Taybah

Ilmu Itu Cahaya...
Thursday, August 30, 2018
احد: Erti Kemerdekaan Sebenar.
Wednesday, May 16, 2018
Selamat Hari Guru
Tuesday, May 15, 2018
Muhasabah Ahli dan Pimpinan PAS
PAS Parit, Perak.
Sunday, April 29, 2018
Antara 3 Calon Perdana Menteri
Ulama, Kejora yang tetap bersinar....
Tapi, kita pada hari ini, sebenarnya tidak mengalami masalah dalam mengakui bahawa kebenaran adalah milik Allah, dan disampaikan melalui Nabi Muhammad SAW. Sebaliknya, kita pada hari ini berhadapan dengan masalah huraian kebenaran dan huraian petunjuk yang disampaikan kepada kita, berturutan daripada para Sahabat RA, bersalasilah sehinggalah kepada para Ulama' pada hari ini.
Disebabkan metodologi pemikiran ulama yang berbeza, maka huraian pengikutnya juga berbeza, maka tidak hairanlah kita pada hari ini mempunyai perbezaaan kefahaman dan penerimaan atas sesuatu ketetapan, sekalipun bersumberkan ayat dan hadith yang sama.
Inilah antara hikmah, Al-Quran, sebagai petunjuk yang menjadi mukjizat kekal hingga hancurnya bumi ini, menetapkan perkara-perkara pokok yang tetap dan boleh difahami dengan mudah, begitu juga hukum-hukum yang sebahagiannya amat jelas dan boleh difahami dengan jelas, sebahagian yang lain pula, memerlukan kepada huraian dan terdapat pula perbahasan yang panjang lebar dari kalangan Ulama yang ahli dalam bidang tersebut.
Pengajarannya ialah, Al-Quran meraikan kepelbagaian manusia, dan manusia selagi berpegang dengan dalil yang jelas dari Al-Quran dan Hadith, dengan interpretasi yang tidak menyalahi mana-mana bahagian dari kedua dalil yang tersebut, insyaAllah akan terselamat daripada bahaya "terkeluar" dari jalan yang lurus.
Justeru, dapat difahami dengan jelas, bahawa Ulama yang dikatakan Ulama itu, bukanlah mereka yang menulis beberapa buku hasil pemikiran kritis dan kreatif mereka semata-mata, kerana ribuan Ulama yang telah melepasi zaman mereka, mendalami Al-Quran dan Hadith secara seluruhnya, dan kitab-kitab yang mereka nukilkan memuatkan semua bahagian dalam Al-Quran dan Hadith..
Ulama, bukan calang-calang manusia. Sekalipun mereka berbeza pandangan, perbezaan itu lahir daripada penelitian luar biasa mereka terhadap ayat-ayat Al-Quran dan Al-Hadith. Bukan dari satu dua ayat, atau satu dua buku yang terdapat di pasaran. Untuk menghasilkan satu pandangan apalagi satu karya buku yang mantap dan padat dengan ilmu agama, usahanya bukan calang-calang dan bukan calang-calang orang mampu menyelesaikannya...
Saya merakamkan tulisan ini sebagai ingatan kepada diri saya dan teman-teman yang lain betapa hebat dan tingginya keilmuan para Ulama, begitu juga ustaz-ustaz yang telah mendidik ummah, menyampaikan ilmu agama kepada kita pada hari ini. Perbezaan pendapat dari kalangan mereka tidak boleh sama sekali dipandang remeh, apalagi digunakan untuk menyalahkan satu puak dengan puak yang lain.
Selagi mereka ada hujah dan dalil, disandarkan dengan Al-Quran dan Al-Hadith, maka ada kewajaran dan seharusnya pandangan mereka dihormati, sekalipun tidak mahu dituruti...
Sejujurnya, "mendengar" pandangan itu mudah, "Menurut" dan "melaksanakan" pandangan itu susah. Susah bukan kerana kefahaman yang berbeza, tetapi susah kerana nafsu dan iman yang berbeza...
Saturday, October 14, 2017
Gema Zikir & Munajat
![]() |
Program edisi PERTAMA, berjaya mengumpulkan 176 peserta Pelajar Sekolah Rendah, dibantu oleh lebih 20 orang Fasi dan urusetia, program dengan kerjasama Masjid UTP... |
![]() |
Ini pula program Kedua, pengisian dan sasarannya sama, iaitu Pelajar Sekolah Rendah, penyertaan lebih 150 orang peserta |
![]() |
Ni Edisi ke-empat, ada 3 kelainan utama program ini iaitu pertama dibuka kepada semua peringkat umur, ada jemputan ustaz @ artis, dan penginapan berkhemah juga dibuka kepada semua... |
Friday, April 8, 2016
Dilema Pendidikan Negara: DLP satu lagi malapetaka pendidikan Malaysia.
Institusi Pendidikan Negara bakal menghadapi satu lagi detik sukar dengan pelaksanaan Prorgram DwiBahasa (DLP). Tentu sekali isunya bukanlah semata-mata kerana ia melibatkan bahasa penjajah, walaupun itu sebenarnya cukup untuk kita berhenti terlalu mengagungkan bahasa inggeris. Soal literasi dan medium perantaraan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas juga, sebenarnya turut menjadi antara faktor utama kenapa program ini perlu dihentikan.
Namun, persoalan paling penting ialah, ke mana sebenarnya hala tuju pendidikan Negara yang semakin caca merba disebabkan pelbagai perubahan sistem yang mendadak sedangkan, sebelum ini PPSMI sendiri dihentikan kerana terbukti kegagalannya?
Apa yang diperlukan oleh rakyat, khususnya anak-anak yang berada di bangku sekolah pada ketika ini bukanlah sistem baru yang mencelarukan. Sebaliknya pengukuhan kepada sistem sedia ada, dan memberikan penekanan kepada aspek pembentukan rohani, jasmani, dan fizikal anak-anak, sebagai tambahan kepada aspek intelektual yang sudah sekian lama dijadikan keutamaan.
Bahasa Inggeris telah menjadi subjek WAJIB lulus di peringkat sekolah menengah. Jika sekalipun ianya penting, tindakan yang lebih bijak ialah dengan menambah pelaburan untuk mempertingkatkan penguasaan di peringkat guru dan murid-murid di samping menambah baik sistem penilaian supaya tidak terlalu bergantung kepada apa yang berada di atas kertas. Natijah kepada kebergantungan ke atas kertas ini, ialah murid-murid hanya akan tahu membaca dan menulis, tetapi lemah dalam berkomunikasi. Ditambah dengan faktor guru yang “membatalkan” niat murid-murid untuk bercakap dalam bahasa inggeris, menjadikan Bahasa Inggeris bukan sahaja ketinggalan dari segi angka di atas kertas, malah literasi komunikasi dalam bahasa itu turut terjejas.
Saya simpati dengan nasib yang menimpa anak-anak pada masa kini. Mereka terpaksa dibebankan dengan latihan, malah masa lapangnya diisi dengan pelbagai program akademik seperti kelas tambahan dan sebagainya. Sedangkan ruang untuk mereka meneroka alam ini mengikut kemampuan deria dan akal mereka amat terbatas. Apalagi disajikan pula dengan gajet yang semakin mengasingkan mereka dari dunia sebenar.
Namun, ibu bapa tidak mempunyai pilihan kerana dunia kini adalah dunia perlumbaan. Sesiapa yang terlambat akan ketinggalan. Bertambah malangnya, yang ketinggalan ini akan semakin dilupakan dan dikesampingkan. Lihatlah apa yang terjadi kepada anak-anak yang berada di kelas-kelas yang terkebelakang. Mereka bukan sahaja tertinggal pelajaran, malah ditinggalkan pula oleh sistem pendidikan Negara yang kononnya ingin membangunkan potensi.
Maka ibu bapa tidak diberikan pilihan lain, terpaksa memastikan anak-anak mereka tidak ketinggalan, menghantar anak-anak untuk ke kelas tambahan, pagi, petang, malam dan hujung minggu. Inilah hebatnya anak-anak masa kini dibandingkan dengan anak-anak dahulu.
Justeru, perkara yang perlu menjadi keutamaan Kerajaan, khususnya kementerian pendidikan bukanlah mengubah atau mencipta sistem baru. Sebaliknya mengukuhkan dan memberi nilai tambah kepada sistem pendidikan yang ada, supaya tidak terlalu kejam dalam pelaksanaan dan penilaian. Kita menyaksikan keruntuhan dan kerosakan pada Institusi Pendidikan apabila hilangnya rasa hormat murid kepada ibu bapa, murid kepada guru, ibu bapa kepada guru, malah masyarakat umumnya kepada guru. Bimbang, akan luput pula rasa kasih dan sayang guru kepada murid-murid.
#bantahDLP
Mohd Farid Bin Hamlud
Pengerusi Lajnah Pendidikan Pas Parit,
Guru Besar SRITI AT-TA'ALIM, Seri Iskandar,
Pengarah Urusan Pusat Latihan & Pendidikan Taybah
Rakyat Malaysia
Antara Yang Menarik
-
1. Kelas beroperasi setiap Isnin hingga Khamis bermula 7.00 hingga 9.00 malam. 2. Kelas akan bercuti pada hari-hari cuti umum d...
-
DEFINISI Sirr dari segi bahasa bermaksud rahsia, sementara Hazar bermaksud kewaspadaan. Antara perkara yang wajib ada pada sesebuah geraka...
-
Inilah rupa dapur bilik yang saya gunakan untuk membuat Unta Panggang Albariti. Ramuan: Daging Unta SEGAR setengah kilo.(kat Mekah ni ...
-
Liberal bermaksud terbuka. Liberalisme pula ialah keterbukaan. Ramai yang tidak bersetuju dengan pendekatan liberal dalam dakwah, walaupun r...
-
"PUTRAJAYA 10 Jun - Gagasan 1Malaysia akan dilancarkan secara besar-besaran oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Dataran...