Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, May 10, 2019

Krisis Penyatuan Umno-PAS..

Mendepani cabaran Politik Semasa di Malaysia, timbul banyak isu dan konflik yang memberikan tekanan kurang sihat kepada masa depan dan kelangsungan Umat Islam di Malaysia.

Saya sejujurnya, sebelum ini tidak begitu bersetuju untuk dilaungkan "Melayu sebagai Tuan Tanah" kepada bumi Malaysia ini. Saya bahkan menyanjung tinggi konsep keadilan untuk semua, di mana semua kaum dan agama sepatutnya berhak untuk hidup secara damai dan berhak menjalani kehidupan dengan aman dan harmoni. Sesiapa yang rajin, kuat berusaha, pastinya akan beroleh kejayaan dan keuntungan, sekalipun mereka terdiri dari kalangan bukan Islam.

Begitulah yang saya fikir selayaknya berlaku di bumi Malaysia yang mempunyai latar belakang masyarakat majmuk, berbilang bangsa dan agama.

Mutakhir ini, kita dapati persengketaan antara bangsa, lebih-lebih lagi antara agama semakin ketara dan kerap-kali menyentuh sensitiviti sesama masyarakat di Malaysia.

Apabila kedudukan orang Melayu semakin terancam, ditambah tindakan-tindakan pihak Kerajaan tidak mempedulikan kesusahan orang Melayu yang majoriti terlibat dalam bidang nelayan, pertanian, dan tidak kurang sektor awam, malah satu demi satu isu ditimbulkan membangkitkan kemarahan orang Melayu, gagal pula ditangani secara berkesan oleh pihak Kerajaan, maka timbul kesedaran peri pentingnya kesatuan Melayu dan Kesatuan Islam direncanakan dan diperkukuhkan.

Selain itu, Umat Islam di negara ini sudah begitu lama terpecah kepada dua kelompok besar utama. PAS walaupun memiliki kuasa politik dan keahlian yang lebih rendah berbanding UMNO, namun keupayaan PAS tidak boleh dipandang rendah kerana setiap himpunan yang besar di Malaysia, setakat ini, hanya akan berlaku apabila PAS menyertainya.

Tatkala UMNO sudah kehilangan banyak kuasa politik, bahkan kehilangan beberapa pemimpin politik utama partinya, kekuatan UMNO masih ada, bahkan antara Parti yang tetap memiliki Grass-root yang paling ramai selepas mana-mana Parti Politik.

Berikut senarai jumlah Ahli Parlimen  mengikut parti.

MP PH- PKR = 50 orang

MP PH DAP = 42 orang

MP UMNO  = 38 orang
MP PH PPBM = 22 orang

MP PAS = 18 orang 

MP PH Amanah = 11 orang

No comments:

Antara Yang Menarik