Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, September 4, 2012

Komited

Ketika ramai yang sedang memperkatakan tentang perlaksanaan hudud, ada yang mempertikai, ada yang mengatakan terdapat keringanan dan pengecualian, dan masih ada yang tegas menyatakan komitmen untuk terus memperjuangkan agar undang-undang ini dilaksanakan, mungkin ramai yang terlupa akan hakikat sebenar kehidupan di dunia. 

Hakikatnya, kita tidak berhak mengemukakan apa-apa pandangan selain apa yang diizinkan oleh Allah. Apalagi untuk mengeluarkan pandangan yang menyanggah pandangan Allah. Allah Ta'ala lebih berhak di atas segala sesuatu. Kita pula tidak mempunyai apa-apa hak melainkan tanggungjawab dan amanah yang telah ditetapkan oleh Allah. Kita hanya ada tugas sebagai hamba yang memikul amanah sebagai Khalifah di atas muka bumi ini.

Sebagai seorang muslim saya beriman bahawa Tiada Tuhan yang sebenar, melainkan Allah 'Azzawajalla, dan sesungguhnya Nabi Muhammad adalah hamba utusan Allah yang membawa khabar gembira bagi mereka yang percaya dan amaran buat mereka yang engkar.

Hudud, merupakan salah satu hak Allah yang wajib dilaksanakan. Meskipun, hudud ini sebenarnya adalah salah satu daripada ribuan hak Allah yang wajib ditunaikan, tidak bermakna satu hukuman yang kononnya disifatkan sebagai pecahan kecil boleh dikesampingkan.

Telah ditegaskan bahawa, Allah Ta'ala memerintahkan manusia untuk masuk ke dalam "As-Silmi" (Agama Islam) secara seluruhnya.

Juga, ditempelak manusia yang beriman kepada sebahagian isi kandungan Al-Quran, tetapi menolak sebahagian yang lain. 

Hakikatnya, kita tiada pilihan lain selain daripada beriman kepada seluruh isi kandungan Al-Quran dan memperjuangkan agar seluruh dunia berpedomankan kepada isi kandungan tersebut. Kita tidak punya pilihan lain, jika kita benar-benar beriman kepada Allah.

Saya suka titah Sultan Brunei, "siapakah kita untuk berkata tidak atau nanti dulu, sedangkan kita sudah punya kemampuan?". Katanya kepada sidang parlimen di Negara Brunei Darussalam..

Ini adalah contoh komitmen seorang pemimpin Islam yang diperlukan.

Begitupun kita punya alasan strategi dan pelbagai, kita sewajarnya tetap terus berpegang dengan ajaran Allah dan beriman terhadap kewajaran seluruh isi kandungannya dilaksanakan.

No comments:

Antara Yang Menarik