesan mendalam yang ditinggalkan oleh British jelas kelihatan pada struktur budaya dan bangunan-bangunan tinggalan British. Jika di China, hampir kesemuanya tidak faham bahasa Inggeris, namun di Hong Kong, hampir kesemunya boleh bertutur dengan bahasa penjajah, yang juga menjadi bahasa "kebanggaan" pemimpin Kerajaan Malaysia.

Pulau besar Hong Kong sebenarnya dikelilingi oleh ribuan plau kecil yang sangat cantik indah. Dalam perjalanan kami dari Imgresen ke Pusat Bandar Hong Kong, kami sempat berhenti di Avenue, untuk mengambil gambar pemandangan tepi pantai. Lautnya hijau, meski berdekatan dengan pelabuhan. Jauh nak dibandingkan dengan Pulau Pangkor, walaupun menteri besar menyandang jawatan di situ, keadaan pantainya busuk dan kotor. Berbeza di Hong Kong,keadaan air lautnya cantik, hijau, bersih, tidak berbau, malah selamat untuk memancing. Kebetulan saya melihat sendiri seorang kaki pancing menaikkan ikan di Avenue tersebut.

Perjalanan kami ke China dan Hong Kong, diakhiri dengan lawatan ke Hong Kong Disneyland, taman tema yang besar dan menarik (untuk budak2 je boleh la). Di pintu masuknya tertulis, "Here you enter today, to the world of tomorrow, yesterday anda the world of fantasy". Memang menarik. (sekali lagi, untuk budak2 belasan tahun ke bawah).

Semuanya menarik, kerana semuanya baru bagi saya. Termasuklah makanan China Muslim yang sangat enak dan pelik. Sungguh sihat kerana begitu banyak sayur yang dihidangkan, beserta teh cina yang tidak sampai 20 ml isipadunya. 

Akhirnya, sepuluh hari tamat di LCCT, jam 12.40 pagi, 9 November 2010. Kembali meneruskan kehidupan di Malaysia. Tentu sekali, Malaysia yang terbaik, walaupun Satu Malaysia menerima nasib buruk dalam PRK pada kali ini, namun perjuangan di bumi tumpah darah ini akan tetap diteruskan. 

Apalagi kalau hati sudah ditambat di sini, ke mana jauh pun pergi, ke sini juga kembali... 

Seronok memanglah seronok, tetapi sebenarnya tidak semudah yang disangka. Tapi inilah yang dikatakan adat hidup, susah dan sesal dahulu pendapatan, senang dan untung kemudian... InsyaAllah.

p/s:gambar bakal menyusul kemudian.

Antara Yang Menarik