Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Wednesday, May 16, 2018

Selamat Hari Guru

Sambutan Hari Guru diadakan setiap tahun, walaupun yang meraikan, merancang, dan mengelolakan sambutan tersebut ialah guru-guru sendiri, namun sambutan tersebut tetap bermakna.

Guru tidak terhad kepada mereka yang berjawatan guru di sekolah-sekolah, atau di institusi-institusi pendidikan, bahkan lebih daripada itu kita semua adalah guru.

Menghayati sambutan hari guru bermakna, mengangkat martabat pendidikan dan ilmu dan mengiktiraf sumbangan mereka yang telah berkorban mendidik dan mengajarkan manusia dengan ilmu. Islam memandang tinggi jasa, malah mengangkat kedudukan seorang guru pada kedudukan yang tinggi.

Nabi Muhammad SAW adalah guru terunggul yang mengajarkan manusia ilmu, memberikan nasihat berguna, menunjukkan contoh tauladan yang mulia, Baginda mengeluarkan manusia dari kegelapan jahiliyyah ke arah cahaya Islam yang terang dan gemilang.

Dari bangsa arab yang hidup di tanah tandus yang gersang, berkembang sehingga Umat Islam di seluruh dunia menerima kesan kasih sayang yang dibawa Baginda. Kita hari ini mengecapi nikmat mengenali dan mengabdi diri kepada Allah, atas usaha dan pengorbanan Baginda yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah.

Begitulah ibaratnya seorang guru yang tekun memberikan ilmu, mengajar dan mendidik, mendorong dan menyokong, menegur, menghukum dan mengganjari anak-anak muridnya sehingga anak-anak muridnya membesar menjadi seorang yang berguna, lalu memberikan manfaat hingga ke seluruh dunia.

Anak-anak murid yang kita lahirkan, suatu hari nanti akan mengisi kekosongan yang bakal kita tinggalkan, merekalah pewaris kepada masa depan Agama, Bangsa dan Negara. Semua ini adalah jasa, bakti dan pengorbanan mereka yang bergelar Guru.

Terima kasih Guru


MOHD FARID BIN HAMLUD
Pusat Pendidikan Dar At-Taybah,
SRITI At-Ta'alim, Seri Iskandar
16 Mei 2018

No comments:

Antara Yang Menarik