Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, May 15, 2012

Kenangan Manis Di Bumi Al-Aqsa. -Bahagian 4-

AlhamduliLlah, akhirnya kami selamat menjejakkan kaki ke bumi Palestin. Palestin ialah bumi para Nabi dan Rasul. Sejumlah besar para Nabi dan Rasul, suatu ketika dahulu dilahirkan dan disemadikan di sini. Di bumi inilah mereka menerima perintah daripada Allah SWT untuk menyampaikan risalah tauhid, mendidik masyarakat untuk kembali kepada Allah Ta'ala. Mengesakan Allah dan tidak menyembah selain dariNya.

Bumi ini dahulunya dikenali dengan nama Syam. Negeri Syam meliputi negara Jordan, Syria, Lubnan dan Palestin. Nabi Muhammad SAW juga pernah beberapa kali menjejakkan kaki ke sini. Jarak antara bumi syam, khususnya Masjid Al-Aqsa dengan bumi Mekah ialah lebih kurang 1300km, jarak yang dilalui oleh Baginda RasuluLlah SAW ketika dalam perjalanan Isra' dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Sebagaimana yang disebut di dalam Kitab Al-Quran,

"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat." Al-Isra', 17:1.

Encik Kassim, pemandu pelancong kami memulakan bicaranya dengan ayat di atas, menunjukkan betapa Allah Ta'ala memuliakan tanah ini, sekalipun ianya sedang berada di bawah cengkaman orang-orang yahudi yang dilaknat.

Kami meneruskan perjalanan ke Bandar Ariha, (nama mat sallehnya, Jericho), yang merupakan salah satu kawasan penempatan orang-orang Palestin. Di bumi Negara Haram Israel ini, terdapat penempatan orang-orang Yahudi dan penempatan orang-orang Palestin. "Jericho is one of the Palestinian Settlement which has around 10000 Palestinians lives here," kata Qassim menceritakan bagaimana orang-orang Palestin ditempatkan di bahagian-bahagian tertentu dengan kawalan yang cukup rapi.

Apabila kami menghampiri bandar Ariha tersebut, sebuah sekatan jalan dibuat oleh Askar Israel Mal'oun (mal'oun = yang dilaknat). Setiap sempadan jalan masuk dan keluar ke penempatan orang-orang Palestin pasti akan ada sekatan jalan dan pos kawalan keselamatan dibina, kononnya mengelakkan untuk mengelakkan sebarang aktiviti penyeludupun dan pengganas. Kami melihat sendiri bagaimana penindasan dan kezaliman dilakukan oleh orang-orang yahudi, berterusan sejak wilayah ini diserahkan kepada orang-orangYahudi Mal'oun pada Perjanjian Balfour 1948 dahulu.

Saya teringat perkongsian yang saya berikan kepada para jemaah ketika di dalam bas, "Tuan-tuan dna puan-puan, sepertimana yang kita tahu, Palestin ini sebenarnya bumi umat Islam, dirampas dengan penuh licik dan kejam oleh penjajah barat dalam perjanjian Balfour 1948. Kononnya, kerana kasihankan orang-orang Yahudi yang dibunuh oleh Nazi dan pelbagai dakwaan yang karut-marut, semua orang yahudi dipindahkan ke palestin dan negara Palestin ini diberikan secara percuma oleh PBB kepada orang-orang Yahudi. Sudahlah mereka ditempatkan secara haram, negara haram ini diisyhtiharkan secara haram, ratusan ribu nyawa umat Islam dibunuh oleh orang-orang Yahudi yang pada asalnya merempat di sini."

"Kalau tuan-tuan dan puan-puan pernah dengar pasal bumi Gaza. Gaza merupakan penjara manusia terbesar dan paling zalim di dunia. Yahudi membina tembok besar untuk mengelakkan orang-orang Gaza ini keluar dari Gaza untuk mendapatkan bantuan dan perlindungan. Tahun lepas, mereka lancarkan perang ke atas kota Gaza ini. Mereka lepaskan bom fosforus. Tuan-tuan tahu tak, bom ni tak meletup tetapi sesiapa sahaja yang terkena bom fosforus ini, api dan kepanasan fosforus ini tidak boleh dipadamkan dengan air atau pasir, Dia akan terus membakar sehinggalah mangsa tersebut mati. Satu-satunya jalan selamat ialah memotong anggota atau mana-mana bahagian yang terkena fosforus ini tadi," ujar saya lagi.

Memang, fosforus ini ialah senjata yang paling kejam yang tujuannya bukan hanya membunuh malah menyeksa mangsa sehingga mati. Semoga Allah Ta'ala memberikan balasan yang setimpal ke atas orang-orang Yahudi yang zalim dan dilaknat ini.

"InsyaAllah, we are going to have lunch here, after that we are going to hevron, and we will perform the solah, jama' ta'khir in Ibrahim KhaliluLlah Mosque," terang Mr Qassim ketika sampainya kami di sebuah restoran di bumi Ariha ini.

Selain kami, ratusan pengunjung bukan Islam juga berada di sana untuk melancong dan mengerjakan "umrah dan ziarah" menurut kepercayaan agama mereka.

"Palestine is the origin of 3 religion, which are Islam, Christian, as well as Jews. Christians believes that this holy land belongs to them, Jews also claims that this is their holy land. At the same time, we as Muslims also believe that this land is our land, and we know that, those Christians and Jews were also "Islam" but they diverted wrongly from the truth,"

Sesampai di dewan makan restoran tersebut, kami menikmati jamuan buffet. Antara yang menarik, ayam panggang, kebab daging, pelbagai jenis salad sayuran dan buah-buahan, spaghetti, nasi arab dan macam-macam lagi. Selesai sahaja kami menikmati jamuan tengahhari, datang sebuah rombongan orang kulit hitam. Pakaian mereka penuh dengan simbol dan slogan orang-orang Kristian. Dari Name Tag yang mereka pakai, saya dapat pastikan bahawa mereka merupakan pelancong yang datang dari negara Afrika dan penganut agama kristian.

Di sini, terdapat perkhidmatan kereta kabel yang membawa pengunjung ke sebuah puncak bukit. Dikatakan di puncak bukit inilah tempat di mana Jesus (Nabi Isa) menerima ujian dan dugaan daripada syaitan. Sejauh mana kebenaran peristiwa tersebut, sehingga sekarang belum dapat saya pastikan. Saya sendiri tidak pasti, sejarah itu datang dari sumber yang benar ataupun direka oleh orang kristian yang menganggap Nabi Isa AS sebagai tuhan.

No comments:

Antara Yang Menarik