Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, May 10, 2019

Sempena Setahun

Apa yang saya nak daripada kerajaan?
Walaupun JFK suruh kita jangan tanya soalan ini, tapi ni adalah persoalan pokok kenapa saya cakna terhadap perkembangan politik urustadbir Negara...
1. Memperjuangkan Islam supaya menjadi amalan dalam urustadbir negara... Semestinya ISlam sebagai satu cara hidup yang lengkap, boleh dan patut dijadikan teras kepada pentadbiran negara... Mengatasi mana-mana konsep yang diketengahkan oleh akal dangkal manusia...
Apabila menyebut Islam dalam konteks Urustadbir Negara, ia bukan sahaja terhenti pada aspek teologi kepercayaan dan akidah, bahkan merangkumi aspek Maqasid Syariah, ketrampilan, kemajuan dan ketamadunan Negara secara menyeluruh.
Apabila Tamadun Islam menguasai dunia suatu ketika dulu, keupayaan manusia dioptimumkan, segala aspek pembangunan fizikal, spiritual, mental dan emosi semuanya ditingkatkan, baik kepada pemimpin mahupun rakyat.
Menjadikan Ilmu sebagai teras kepada pentadbiran Negara dan pembangunan modal insan rakyat seluruhnya.
2. Kedaulatan dan keamanan. TIdak keterlaluan jika dikatakan, jika Negara menghadapi ancaman daripada musuh luar, maka saya sebagai rakyat wajib mempertahankan kedaulatan, keharmonian dan kesejahteraan, walaupun yang dipertahankan itu adalah kerajaan PH.
Walaupun saya membangkang, saya juga rakyat yang cintakan negara, dan perlu mempertahankannya sebaik mungkin.
Setinggi mana pun kebencian saya terhadap dasar Malaysia Baru yang diperkenalkan oleh Kerajaan PH, ianya tidak sepatutnya menjadi sebab atau alasan untuk kita mengganggu gugat kestabilan negara.
Urusan Negara perlu sama-sama kita urus dan perbaiki, tanpa campur tangan anasir luar, atau semangat ekstrim yang merugikan..
3. Rakyat sebagai Majikan, dan pemimpin sebagai pekerja kepada rakyat. Ini adalah konsep yang diperjuangkan sejak sekian lama, bahkan ianya merupakan intipati konsep kepimpinan sebenar dalam Islam. Bahawa jawatan bukanlah satu kenikmatan atau ghanimah untuk mereka yang menerimanya, sebaliknya jawatan merupakan amanah dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan sebaik mungkin.
Jika lembu dipegang pada talinya, maka manusia dipegang pada janjinya.
Menjaga kebajikan rakyat bererti, aset utama Negara bukanlah minyak, atau industri berat. Sebaliknya aset utama negara ialah Rakyatnya sendiri.
Lihat bagaimana China berkembang menjadi negara yang hebat, sumber utama negara tersebut ialah rakyatnya sendiri. Sehingga dikatakan, ekonomi yang dijana, dan berputar dikalangan rakyat China itu sendiri sudah cukup untuk menjadikan China sebagai sebuah negara yang hebat.
Kita tidak memliki rakyat seramai itu, namun jika aset ini dijaga dan dipelihara, ekonomi Malaysia akan kembali stabil dan kukuh, tanpa perlu bergantung pada mana-mana pihak atau indsutri sepenuhnya.
Kuasa membeli rakyat Malaysia yang semakin kurang, jurang pendapatan yang semakin tinggi, peluang pekerjaan yang semakin sempit, berpunca dari begitu banyak faktor, adalah simpton dari kegagalan Negara memandang penting aset yang paling berharga ini..
Bersempena ulang tahun tragedi peralihan kuasa terbesar di Malaysia, saya menyeru kepada semua rakyat Malaysia, untuk terus membangun dan menyelamatkan Negara, musuh utama kita bukan PH mahupun Umno, mahupun Pas, musuh utama kita ialah sikap tidak ambil peduli dan politik berteraskan persepsi yang berpanjangan.



Mohd Farid Bin Hamlud 
Seri Iskandar 
Mei 2019

No comments:

Antara Yang Menarik