Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, July 13, 2012

Politik Islam

Saya cukup senang dengan kenyataan Tuan Guru Dato' Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai cadangan UMNO Johor, Datuk Ayub Rahmat untuk melaksanakan Hudud. Dalam kenyetaan balas beliau berkata, (baca lanjut di sini).


Ada beberapa pengjaran yang dapat diambil di sini.

1. Politik Islam berteraskan nilai bukan kepentingan Parti, Kaum, apalagi individu.
        Perkara utama yang menjadi rebutan ialah melaksanakan dan menganjurkan nilai yang sejagat yang membawa kebaikan kepada masyarakat ramai. Kepentingan Islam merentasi kepentingan parti dan semangat asabiah. TGNA mengajar kita bahawa nilai Islam itu lebih utama sekalipun datangnya daripada UMNO.

2. Politik Islam mengajar kita supaya membuat penilaian secara objektif.
        Walaupun cadangan perlaksanaan Hudud itu datangnya daripada Adun UMNO, padahal UMNO terbukti menyalahgunakan Agama untuk kepentingan Parti dan Kuasa, namun TGNA memberikan respon yang positif tanpa mengambil kira latar belakang kepartian. Kalau dilihat dari segi mileage politik, mungkin tindakan TGNA menunjukkan bahawa beliau menyokong tindakan UMNO, seteru kuat beliau sejak dahulu lagi. Malah, beliau sendiri amat berang dengan cadangan untuk mewujudkan "kerajaan perpaduan", iaitu cadangan yang melibatkan kerjasama UMNO-PAS. Namun, hal ini berbeza apabila melibatkan kepentingan Islam. Menunjukkan bahawa TGNA tidak pernah membelakangkan Islam melebihi kepentingan politik.

3. Politik untuk mencari pahala, bukan mencari harta.
        Apabila tujuan politik kita ialah Islam, maka sudah pasti yang dikejar adalah pahala dan keredhaan Allah. Sentiasa meletakkan Allah sebagai matlamat perjuangan. Walaupun tidak mampu berkorban harta demi perjuangan, untuk menjadikan perjuangan batu loncatan dalam memperbaiki taraf hidup adalah amat jauh, dan tidak sama sekali.

4. Politik Islam ialah politik yang paling berkesan dan bersifat sejagat.
        Sekiranya kita mengamalkan ISlam seluruh dan sepenuhnya, sudah pasti kita akan berpolitik dengan cara yang paling sihat dan pasti boleh diterima ramai. Mungkin, kalau ada yang menentang, puak-puak yang menentang tersebut adalah puak-puak yang berkepentingan dan tidak mahu menerima kebaikan yang mungkin akan menjejaskan kedudukan dan periuk nasi mereka. Terbukti dalam sejarah, ketika Nabi Muhammad SAW diutuskan, kebanyakan masyarakat Arab dapat menerima dakwah Nabi kecuali mereka yang mempunyai kepentingan tertentu. Apabila melihat pengaruh mereka terjejas disebabkan oleh kehadiran Nabi, maka  mereka memusuhi Nabi dengan memberikan label-label yang negatif dan berniat jahat kepada Nabi Muhammad SAW.

Akhir kata, marilah sama-sama meningkatkan keimanan dan ketaqwaan, berpolitik cara Islam, kembalilah kepada ajaran ISlam yang sebenar, Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia!.

2 comments:

Anonymous said...

Thanks for finally writing about > "Politik Islam" < Liked it!
Stop by my web page :: local searh engine

Anonymous said...

Εxcellent artiсle. Keеp writing such kind оf info оn your blog.

Im rеally іmpreѕsed bу уοur sitе.

Нeу there, You have done a fantastic job.
I ωill ceгtainly ԁigg it аnd inԁіviԁually suggest to my friеnds.
I am confident they wіll be bеnefited fгom this
sitе.
My web-site ; Hasir Natok

Antara Yang Menarik