Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, May 2, 2012

Kenangan Manis Di Bumi Al-Aqsa. -Bahagian 3-

Selain kami, terdapat dua rombongan yang lain turut bersesak menunggu giliran untuk proses kemasukan ke Negara Haram Israel, iaitu rombongan dari Negara Turki dan juga rombongan warganegara Palestin yang baru sahaja pulang dari melaksanakan Umrah.

Saya melihat sendiri karenah birokrasi yang terpaksa dihadapi sekalipun mereka merupakan warganegara Palestin, mereka tetap perlu menjalani pemeriksaan yang sangat ketat, bahkan lebih ketat daripada warga asing  yang ingin datang melawat. Perkara yang paling dibimbangi oleh pegawai Yahudi di situ ialah, mereka ingin pastikan tiada senjata atau bahan letupan yang diseludup masuk ke Negara Haram Israel. Mereka bimbang senjata yang diseludup itu akan digunakan untuk menentang mereka. Memang benar, orang-orang yahudi ini semuanya takut pada bayang-bayang sendiri.

Jemaah yang telah ditahan passportnya tadi semakin resah kerana walaupun silih berganti rombongan yang keluar masuk pos imigresen tersebut, passportnya masih belum berganjak dan masih ditahan di pos pegawai tersebut. Passportnya diletakkan di suatu sudut seolah tidak dihiraukan sama sekali. Saya sendiri berulang-kali ke kaunter tersebut bertanyakan mengenai status passport jemaah saya tersebut, namun jawapn yang diberikan oleh pegawai tersebut sama sekali tidak menyenangkan hati saya dan jemaah.

Setelah menunggu hampir setengah jam, barulah passport tersebut dikumpulkan dan di bawa oleh seorang pegawai wanita yang lain. Dia kemudian membawa passport tersebut ke sebuah kaunter pemeriksaan keselamatan. Di situ dia meminta pemilik setiap passport yang ditahan untuk membawa barang masing-masing untuk diperiksa. Menurut label pada mesen pengimbas, mesin tersebut digunakan untuk mengimbas dan mengesan bahan-bahan letupan dan senjata api. 

Rupa-rupanya, mereka melakukan pemeriksaan berperingkat secara rawak bagi setiap pengunjung yang ingin masuk ke Negara Haram Israel. Kononnya, bimbang jika ada pengunjung yang membawa senjata api ataupun bahan letupan. Saya hanya tersenyum melihat gelagat mereka. Akhirnya, setelah diapastikan bagasi tersebut selamat dan bebas daripada barang terlarang, dia pun melepaskan kami dan akhirnya kami semua bergerak menaiki bas meninggalkan pos imigresen. Sejurus selepas meninggalkan pos imigresen tersebut, kami dibawa menuju ke Ariha (Jericho) bandar tertua di dunia, dan juga merupakan bandar yang paling rendah di dunia. 

No comments:

Antara Yang Menarik