Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, June 7, 2012

Surat Khairi Jamaluddin kepada Mahathir Mohamad


Yang mulia Tun,

Sebenarnya saya telah lama terfikir untuk menulis surat ini. Saya telah termenong berfikir bekali-kali tentang baik buruknya jika saya menulis surat ini kepada Tun.

Tangan saya telah berkali-kali ingin mengambil buluh dan dakwat untuk melakar surat ini. Malah telah dua kali sya mencabut bulu kepak itik angsa untuk saya jadikan kalam. Saya juga telah membancuh arang dengan air buah keduduk sebagai tinta. Sesekali tangan saya menggigil macam tangan Mat Pet apabila saya terfikir tentang apa yang ingin saya tulis.

Biarlah saya berterus terang menyatakan duduk pekara. Saya ingin memperjelaskan sajelas mungkin kenapa saya menulis surat ini.

Dua hari dahulu ketika saya sampai ke rumah sesudah selesai menguruskan Kelab My Team, saya terperanjat besar apabila isteri saya terisak-isak menangis ditepi pintu. Isteri tercinta saya tetiba meraung dan memeluk badan saya. Saya terperanjat besar dengan sambutan sabagini.

Saya menjangkakan tangisan ini pastilah kerana isteri saya ini telah mendapat satu lagi panggilan fitnah tentang saya dengan Maya Karin. Saya tahu memang banyak fitnah dan tohmah yang telah ditaburkan kepada saya. Alhamduliah, isteri gedempol saya ini masih lagi setia. Kami bahagia sebagai suami isteri walau pun ramai yang menuduh saya berkahwin hanya untuk mendapat lesen nikah sebagai tangga loncatan politik saya.



Yang mulia Tun,

Justeru ingin saya nyatakan disini bahawa saya menulis surat ini sebagai tanda bukti. Surat ini membuktikan kesetiaan saya yang tidak berbelah bagi terhadap isteri kesayangan saya.

Biarlah saya terangkan disini bahawa isteri saya menangis bukan kerana Maya Karin. Isteri saya meraung bukan kerana cemburu melihat gadis-gadis yang selim melim yang selalu berdampingan dengan saya. Isteri saya menangis terisak-isak kerana Tun sendiri. Tunlah yang menjadi sebab musab isteri mengapa saya meraung tidak habis-habis.

Mungkin Tun kurang sedar. Mungkin Tun tidak menyelami hati isteri saya. Mungkin Tun tidak memahami hati seorang anak. Mungkin betul segala berita yang mengatakan bahawa Tun sendiri tidak memiliki tata susila budaya Melayu yang tulin. Maka Tun telah menguris hati isteri tersayang saya.

Dari awal lagi saya telah merasakan bahawa Tun berniat tidak jujur terhadap ayah kepada isteri saya. Telah saya perhatikan segala tindak tanduk Tun terhadap bapa mentua saya. Saya amat yakin bahawa Tun memiliki dendam kesumat.

Marilah lah kita sesama kembali melihat salasilah sejarah. Pada hemat saya adalah amat penting untuk kita semua mengetahui dari mana asal usul kita. Jika kita tahu asal usul kita maka senang kita berbudi bicara.


Ingin saya memberi tahu bahawa ayah kepada ayah bapa mentua saya adalah seorang alim ulamak yang disegani. Beliau bukan hanya dihormati di Kepala Batas malah diseluruh Tanah Melayu. Sila masuki kedai-kedai China di Kepala Batas, Sungai Petani atau ke Gurun pasti Tun akan terperanjat melihat gambar ayah kepada ayah mentua saya terpampang bersama gambar ayahanda kepada ayahanda Sultan Kedah hari ini. Inilah tanda penghormatan kepada ayah kepada ayah mentua saya.

Tetapi orang ramai di Tanah Melayu tidak mengetahui asal usul Tun. Ada yang mengatakan Tun ini berasal dari Bangla dan ada pula yang mengatakan dari Kerala. Malah hingga ke hari ini tidak diketahui salasilah siapa sebenarnya Muhamad dibelakang nama Mahathir itu. Malah umum telah diberitahu bahawa Tun telah melupuskan nama Iskandar Kutty dari nama Muhamad sendiri. Persoalan sering timbul – apakah Mahathir ini Mahathir bin Muhamad atau Mahathir Anak lelaki Muhamad. Ini persolan yang wajib dijawab sebelum kurun ini berakhir.

Saya mungkin masih muda tetapi tidak samestinya saya tidak mengetahui siapa sebenarnya Mahathir Muhamad ini. Seluruh rakyat Tanah melayu tahu bagaimana al-marhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj – Bapa Kemerdekaan - telah menibai Mahathir Muhamad pada tahun 1969 dahulu. Perdana Menteri pertama kita ini telah membocorkan kepada umum bahawa Mahathir Muhamad ini bukan Melayu tetapi berasal usul dari Benua Keling.

Sebenarnya dalam surat ini bukan tujuan saya untuk mencungkil tongkang yang mana Si Iskandar Kutty telah menumpang untuk sampai ke Pulau Pinang. Tujuan saya ini ialah untuk mempertahankan salasilah baka ayah mentua saya yang sering menjadi sasaran dan cemohan dari sosok yang tidak diketahui asal usul salasilah bakanya.

Kalau salasilah baka Tun ini bersih maka berkemungkinan juga saya dan keluarga saya menerima cemohan tersebut. Tetapi satu Tanah Melayu ini masih ternanti-nanti hingga ke tahun 2012 untuk melihat gambar keluarga dari sebelah ayah Mahathir Muhamad. Bayangkan pada 2012 ini, tahun akhir Kalender Maya anak semua bangsa di Malaysia ini masih tertunggu-tunggu. Apakah muka mereka legam. Apakah muka mereka puteh melepak. Apakah mereka memakai sari dan dhotti. Semua ini tergantung dan tidak berjawab.

Bukan menjadi satu kesalahan memakai sari dan dhotti. Pakaian ini cukup cantik, manarik dan segak. Juga, bukan satu jenayah jika kita berasal dari Benua Keling. Hitam dan legam kulit kita bukan satu kesalahan yang boleh didakwa dimahkamah. Apa yang saya timbulkan disini ialah sikap Mahathir Muhamad yang telah menyorokkan asal usul bakanya. Mahathir Muhamad berniat jahat kerana menyamar diri sebagai Orang Melayu.

Semenjak ayah mentua saya meletakan jawatan secara terhormat, saya mendapati serangan demi serangan telah ditujukan kepada beliau. Pelbagai tuduhan telah dilemparkan kepada Abdullah Badawi – ayah kepada isteri saya.

Ayah mertua dan isteri saya amat sedar bagaimana Tun selalu memperkecil saya sendiri. Tun menggunakan istilah ‘tingkat empat’ untuk memperlekehkan diri saya. Tun menuduh bahawa saya dan kawan-kawan saya yang bekerja di tingkat empat Jabatan Perdana Menteri adalah peneraju dan pemandu kerajaan Abdullah Badawi.

Ketika tohmahan dan fitnah sedemikian rupa dilemparkan kepada saya dan sahabat-sahabat – kami telah mengambil keputuan untuk tidak bersuara. Kami mendiamkan diri bukan kerana tuduhan itu benar. Kami berdiam diri kerana kami tidak mahu mengeruhan keadaan.

Tun mempersalahkan saya sebagai orang yang bertanggung jawab memilih calon-calon untuk pilihan raya yang lalu. Tuduhan ini bertujuan untuk membuktikan bahawa pada ketika itu ada orang yang lebih berkuasa dari Perdana Menteri Abdullah Badawi. Tun sengaja membuat tuduhan sedemikian untuk merendah-rendah ketrampilan dan kewibawaabn bapa mentua saya.

Disini saya ingin mempertahan apa yang Tun panggil ‘budak-budak tingkat empat’. Sehingga ke hari ini Mahathir Muhamad hanya membuat tuduhan rambang tanpa apa-apa bukti.


Tun yang mulia,

Tun telah menuduh bahawa ‘budak-budak tingkat empat’ lebih berkuasa dari Perdana Menteri Abdullah Badawi. Inilah yang telah melemahkan parti United Malaya National Organisation. Abdullah Badawi, menurut Mahathir Muhamad adalah penyebab utama yang membawa kekalahan teruk kepada Barisan Nasional dipilihan raya yang lalu. Apakah semua taik kering ini benar?

Tun telah telah mebebel di Kedah dan di Johor. Tanpa segan dan silu Mahathir Muhamad telah menjual taik kering ke hulu ke hilir. Apakah Tun tidak pernah melihat cermin muka untuk menilai wajah Tun sendiri. Apakah di rumah Tun tidak ada cermin muka kerana jika ada cermin muka maka ada terbonggeng rahsia kepala isteri Tun sendiri yang tidak berambut itu?

Tidakkah Mahathir ini sedar bahawa rakyat Malaysia terutama Orang Melayu telah membenci United Malays National Organisation bukan kerana bapa mentua saya. Parti ini dibenci kerana parti ini telah terlibat dalam banyak kes rasuah. Tidakkah Mahathir ini sedar bahawa semenjak tahun 1998 dahulu Orang Melayu amat amat benci dengan Mahathir Muhamad ini. Apakah Mahathir Muhamad ini tidak sedar bagaimana Terangganu jatuh pada tahun 1999 dahulu bukan kerana kekuatan parti Pas tetapi kerana kebencian Orang Melayu terhadap Mahathir Muhamad.


Tun yang mulia,

Saya tidak hendak membuka hal pribadi disini tetapi saya tidak ada pilihan. Telah berkali-kali bapa mentua saya dihina dan ditibai. Selama ini kami sekeluarga berdiam diri memendam rasa. Tetapi tohmahan demi tohmahan yang dilemparkan kepada bapa mentua saya memerlukan jawapan.

Ayah mentua saya dan saya sendiri cukup sedar bahawa Mahathir Muhamad ini adalah sosok yang bertanggung jawab menendang ayah mentua saya. Perbuatan ini adalah perangai yang sama yang telah dilakukan oleh Mahathir Muhamad terhadap al-marhum Tunku Abdul Rahman. Mahathir Muhamad telah menggunakan Muhyiddin Yassin untuk menekan dan memaksa agar bapa mentua saya berundur.

Saya juga sedar bahawa Mahathir Muhamad ini memiliki dendam kesumat bukan saja kepada bapa mentua saya tetapi juga kepada saya. Mahathir Muhamad ini amat marah kepada saya kerana saya telah memenangi kerusi Ketua Pemuda. Anak Mahhthir sendiri telah kalah.


Tun yang mulia,

Kekalahan calon kesayangan Mahathir Muhamad dan kemenangan saya telah menambahkan lagi dendam kesumat Tun terhadap saya dan keluarga saya. Dalam surat ini saya ingin mengingatkan Tun bahawa kemenangan Mahathir Muhamad menewaskan Tengku Razaleighh pada tahun 1988 dahulu adalah dengan cara tipu. Sejarah telah ditulis bagaimana lampu di tempat persidangan telah dipadamkam. Dalam gelap gulita 48 undi telah ditambah untuk memenangkan Mahathir Muhamad.

Justeru, tuduhan Mahathir yang saya merasuah untuk membeli undi ini samalah saperti Mat Kerala menuduh buntut Mat Bangal hitam legam.

Baru-baru ini saya terbaca bahawa Mahathir Muhamad telah menuduh Pakatan Rakyat akan melakukan demonstrasi ganas jika mereka kalah dalam PRU13. Saya bukan penyokong Pakatan Rakyat tetapi saya tahu ini juga adalah taik kering yang keluar dari mulut Mahathir Muhamad.

Saya juga telah dimaklumkan oleh bapa mentua saya dan juga oleh Tun Musa Hitam bahawa Mahathir Muhamad ini telah membawa kerosakan yang amat sangat kepada masyarakat Melayu. Porak peranda di Tanah Melayu hari ini jika dikaji maka akan ditemui puncanya dari sosok yang tidak diketahui salasilah bakanya.


Tun yang mulia,

Justeru , saya akhir dengan harapan satu Tribunal akan ditubuhkan untuk melihat jenayah yang telah dilakukan oleh Mahathir Muhamad kepada Malaysia. Saya cadangakan Tribunal ini dipanggil Tribunal Jenayah Mahathir Muhamad Terhadap Rakyat Malaysia. Ini samalah saperti Tribunal yang telah diwujudkan untuk menyiasat jenayah perang George Bush.

Pada hemat saya Hanya dengan Tribunal ini barulah negara Malaysia sekali lagi dapat diletakkan dilandasan yang betul. Wassalam.( TT )

7 comments:

Anonymous said...

setuju tubuh tribunal jenayaha ni..

Anonymous said...

betul ke ini surat khairi jamaluddin kepada mahathir??? betul ke dia yang tulis nih???

Anonymous said...

BUNYI MACAM LUAHAN PERASAAN SI PECACAI PEMBANGKANG JER....

Naz Der said...

mcm bunyi dr cacai je... wkwkwkkww

Anonymous said...

Nmpk mcm bunyik cacai ja tulis. Kikiki

khairullah ismail said...

sy menghormati kamu khairy tapi bila perkataan ini yg kamu gunakan atas apa sj alas an....menggambarkan kedangkalan kamu, emosi berlebihan yg tk patut ada pd ketua pemuda....sy sgt berharap dpt berjumpa dgn kamu sebagai sahabat...

Anonymous said...

Khairi tak layak pun jadi pemimpin melayu,dia tak punya Semangat. Kebangsaan,tak pernah merasai keadaan bagaimana bapa2 kita pergi berjuang menentang komunis di hutan, dia idup di luar negara, tau minum. arak je

Antara Yang Menarik