Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, December 3, 2009

Sempena perarakan esok di Kelantan...

Suatu ketika, dakwah Nabi Muhammad SAW telah mencapai ke tahap yang membimbangkan bagi kaum musyrikin Mekah, terutamanya bagi golongan pembesar yang mempunyai kepentingan nama, kuasa dan harta. Kekuatan umat Islam semakin ketara dengan keislaman Umar dan Hamzah yang menambahkan kekuatan umat Islam.

Lalu, Abu Lahab, yang juga berperanan sebagai Presiden Parti Musyrikin Mekah memanggil para pembesar ke suatu mesyuarat tergempar membincangkan perihal dakwah Nabi Muhammad SAW. Dalam mesyuarat tersebut, berkatalah Abu Lahab,

”Bagaimanakah pandangan Tuan-tuan mengenai Muhammad?” soal Abu Lahab kepada barisan jemaah menteri musyrikin Mekah.

”Sungguh Muhammad membawa bahaya kepada kedudukan kita, dia telah membawa perpecahan di dalam bangsa kita, memesongkan ajaran agama nenek-moyang,” jawab salah seorang menteri.

”Kalau begitu, pandangan kita adalah sama. Justeru, apa yang patut kita lakukan?” soal Abu Lahab lagi.

”Begini, kita sudah tidak mampu berbuat apa-apa ke atas Muhammad dan pengikutnya,’ujar salah seorang menteri. ”Jadi, kita perlu melakukan sesuatu kepada golongan atas pagar dan orang-orang luar yang masih belum mengenalinya supaya pengaruh Muhammad tidak meluas,” terang menteri itu lagi.

”Saya setuju, tetapi apa yang perlu kita lakukan?” sahut seorang menteri yang lain.

Lalu ada yang mencadangkan supaya Media Musyrikin melaporkan bahawa Nabi Muhammad terkena penyakit gila.

Kemudian mereka semua berpakat untuk menggunakan segala jenis media yang ada untuk memburuk-burukkan Nabi Muhammad SAW.

Pada suatu hari, Dimad Al-Azadiy datang berkunjung ke Mekah. Dimad juga menerima berita memburukkan RasuluLlah daripada orang-orang Kafir Musyrikin. Terlalu buruk gambaran mengenai RasuluLlah yang Dimad terima daripada Media Perdana Musyrikin Mekah.

Dimad Al-Azadiy berfikir, ”Apa salahnya kalau aku menemuinya mudah-mudahan Allah menyembuhkan penyakitnya dengan jasaku.”

Walaupun amaran keras musyrikin Mekah diberikan kepada Dimad Al-Azadiy supaya tidak berjumpa dengan RasuluLlah, dia tetap mengambil keputusan untuk berjumpa dengan RasuluLlah.

Berkatalah Dimad kepada RasuluLlah, ”Adakah engkau terkena apa-apa dan aku boleh tolong menjampinya?” soal Dimad.

Lalu Nabi Muhammad SAW menjawab, ”Segala puji bagi Allah, Kami memujiNya dan memohon pertolongan dariNya. Maka sesiapa yang Allah memberi petunjuk kepadanya maka tiada siapa pun boleh menyesatkannya. Dan sesiapa yang Allah mentakdirkan dia menjadi sesat maka tiada siapa yang boleh memberi petunjuk kepadanya. Aku bersaksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang sebenar melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu hambaNya dan RasulNya.”

Selepas mendengar kata-kata Nabi Muhammad SAW tersebut, Dimad terkesima. Lalu dia meminta Nabi Muhammad mengulang perkataan tersebut, Nabi Muhammad mengulangnya sebanyak tiga kali.

Dimad pun berkata, ”Aku pernah mendengar kata-kata ahli nujum, ahli sihir, dan penya’ir. Setelah aku mendengar kata-katamu aku dapati bukan seperti kata-kata mereka itu. Sesungguhnya kata-katamu mencapai lautan qamus. Hulurlah tanganmu. Aku mahu berbai’ah sebagai seorang Islam.”

Petikan daripada kitab Fiqh Harakah, TG Abdul Hadi.

Sejarah mengajar kita bahawa, perjuangan para Nabi dan Rasul sememangnya tidak pernah lekang daripada tohmahan dan fitnah. Namun, di akhirnya kebenaran tetap berada di pihak Islam. Sesungguhnya parti Allah sahajalah yang akan menang. Penolong-penolong agama Allah perlu bijak dalam menerima apalagi menyampaikan berita. Jika tersalah langkah, berita yang kita terima atau samapaikan ini boleh mendatangkan fitnah dan membuka ruang kepada musuh untuk menjatuhkan umat Islam.

Rentetan isu, TGNA, perkara ini sudah pastinya akan diperjelaskan dan kebenaran akan tetap nyata walau seteruk dan seburuk mana ianya cuba disembunyikan. Saya berdoa, UMNO yang telah menzalimi saya sebagai rakyat Perak, dan rakyat Malaysia, diberikan pengadilan yang setimpal oleh Allah. Ameen.

No comments:

Antara Yang Menarik