Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, January 5, 2009

HEP bersahabat dengan syaitan?

Adakah kalian semua setuju dengan pernyataan di atas? Barangkali ada yang setuju, iaitu mereka yang berfikir selangkah kehadapan. Namun pasti ada yang tidak setuju kerana mereka kecilkan potensi otak mereka untuk berfikir.

Baru-baru ini, seramai 167 orang Mahasiswa UKM telah menyertai sebuah bengkel yang diadakan di A’Famosa Resort, Melaka pada 1 hingga 4 Januari. Tujuan bengkel berkenaan diadakan adalah sangat murni dan mulia iaitu sebagai persediaan kepada mereka yang berminat untuk menjadi calon untuk Pilihanraya Kampus 2009 yang sudah tidak lama lagi kehadirannya.

Pelbagai persoalan mengenai penganjuran bengkel berkenaan masih lagi belum terjawab oleh HEP. Mahasiswa dianiaya sekali lagi dengan aktiviti yang disifatkan Islam bersahabat dengan syaitan, Pembaziran.

Menurut salah seorang pegawai wanita yang ditemubual secara langsung oleh peserta bengkel calon berkenaan, beliau menyatakan bahawa lebih daripada RM70 000 (Tujuh puluh ribu ringgit Malaysia) telah dihabiskan untuk membuat bengkel berkenaan. Jumlah yang mengikut perkiraan saya dapat dibahagi kepada RM3 untuk setiap Mahasiswa di UKM. Jumlah yang tidak terjangkan dek akal ini sebenarnya adalah jauh lebih murah daripada kos sebenar yang digelapkan iaitu

Perhatikan(sumber langsung daripada pihak pengurusan resort berkenaan)

Makan pagi = RM 25.00 seorang

Makan Tengahari = RM 35.00 seorang

Makan Malam = RM 48.00 seorang

Minum pagi + minum malam + minum malam = tak diberitahu

Jumlah bayaran makanan seorang sahaja = RM 108.00 sehari

Maka untuk 4 hari = RM 432.00 x 167 pelajar(tidak termasuk urusetia yang terdiri daripada VIP)

= RM 72 144.00

Baik, kita tambah pula dengan kos penginapan(condo untuk enam orang) = RM 388.00/condo

Maka jumah kos penginapan = 28 condo x RM 388.00 = RM 10 864

Menjadikan kos keseluruhan sebanyak = RM 83 008.00

Sisihan yang anda lihat ini sebenarnya akan menjadi lebih apabila kita campurkan bersama kos-kos yang diperlukan untuk menanggung aktiviti sepanjang bengkel, kos pengangkutan, kos makanan urusetia (lebih daripada 20 orang), kos penginapan urusetia, kos penginapan vip(TNC dan Jemaah Dekan-dekan). Apakah agaknya angka yang bakal kita perolehi sekiranya jumlah sebenar kos untuk bengkel ini diketahui? Bukankah itu dinamakan pembaziran? Dan bukankah pembazir itu sahabat syaitan?

Maka saya bersetuju dengan jawapan nabil, Lu Pikirla sendiri!!


p/s:agak-agaknya, siapa yang beri sumbangan, dan duit siapa yang dibazirkan?

23 comments:

Anonymous said...

aha...kalo mcm tuh...kite suruh je la sume org yg pegi tuh bayar balek duit penginapan n makanan..ye x?...kalo la HEP suruh byr balek....manusia xpenah bersyukur kot....da diberi kelebihan dan rezeki utk menginap n makan secara percuma...alhmdulillah...bersyukur je la...:)...peace....

Anonymous said...

hehe..sy setuju ngn anonymus trsebut. nmpk sgt yg owg yg xtaw brsyukur nih pegi gk kem tu kn??
klo awk rse dowg mmbazir semate2 nk mmberi keselesaan kpd kowg yg g kursus tu slame 4 ari, awk byr la blk kt dowg.. so xde la awk rse brslh sgt awk join kursus tu kn?? mknenye awk pn join la syaitan yg mmbazir tu gk kn??

seperti yg awk tulis..LU PIKIR LA SNDRI!!

RK said...

sejauh mana pulak kuasa gm kalau nak ubah bende ni?

kalau ye pon membazir?

Farid said...

saya tak nafikan, syukur itu adalah sifat baik bagi seorg hamba, tapi dalam konteks hubungan sesama hamba perlu ada tegur-menegur dan pastinya dalam teguran itu ada pelajaran yang terbaik untuk diikuti. Sebab itulah Mahasiswa digelar , Pressure Group yang berfungsi sebagai Check and Balance kepada yang bukan Mahasiswa.
Cambahkan lagi pemikiran, saya seronok kalau ada pengkritik macam kalian.

Anonymous said...

gm mmng xde kuasa pemutus, tp ada kuasa tegur pemutus. Kalau x clap diorg pnah cdgkn supaya bengkel dibuat slps PRK, supaya bilangan peserta dapat dihadkan. Slh satu cdgn GM yg x dilayan..

RK said...

usahakan lah objektif lain~

kalau cadangan x diterima~
xkan kita masih mahu memberi cadangan~

kan~

:)

Anonymous said...

musykil gak mcm mn nk bg cdgn, Nak tanya soalan dalam bengkel calon hari tu pun sampai kena marah.. Emosi lebih2..

Benci fitnah said...

huh...
mmg gm penah bersyukur...tak penah pk..n tak penah paham...

sye nak tanye,sejauh mane anda paham ttg kursus tu??

gm mmg korg pikiran -'ve...org wat program utk memberi pendedahan..bg keselesaan sebagai penghormatan sye kire...tapi anda sume pk dari sudut membazir...kenapa anda ankuh dan bongkak taknak terima apa yg diberi dengan merasakan org sume salah dan anda sahaja dipihak yg betul...???

kate perjuangkan Islam...husnuzzon(bersangka baik) pon tak pernah..nak cakap byk plak...

anda kate en.tapa emosi..korg pikir la dengan akal fikiran...tanye soalan kes taun lepas..nak jawab camne..tu bkn bidang kuasa die taun lepas..sengal tol...

korg sedar tak soalan korg tu bykkan nye same...tak paham2 lagi..Dr.Shamsul da jawab da..jawapan beliau sume same...cari 'banana kick' tu..

nak kate kursus selepas PRK..korg paham tak tujuan NC???da cakap dgn jelas da...NC wat nie utk ramai pelajar...kalo tak sume yg jd MPP nnt..yg len2 tu leh jayakan hala tuju UKM dgn kelab2 lain...

korang mmg gunakan falsafah "matlamat menghalalkan cara"..nak menang nye pasal...dosa pon sanggup wat...fitnah pon sanggup lempar..husnuzzon pon abaikan..

inikah pemimpin yg kita cari..??yg memimpin mahasiswa supaya jadikan UKM tercorot dalam universiti di malaysia???

sape kawan Syaitan sekarang nie???

Benci fitnah said...
This comment has been removed by the author.
Farid said...

Bagus, sy sbnrnya dh mjangkakn akan ada respon yg mnarik dpd kalian yg tak spndpt dgn sy. Apa pun t.kasih krn sudi bkongsi pdangn.
1. Syukur seharusnya dituju lbih kpd Tuhan krn Dia yg mmiliki sglanya, adapn HEP sbnrnya btnggungjwb utk uruskn rezeki krniaan Tuhan dgn baik pd jln yg baik.
2. Sharusnya dlm pbahasn, bkn identity pbahas yg kita nilai, tp nilai n intipati yg dikemukaknlh yg prlu drujuk utk sbrg respon. Bgitu juga dlm knteks soaln, sharusnya yg dsoal mmikirkan cara n bsedia dgn info yg relevan utk mjwb soalan bukan cuba bdalih n lari dr psoalan.
3. Bla buat kptsn, sharusnya rjuk kpd mnfaat yg lbh bsr, bkan minat “org yg pling bsr”. Maka jika btntangan antr mnat “org bsr” n mnfaat yg bsr, mnfaat yg bsr prlu dutamakn.
Wallahu ‘alam.

katak ijo said...

ish..korg mkn pe smp 48 hinggit ni utk mkn mlm?
sdp sgt ke mkanan yg hep bg korg lantak smp kos mkn je beratus sehari..mkn pe?aku xstuju anonymous 2..bkn xsyukur..tp klu membazir sgt smp cm2..pelik btol..org kt afrika smp xmkn..kte kt cni mkn smp beratus sari..klu dh jd mahasiswa ni pn xde sekelumit rs simpati pd org yg ssh..sok jd pemimpin xde org ngundi kte weh...LU PN PK LA JGK..

Anonymous said...

assalamualaikum..

maaf mengganggu..

PPP yang menganjurkan kursus tersebut, bukan HEP atau nama sekarng adalah JPPel,

klu itu di katakan membazir, konvoi motor beramai - ramai x membazir ke?

sedangkan kursus itu dibuat untuk menambahkan ilmu calon yg bakal bertanding..

bukak pemikiran..
terima pandangan..
cari bukti yang sahih...
nilai mengikut fakta tuan..

jangan main serkap jarang je..

islam x melarang umatnya berkongsi dan menyampaikan ilmu..

sedangkan wahyu pertama yang diturunkan berkaitan dengan ilmu..

xkan itu pon nak di pertikaikan..

ilmu tu tuan..

bukan PPP suruh pegi sesaje..
tuntut ilmu tuan...

ilmu...

lawatan ke kemboja tu x membazir ke?

klu nak cakap pasal membazir lah...

maaf lah klu terasa..

sekadar berkongsi pendapat..

Anonymous said...

wey korg mmg tak bersyukurlah. mcm ckp anonymous2, korg byr lah blek. duit tu duit korg. bersyukur lah dgn apa yg diberi.

klu nak suh korg byr, mmg korg tak mampu walopun korg ni MAMPU. saluran kewangan pun ptptn, citer lebat. heh.

lu pk la sendiri wey!

Anonymous said...

cbe korang tny diri korang sndiri..

slesa tdo kat sane??

sdap x makan kat sane?

knape x ucapkan alhamdulillah??
ri..


mesti ke cemuh HEP mcm tu??

mane sikap kesyukuran korang sbagai mahasiswa??

jgn cakap sdap mulut je tanpa pk ape disebalik stiap perkara...

muhasabah la di

Anonymous said...

membazir???
pandai korang kire...

korang nh
pe lah
yg korang dok selesa2 kat sane 2
dibayar ikot pakej lah
bukannye sekali mkan smpai 20 lbh..

ikut kadar restoran hotel 2 memang lah 20 lebih
tapi makanan yg korang makan sampai kenyenag nak mampos 2
dbayar ikot pakej..

nh yg malas biler yg x tau blagak cam tau
bodoh sombong
korang nh
kalau dah x pernah terima bende2 cam nh..
jgn lah jakun sangat

kalau ye pon korang nh dok hulu
jgn mengate lebih2
pandai2 cakap membazir
if membazir,
yg empunya diri 2 sendiri x gi tau
nh x
die yg lebih2
ntah2 makan pon die yg paling lebih
tido pon die yg paling selesa

korang ke yg deal utk harga hotel 2???
x kan???
dah 2 if tak tau
jgn wat2 terer plak!!!!

kutuk org jer lebih
tapi diri sendiri x sedar
ibarat ko meludah
tapi dlam mase yg same
ko jilat balik ludah ko 2
huh...

belajar ckit erti bersyukur dan berterima kasih
dah lah x berterima kasih
tapi kutuk org????
ko yg paling lebih..
huh!!!

biler dah cam nh
sape yg sahabat syaitan???
hep ke ko????

warga prihatin said...

wahh..mkin hangat isu ni!!

sy sbgai slh sorg peserta kem trsebut skit sebyk trkilan jugak lar dgn kata2 dan tohmahan di pihak cni..

kte sbgai manusia bersyukur dgn rezeki yg dilimpahkn oleh Yang Maha Esa..

tidakkah korg brsyukur dgn mghadiri kursus trsebut ilmu pengetahuan korg brtmbh??
ape yg korg sangsikn sudah dijwb..

kursus tu pn dh lepas pn, xperlu la kte ungkit2kn lg... kowg pn rmi gk yg pegi kem tu. jd biar lah..len la klo korg yg nk byrkn segala kos kem tu???

cdgn utk kursus tu diadakan slps pemilihan...sy rse lbih eloknye kte mmberikn ilmu kpd org rmi kn?? maka lbih rmi mahasiswa yg memahami halatuju,visi dan misi ukm dgn hrpn mereka tidak lagi kabur dgn persoalan yg diputar belitkn.

kte buang yg keruh,ambil yg jernih..

Anonymous said...

saya bkan berada di pihak mana-mana, tp saya hnya memberi pndangan, ramai yg komen kat ats ni ckap pasal, membazir pun,bukan gune duit sndiri,dan ada yg suh tuan blog ini byarkan... sekurang2nya, walupun tuan punya blog ni xdapt byar pun, jadikan sebgai teguran, supaya slepas ni jgan la wat sesuatu program tu sampai membazir, sbb duit pun,gune duit mahasiswa...
kpada Tuan punya blog ni, jgan la trus melebelkan sesuka hati(' sahabat syaitan') kasarnya, bkan cara sebegini untuk menegur..... ape2 pun, selamat berjuang dengan adil, buka mata,buka minda, cakap la berdasarkan fakta, jganlah jdikan fitnah memfitnah sebgai senjata kemenangan, sesungguhnya ALLAH mengetahui segala perkara...

Anonymous said...

dh la korg xyah la nk b'tengkar...korg sbgai org yg t'pelajar jgn nk pk bnde yg -ve je..pk yg +ve skali...mmg jumlah byrn tu agak tinggi..tp pihak U gne pakej..slalu nye pakej adlh jauh lbih murah dr ape yg anda nyatakan itu...tiap ape program yg dibuat oleh pihak U atau pn mne2 p'tubuhan sememangnye ada manfaat & tujuan nye yg semestinya dpt beri faedah kpd kita..k,

Anonymous said...

itulah sebabnya...
saya nak tanye kepada tuan...adakah tuan pernah anjurkan program sebesar ini??pernahkah deal dengan syarikat2 luar??atau hanya dok sembang hangat...kutk org...pk kepentingan diri...langgar perlembagaan..saya kire ramai dari anda semua daripada fakulti undang2..

kate nak menegakkan keadilan...tapi adna pula yang mencemuh perlembagaan...bek tukar kos...huh...

saya nak tanye la...anda semua mendakwa anda perjuang Islam...ada tak dalam Islam menyatakan..dapat pahala kita menggelar manusia lain dgn gelaran yang tidak disukainya...??atau...dapat pahala jika kita menabur fitnah???atau anda hanya gunakan nama Islam kerana anda terdesak nakkan kuasa??

ASPIRASI UKM said...

http://aspirasi-ukm.blogspot.com/

Farid said...

Islam tak pernah mengajar umatnya menyelar dan menggelar orang lain. Tapi Islam mengajar, kita tak boleh bersubahat dan bersekongkol dengan kejahatan. Kalau sedara bukak lembaran Al-Quran, Allah Ta'ala kutuk secara direct kepada Firaun, Abu Lahab, dan Qarun, Haman. Walaupun Firaun, Qarun, dan Haman dah takde masa tu, tapi Abu Lahab dan isterinya masih hidup ketika surah Al-Masad diturunkan.
Boleh rujuk surah An-Nisa', awal juzuk 6. Dah rujuk, baru datang semula untuk tinggalkan komentar.

Pasal program, saya pernah jadi Ketua Pengarah Karnival Teknologi Kejuruteraan 2007, AJK = 400org, belanja RM30 000. Pengerusi Kem Bina Jati DIri, peserta 70org, belnja RM 5000. Kem Kembara Insan, ISIUKM, peserta 300org, belanja RM10000.

Anonymous said...

A'kum dan slm sjtera. Kpd semua yg telah beri cadangan dan pdgn. Sdra Farid...tau tak meklumat sebnr mengenai kursus tsbt. Siapa anjur..HEP atau PPP (HEP tu apa...PPP tu apa...dan JPPel tu apa. Kedua. Kursus tu utk apa..ada tak ilmu yg diperolehi. Sbgai pemimpin..perlu ada ilmu trtma belajar dii UKM tp Sej UKM pon x tau. Ada antra kawan sdra yg x tau nama NC....Siti Sharifah...macamna nak jadi pemimpin. Ketiga. Anjur kursus x guna piteh pun boleh, guna pon bolh, buat di Kampus pun blh, buat di kem blh, buat di resort pon blh atau dihotel pon blh. Tp dalam beri ilmu ada banyak cara. Bukan bazir. Ilmu yg sdra trima mungkin nilainya RM1/ satu perkataan tp klu sdra terima 500 perkataan, brpa jumlhnya...fikirlah sendiri. Ilmu sbnrnya bukan brg untuk dijualbeli.... belanja kursus krn nak beri ilmu bukan nak berjudi, berjoli,dll. Kepimpinan peljr bukan follower. Belajar bgm nak pimpin, bgm cara makan...biar ambik banyak kali tp jgn ambik skali tp tinggi spt gunung. Kan malu. Sdra akan kerja lps ini..itu pun kalau nasib baik. sdra akn rase bgmna ngurus. Fikirlah, utk kebaikan semua. Paklong ingat...sdra kena pegi kursus tsb dan dapat sumber yg benar...maklumat kedua tu bnyk rekaan aje. Fakta x tepat n mengelirukan. tks

suhailahashim said...
This comment has been removed by the author.

Antara Yang Menarik