Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Saturday, July 21, 2012

Bulan Perubahan

Bukan negara sahaja memerlukan transformasi, malah Imam Hudaibi pernah mengingatkan kepada kita, "tegakkan agama dalam diri kamu, maka agama akan tertegak atas bumi kamu". Bererti, perubahan penting yang perlu kita lakukan ialah perubahan yang dimulakan ke atas diri kita sendiri.

Guru saya pernah menasihatkan saya dengan katanya, "Jika kita ingin mengurangkan keburukan dan kekurangan yang ada pada kita, maka kurangkanlah melihat keburukan dan kekurangan yang ada pada orang lain". Bermulanya kebaikan dan keburukan itu adalah dari diri kita sendiri. Semakin banyak kita memperkatakan atau sekadar memikirkan keburukan dan menilai kekurangan orang lain, maka semakin banyak pula kekurangan dan keburukan yang akan diperlihatkan ke atas kita.

Hakikat yang paling utama yang perlu kita sedar ialah kita sebenarnya sangat lemah. Saya adalah orang yang paling lemah di antara kalian. Tiada nilai dan darjat pada diri saya, melainkan kemuliaan dan kurnia yang Allah Ta'ala berikan kepada kita. Setiap inci, setiap zarah kelebihan yang ada pada kita, semuanya adalah nikmat Allah yang tidak patut kita banggakan. Dialah yang selayaknya memiliki segala puji dan puja, segala murni dan mulia atas segala perkara yang berlaku ke atas kita. 

Mudah-mudahan, bulan ramadhan ini menjadi batu loncatan kepada perubahan yang drastik dari jiwa manusia kepada jiwa hamba. Segalanya adalah milikNya, tiada yang kekal melainkan Dia. 

Selamat Menjalani Ibadah Puasa.

2 comments:

zohair awan said...

wow nice post

quran
http://www.quranteaching.com

English Quran said...

“ Holy Quran Translation “ site is the most famous site for quran translation in english.
“ Holy Quran Translation “ site provides quran mp3 free download. Also you can listen to Quran with its translation by the most famous reciters.
Just click and enjoy listening to quran:
http://www.lighttvs.com/
http://www.facebook.com/HolyQuranTranslation

Antara Yang Menarik