Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, February 19, 2009

Umno=aspirasi, umno=Jahiliyyah, maka aspirasi=??

Jahil merupakan perkataan Bahasa Melayu yang sebenarnya berasal dari Bahasa Arab bermaksud tidak mengetahui atau bahasa mudahnya bodoh. Jahiliyyah pula kata terbitan daripada kalimah jahil yang jika diterjemahkan secara linguistik bermakna kebodohan dan kejahilan.

Perkataan Jahiliyyah ini sememangnya agak popular dengan masyarakat di Malaysia terutama umat Islam. Kita diperkenalkan dengan Masyarakat Arab Jahiliyyah, yang juga terkenal dengan kemunduran dari pelbagai sudut kehidupan mereka. Kebejatan ekonomi, sosial, perundangan dan pentadbiran yang ternyata amat bercelaru sehingga perlakuan zina, arak, dan penyembahan berhala menjadi perkara yang sebati dengan masyarakat jahiliyyah pada ketika itu.

Masyarakat Arab mencapai kemuncak kepada jahiliyyah sewaktu Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi Rasul. Nabi Muhammad SAW ditentang secara habis-habisan menggunakan kuasa dan pengaruh yang ada pada pemimpin masyarakat Arab ketika itu, antara pemimpin jahilyyah yang terkenal ialah Abu Lahab dan Abdullah bin Ubai.

Nabi Muhammad SAW bukan sahaja diburuk-burukkan, malah pernah disekat hak Baginda untuk bersuara. Masyarakat Jahiliyyah pada ketika itu sanggup memulaukan Baginda dan para sahabat, Jemaah Islam pada ketika itu selama 3 tahun, malah turut membunuh hamba-hamba mereka yang memeluk agama Islam.

Kedatangan Islam pada ketika itu dianggap sebagai ancaman besar kepada kedudukan dan kepentingan mereka di Mekah. Walaupun mereka mempercayai akan kebenaran lisan Nabi dan mengakui bahawa Nabi merupakan seorang yang amanah, namun apabila bercakap soal Islam, segala percakapan dan tindakan Nabi dilihat serba tidak kena dan ditolak bulat-bulat.

Nabi dan para sahabat tidak pernah berputus asa untuk terus menerus berdakwah sekalipun disekat dan dilemparkan dengan pelbagai tuduhan dan fitnah. Sebab itulah, masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam digelarkan jahiliyyah. Lebih tepat lagi, masyarakat jahiliyyah itu sebenarnya adalah masyarakat Arab yang menentang dan menolak kebenaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

Nabi menyebut bahawa peperangan dan pertembungan dan peperangan antara hak dan batil akan berterusan sehingga hari kiamat.

Saya bukanlah orang yang selayaknya untuk menghukum bahawa Umno = Jahilyyah. Tapi berdasarkan peristiwa yang disebutkan UMNO dan Masyarakat Arab Jahiliyyah mempunyai terlalu banyak persamaan. Antaranya,

1. Ideologi Perkauman dan kebangsaan.
2. Menolak hukum Allah.
3. Memfitnah Ulama' dan memburukkan mereka.
4. Menyekat kebebasan bersuara terutamanya suara Ulama' yang ingin menyampaikan kebenaran.
5. Ulama' dibahagikan kepada 2, blacklisted dan whitelisted.
6. Menganggap kebangkitan Islam sebagai ancaman.(menghapuskan institusi pondok)
7. Memandang serong terhadap mereka yang mengamalkan Islam.(Tudung labuh, kopiah, dan mereka yang memakmurkan masjid dan surau)
8. Memulaukan jemaah Islam,(sekatan ekonomi terhadap Negeri di bawah pemerintahan Ulama')

Sama atau tidak? Menurut pemerhatian saya, absolutely the same.

Saya juga ingin menyamakan Aspirasi dengan Umno kerana Aspirasi ini adalah tajaan Umno.
Perhatikan,

Umno = Jahiliyyah
Aspirasi = Umno,
maka
Aspirasi = Jahilyyah.

No comments:

Antara Yang Menarik