Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, December 17, 2009

Hijrah

Alhamdulillah. Kita telah memasuki ke tahun baru 1431. Kita dianjurkan untuk membaca doa hujung dan awal tahun. Simbolik kepada muhasabah kepada setahun yang telah berlalu dan azam untuk setahun yang mendatang.

Sejenak mengenang iman dan amal saya sepanjang tahun 1430 yang lalu, saya merasakan diri ini begitu kerdil dan lemah di sisiNya. Terlalu sedikit yang mampu saya lakukan untuk mengubah diri saya apalagi untuk menyumbang dan mengubah masyarakat ke arah yang lebih baik.

Pilihanraya kampus, di tangkap dalam demonstrasi, berkhidmat sebagai pembantu Ahli Majlis MPKj, belajar dan mengajar di Fakulti, pertama kali mengikuti daurah di Baitul Qura', dijemput untuk mengisi slot bersama adik-adik dalam program KSQ, dan saya akhiri tahun 1430 dengan kembara bersama-sama sahabat-sahabat di kelantan seterusnya berpeluang untuk bertemu muka dengan insan istimewa yang sangat saya kagumi, Dato' Seri Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Terlalu banyak yang saya pelajari sepanjang tahun ini, namun masih terlalu banyak yang saya perlu belajar. Syukur, Allah Ta'ala mengurniakan saya nikmat kesihatan yang agak baik sepanjang tahun ini. Berpeluang belajar, mencabar potensi yang ada pada diri, dan yang paling penting belajar mengenali dan mendekatkan diri kepada Allah. Alhamdulillah saya adalah seorang muslim, dan saya bangga kerana saya adalah seorang muslim.

Azam saya pada tahun ini ialah untuk menjadi hamba yang lebih baik, di samping menambahkan kualiti diri untuk meningkatkan manfaat kewujudan saya di dunia ini terhadap mereka yang saya kasihi, sahabat-sahabat, gerakan Islam yang saya cintai, serta seluruh manusia umumnya. Tahun ini, Saya juga berazam untuk menamatkan pelajaran seterusnya meneruskan pelayaran kehidupan. InsyaAllah tahun ini juga saya berazam untuk menuai ubi yang saya tanam. Semoga dipermudahkan.

Bersama beramal dan berhijrah, kerana dan ke arah Allah!!!

Salam Ma'al Hijrah 1431.

No comments:

Antara Yang Menarik