Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, May 29, 2008

aku, mereka dan dunia...[1]

hari selasa, pukul 5 petang, tanggal 18 februari 1986M, 6 jamadil akhir 1405H...

mak aku duk sorang2 kat rumah dengan tangannya sedang asyik menggubah bunga..

masa tu ayah, dan adik beradik aku yang lain keluar tengok bola...

yang ada kat rumah masa tu opah pinang(tapi sebutnya penang) ngan kakak aku, Ida..

tiba-tiba perut mak aku sakit..

"eh, awalnya..." keluh mak aku...

"mak cik!" jerit mak aku memanggil opah pinang...

lalu bergegas opah pinang dan mak bidan mendapatkan mak aku yang ketika itu berada di ruang tamu...

"ni dah tak sempat dah ni," bicara mak bidan lantas pergi ke dapur menjerang air..

opah pinang turut membantu membentangkan lapik mengelakkan darah mengotori lantai...

keadaan begitu kritikal...

dalam suasana yang hiruk pikuk itu, tiba-tiba terdengar suara tangisan bayi..

"alhamdulillah," lafaz opah pinang sambil memerhatikan mak bidan yang sedang mengangkat air yang baru dijerang..

"anak ko lelaki," ujar mak bidan sambil mendukung bayi tersebut memberikan kepada Mak aku..

aku ketika itu menangis dan terus menangis, namun ukiran senyuman di bibir ibuku gembira dengan kelahiran aku ke dunia...

bermulalah episod hidup di dunia yang mencabar......


petangnya ayah aku pulang ke rumah bersama kakak dan abang aku...

semuanya berebut-rebut mengerumuni "orang baru" dalam keluarga..

No comments:

Antara Yang Menarik