Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, February 14, 2020

Semua berkaitan Umrah


Anda ada sebarang kemuyskilan berkaitan Umrah, sila kemukakan soalan atau cadangan untuk menjawab segala kemusykilan... Mudah-mudahan soalan dan jawapan itu bukan sahaja memberikan manfaat kepada saya dan anda, bahkan kepada semua yang singgah ke laman ini..


1. Hukum Umrah - Wajib sekali seuumur hidup. 



- Jika tidak berkemampuan untuk menunaikan haji atas faktor kekangan masa, kewangan atau giliran, maka sekurang-kurangnya pergilah Umrah.

2. Faedah Umrah -  Ada banyak faedah umrah, ada yang ada dalilnya, kalau berminat nak tahu dalil ni kena belanja ngeteh...

1. Menghapuskan dosa, 
2. persediaan mengerjakan Haji, 
3. Gandaan pahala ibadah
4. Melihat Kaabah (antara perkara sunat, ialah melihat Kaabah) 
5. Melihat dengan mata kepala sendiri tinggalan-tinggalan Nabi Muhammad dan Para Nabi sebelumnya.
6. Antara tempat yang mustajab doa.
7. Dapat minum air zamzam
8. 100 000 ganda solat di Masjid Haram
9. Ziarah ke Masyair Haram seperti Arafah, Mina muzdalifah.
10. Solat dengan jemaah yang makmur dan imam yang masyhur. (Zouqnya MasyaAllah)
11. Tempat bertemu jodoh dan penawar bagi penyakit.
12. Ziarah ke Maqam Nabi di Madinah.
13. Berjalan jauh dan mengembara ni adalah salah satu penawar kemurungan dan masalah mental juga emosi.
14. berpeluang meninggal di tanah haram.
15. ada 2 je tanah haram kat dunia ni, sesekali kena merasa duduk di Tanah Haram.
16. Tidak patut kita mengembara ke seluruh dunia, tanpa sempat kita mengembara ke Tanah Haram terlebih dahulu.
17. Setiap langkah perjalanan dikira ibadah, diberi pahala dan diampunkan dosa.
18. Merasa pengalaman berada dalam keadaan Ihram.
19. Melihat dan bertemu dengan saudara-saudara seagama seakidah berlainan warna kulit, bahasa dan mazhab.
20. Dapat merasa makan makanan orang arab.

dan banyak lagi.



Ada tak mudharat pergi UMRAH ni?

Ada, jika tujuan kita bukan dengan tujuan yang baik, maka setiap kebaikan yang sepatutnya kita dapat menjadi keburukan dan kelebihan yang ada itu tidak menambah apa-apa melainkan kerugian sahaja.


Sebelum membuat persiapan untuk menunaikan UMrah, apa perkara yang perlu kita tahu?


1. Perkara Rukun dan Wajib Umrah - rukun ada 5 {Niat, Tawaf, Saie, Bercukur, Tertib}, manakala wajib ada 2 {Berniat Ihram di Miqat, dan meninggalkan larangan Ihram, ada 12}

2. Berapa tempoh waktu untuk melaksanakan Umrah - paling lama seharian (ditambah dengan tempoh perjalanan) paling cepat 2 jam.

3. Berapa kos untuk mengerjakan Umrah - Sebenarnya sekarang ni dah tersangat canggih, sesiapa pun pada bila2 masa boleh mengerjakan umrah (dengan beberapa syarat yang minimum) kalau nak tahu bagaimana nak buat UMRAH DIY, nanti saya buatkan satu pos KHAS untuk umrah DIY.. Pendek kata sekitar RM6000 jika ikut pakej, dan RM5000 jika diy.


4. Apa keperluan yang perlu disediakan dan dibawa?

Perubatan - Jangan lupa bawak deskripsi kesihatan dan perubatan


- Pakaian - Kalau rajin nak basuh, bawak sikit pun cukup, kalau kaya boleh hantar dobi, kalau malas dan suka bawak banyak-banyak barang bawaklah mengikut aturcara. Tapi kalau kita x mandi atau x basuh baju, tak de siapa yang tahu melainkan kita yang bagitahu...

- Suntikan dan bawa buku suntikan - sekarang ni bertambah2 ketat prosedur kesihatan tu...


- Kalau 18 tahun ke bawah kena ada pengiring (Guardian)

- Senarai Doa - yang ni kalau ada yang kirim, elok dicatatkan supaya tidak terlepas.

- Senarai barang yang hendak dibeli atau dikirim - (kalau rajin, boleh je, tapi jangan terima kalau terasa akan mengganggu tumpuan, saya yang dh banyak kali pergi pun tak suka mengambil pesanan atau kiriman)

- Duit - bawak je berapa-berapa pun. Sebenarnya ada pakej yang FULL BOARD 100% sehingga langsung tak perlu belanja untuk makan atau keperluan2 lain. Duit hanya untuk beli kurma kacang atau ole2 sahaja. Itupun kalau nak beli. COntohnya Darul Mubarak, Offer pakej yang termasuk semua jenis tambang dan keperluan makan sepanjang aturcara sampai kepada perjalanan nak ke airport dan air zamzam pun termasuk. Tipping airport pun termasuk.

- SIapa yang patut di bawa untuk menunaikan umrah? - Mak ayah, pasangan, anak-anak, adik-beradik, saudara-mara, jiran atau kenalan yang tidak berkemampuan, atau nak taja orang-orang soleh pun bagus...

kalau ada soalan boleh tanya, saya akan jawab sejujur mungkin.. :-)

No comments:

Antara Yang Menarik