Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, September 7, 2011

Garis mula kehidupan...

Sukar untuk saya lupakan detik-detik awal saya bergelar Mahasiswa, serta segala pengalaman yang saya timba sepanjang berada di lembah keilmuan, UNiversiti Kebangsaan Malaysia. Di sini, saya belajar begitu banyak perkara yang pastinya tidak akan saya sia-siakan sepanjang hidup yang berbaki ini.

Hargailah masa emas ketika kalian bergelar Mahasiswa. Belajar seberapa banyak ilmu tentang kehidupan dan hakikat kematian. Terokai segala bidang ilmu yang ada di dunia supaya kalian temui lazatnya belajar dan seronoknya menyedari diri ini serba tidak tahu lantas menjadikan kita tamak dan haloba mencari ilmu.

Gunakan pentas yang ada untuk mencabar segala potensi dan kemampuan diri. Di sini, adalah medan yang tiada sempadan dan batas. Anda bebas menjelajah dan mengembara seluas langit dan bumi. Satu-satunya yang akan menghalang dan menyekat kebebasan itu ialah diri anda sendiri. Jika anda kata Ya, maka sudah pasti tidak akan ada tidaknya...

Belajar dan mencabarlah sebebasnya. Percayalah, jika anda belajar dan mencabar, satau-satunya perkara yang akan anda kesalkan ialah, "kenapalah sehari cuma ada 24 jam?" kerana begitu seronok dan indahnya belajar dan mencabar.

Belajar mengenali diri, dan cabar kemampuan diri. 

Hidup ini, bukan semudah yang kita impikan dan yang pernah kita bayangkan. Pelbagai cabaran dan ujian akan menemui kita, silih berganti tidak surut dan tidak pernah henti. Ujian dan cabaran ini pula, tidak memilih bulu dan rupa, setiap orang akan menempuh ujian masing-masing. Kata orang, semakin tinggi keupayaan, semakin tinggi pula cabaran. Pedulikan kata mereka, kerana kita tahu apa sebenarnya yang kita mahukan dan lakukanlah yang terbaik untuk memenuhi impian dan kepuasan diri kita sendiri.

Hiduplah dengan apa yang kita mahu, belajarlah dengan apa yang kita perlu tahu. Jumpa kalian di puncak!


1 comment:

Habib AlWafiy said...

walaupun dah kuar U, org nak komen gak! ya! JOM! Cabar mencabar!

Hahaha.. teruje..teruje...!

Antara Yang Menarik