Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Sunday, March 24, 2013

Politik Berteraskan Nilai

Saya rindukan suasana demokrasi yang tulen. Walaupun istilah rindu sebenarnya tidak tepat kerana ianya tidak pernah berlaku, tapi saya sentiasa merasainya dalam mimpi. Bahkan, saya dapat rasakan bahawa inilah sebenarnya yang dilaksanakan oleh Nabi Muhammad SAW ketika Baginda memerintah bumi Hijjaz dahulu. 


Saya tidak bermaksud bahawa Nabi Muhammad SAW mengamalkan demokrasi. Kerana Islam, pengertiannya jauh lebih murni dan lebih indah daripada Demokrasi. Demokrasi hanyalah sebahagian daripada kesyumulan Islam. 

Islam, agama yang sangat toleran. Islam bermakna menyerah diri kepada ALlah. Serahan diri ini membawa kepada kesejahteraan dan keselamatan di dunia dan di akhirat. Menyerah diri, bermakna membiarkan diri diperintah oleh Islam. Bukan memerintah Islam untuk kepentingan diri sendiri. Islam diperlukan, sama sekali tidak pernah memerlukan.

Kembali kepada istilah Demokrasi. Walaupun pengertian asalnya, demokrasi ini merujuk kepada kuasa rakyat. Maka, saya lebih suka kepada istilah demokrasi terpimpin. Walaupun, rakyat memegang kuasa membuat keputusan, namun mestilah berteras kepada nilai yang sejagat. Seringkali, dalam konteks demokrasi yang biasa, sesuatu yang lebih dikenali akan lebih diterima. Maka, penerimaan sesuatu itu, bergantung kepada populariti, walaupun nilai yang dibawa adalah nilai yang tidak sejagat.

Saya ambil contoh, UMNO, sangat popular dan mendominasi media arus perdana. Maka merekalah yang paling dikenali. Liputan mengenai mereka sangat meluas, sehingga rakyat, sekalipun dari parti pembangkang lebih mengetahui hal-hal berkaitan dengan UMNO daripada hal-hal berkaitan parti mereka sendiri. Maka, rakyat yang berada di atas pagar, akan cenderung memilih UMNO, kerana hanya UMNO yang mereka kenali. Mungkin, mereka juga berhikmat dengan amanat Tun M, lebih baik syaitan yang dikenali, daripada malaikat yang tidak dikenali.

Sekali lagi, amanat Tun M ini menjadi bukti bahawa amalan dan pemikiran rakyat Malaysia menjurus kepada politik yang tidak berteraskan kepada nilai, sebaliknya populariti. 

Nah, di sinilah timbulnya Demokrasi Terpimpin, iaitu penilaian dibuat berteraskan kepada nilai yang sejagat. Nilai yang sejagat, bererti nilai yang boleh diterima oleh semua. LGBT bukan nilai sejagat, kerana ia tidak boleh diterima oleh semua orang. Nilai ketuhanan, adalah nilai yang paling sejagat. Manusia, walau bagaimana hebat sekalipun, memerlukan kepada Tuhan. Kita menyembah dan berdoa kepada Tuhan, kerana Dia Maha Mengetahui dan menentukan segala-galanya. Islam, adalah agama Tuhan, bukan ciptaan ahli-ahli agama. Tiada seorang pun boleh menafikan kata-kata Allah, sekiranya dia menafikan kata-kata Allah, bahkan menafikan kata-kata Rasul SAW, maka dia tidak lagi dikira sebagai orang yang beragama.

Nilai keadilan dan kebajikan adalah nilai sejagat yang sangat diterima malah diperlukan. PAS menawarkan negara berkebajikan, kerana PAS mengamalkan Islam yang menjaga kepentingan agama dan syariat. Syariat Islam diperjuangkan kerana syariat Islam bertujuan memelihara hak-hak dan tanggungjawab asasi manusia. Paling penting, syariat Islam melunaskan hak-hak Allah.

Dalam prinsip demokrasi, rakyat sebagai kuasa pemutus, maka rakyat perlu dibekalkan dengan maklumat yang cukup. Justeru, pemimpin bertanggungjawab melaksanakan kaedah urustadbir yang telus dan terbuka. Ketelusan menjamin hak-hak rakyat untuk mengetahui bagaimana sesuatu keputusan itu dibuat dan dilaksanakan. Sekiranya maklumat yang dibekalkan mencukupi, barulah keputusan dan penilaian yang dibuat oleh rakyat tepat dan berasas.

Menyembunyikan fakta dan keadaan sebenar, hanya akan mengundang pelbagai persepsi. Islam mengajar kita, persepsi tidak akan dapat membantu kita mencari kebenaran. Bahkan persepsilah yang akan memusnahkan institusi dan menghapuskan nilai serta kepercayaan. Sedang kepercayaan itulah "nadi" utama hubungan antara rakyat dan pemimpin. Rakyat memberontak dan beralih arah, kerana tiada lagi rasa percaya.

Justeru, ditekankan sekali lagi, peri penting ketelusan dan keterbukaan bagi setiap pemimpin. 

Sekalipun kita berada di pihak yang benar, Kita tidak boleh menafikan hak-hak orang yang berada di pihak yang salah. Misalnya, seorang yang terbukti mencuri, merompak malah merogol seseorang perempuan di hadapan mata kita sendiri, tidak boleh terus dihukum. Sebaliknya perlu diadili dan perlu diberi ruang untuk membela diri. Ini praktik kerajaan Islam dibawah pentadbiran Nabi dan Khulafa' Ar-Rasyidin.

Islam adalah agama yang benar. Maka orang-orang yang memimpin secara Islam, perlu yakin bahawa mereka sentiasa bersama dengan kebenaran. Kebenaran adalah nilai yang sejagat. Ia juga adalah hak semua manusia, sekalipun mereka belum beragama Islam. Islam sarat dengan hujah yang mampu difikirkan dengan akal. Alam ini adalah saksi dan bukti yang sangat jelas untuk mereka yang mahu berfikir.

Sebab itulah, antara tujuan perlaksanaan Syariah ISlam, ialah memelihara akal fikiran. Manusia perlu dibekalkan dengan ilmu dan pengetahuan. Pemimpin yang demokratik, sangat mengutamakan ilmu dan pengetahuan. Maka mereka akan menyogok rakyatnya dengan ilmu dan pengetahuan. Kebajikan, harta dan hak-hak untuk mendapat kehidupan yang selesa juga tidak dikesampingkan, kerana ini juga tanggungjawab. Namun, bukan ini yang menjadi sogokan utama kepada rakyat.

Pepatah cina berkata, "jika engkau beri ikan, malam ni dia dapat makan, jika engkau beri pancing tiap-tiap pagi, petang, malam di boleh makan."

Sikap menutup mulut dan suara rakyat, sekalipun kita berada di pihak yang benar adalah salah sama sekali. Hal ini, pernah berlaku di sebuah negeri, di mana pemimpin yang benar itu cuba menutup mulut rakyatnya yang ingin mendapatkan penjelasan. Sedangkan, tanggungjawab pemimpin tersebut ialah memberikan penjelasan. Proses pengadilan terbuka adalah sangat diperlukan kerana isu itu adalah isu umum yang menyentuh semua pihak. 

Hal kalimah Allah juga begitu. Pengadilan mesti dibuat secara terbuka. Tidak eksklusif apalagi provokasi dan hasutan yang sama sekali tidak menyumbang kepada keharmonian dan kerukunan. Kita tidak layak menghukum, hanya diberikan amanah untuk melaksanakan apa yang telah diturunkan.

In Sya Allah, jika politik seperti ini yang kita amalkan, kita akan dapati, negara ini makmur, berkebajikan, dan mendapat keampunan Tuhan.



Tuesday, March 5, 2013

Lahad Datu

Saya sendiri tidak pasti apa hal sebenarnya yang berlaku di Lahad Datu. Di awal isu ini meletus, saya sedikit pun tida tertarik untuk membaca, apalagi untuk membuat ulasan. Saya risau, sekiranya sumber rujukan saya tidak tepat, maka saya hanyalah membawa berita palsu dan Islam memandang keji orang-orang yang mereka-reka malah yang menyebarkan berita palsu ini juga adalah sangat keji.

Akan tetapi, saya rasa isu ini agak tempang dari sudut bagaimana kerajaan Malaysia menangani masalah ini. Saya terperasan, Menteri KDN pernah ke Sabah, dan dikatakan berunding dengan puak bersenjata tersebut. Sepertinya, hasil pertemuan tersebut adalah positif. Tapi, apa yang kita saksikan hari ini, anggota di bawah KDN sendiri yang terkorban..

Mula-mula, saya ingatkan main-main. Tapi, bila dah terkena kepada saudara sendiri, barulah saya sedar akan keseriusan kes Lahad Datu ini.

Rakyat, walaupun tidak terlibat dalam soal pentadbiran negara, tetap perlu mendapatkan maklumat yang sohih. Di sini, saya rasa pengajaran dari kisah pengembala kambing dengan serigala perlu dijadikan iktibar. Kisah pengembala tersebut, yang pada mulanya hanya berniat ingin mempermainkan orang-orang kampung dengan berita palsu, akhirnya menelan akibatnya kerana beritanya sudah tidak lagi dipercayai.

Begitulah sifat manusia, jangan sesekali menipu, kelak kita tidak lagi akan dipercayai. Sentiasalah bercakap benar, dan berada di pihak yang benar. Kerana janji Allah, hanya kebenaran yang akan dibela.

Sebenarnya, para pemimpin negara perlu berbincang secara telus dan bersungguh-sungguh untuk menangani isu ini. Sidang khas parlimen adalah sangat baik untuk diadakan kerana pertemuan dan perbincangan di antara kedua-dua belah kuasa politik utama di Malaysia ini insyaAllah akan menghasilkan kebaikan.

Sejujurnya, saya berharap agar sidang ini ditayangkan secara langsung. Kerana Negara kini sedang mengalami kucar-kacir bukan disebabkan oleh serangan bersenjata, tetapi disebabkan oleh maklumat.

Maklumat ialah pemnadu tindakan manusia. Jika maklumat salah, maka salahlah tindakan.

Kerajaan tidak bijak memberikan maklumat, menyebabkan rakyat cenderung mencari sumber maklumat alternatif.

Jika Najib benar-benar mahukan kepercayaan rakyat, maka percayalah terlebih dahulu bahawa rakyat sebenarnya mahukan pemimpin yang boleh dipercaya. Maklumat yang dibekalkan oleh Najib sangat diragui, dan sukar dipercayai, maka tidak hairanlah rakyat mengambil keputusan untuk tidak memberikan kepercayaan.

Maka, dalam isu Lahad Datu, saya sebagai rakyat Malaysia, benar-benar berharap agar Najib benar-benar berubah dan memberikan maklumat benar seterusnya mengambil tindakan yang tepat untuk memastikan keselamatan negara terjamin dan terpelihara.

Thursday, February 7, 2013

Nak mengadu pada siapa?

Macam mana yg dikatakan mengadu pada Facebook?

Macam ni, bila kita merasai sesuatu, contoh sedih, gembira, "terpukul", terhina, teruja, bangga, atau rasa insaf sekali pun, mana yang kita buat dulu?

A-tulis status dalam facebook.
B-tweet.
C-tulis dalam blog.
D-sebut nama Allah di dunia "asal"

Kalau kita buat D dulu, baru buat yang lain2, saya kira kita lulus dari godaan.. Tapi kalau kita buat A,B,C dulu baru D, ada masalah iman.. Malang sekali kalau kita hanya buat ABC, langsung tidak memikirkan untuk buat D.

Alat2 komunikasi ni memang penting untuk kita menyampaikan dan berkongsi... Malah saya juga suka melakukan perkara yang sama..

Tapi, apakah ertinya, jika kita hanya "bertasbih" atau "bertahmid" menggunakan papan kekunci, tapi lidah dan hati kita tidak mengucapkan perkara yang sama.. Seolah mahu menunjuk kepada makhluk, kononnya kita sedang memuji dan memuja, sedang namaNya tidak meniti di bibir kita seperti yang kita dakwa?


Sekalipun atas tujuan dakwah, apalah maknanya kita nampak "ustaz" dalam Facebook, sedang kita membuat maksiat di dunia asal kita?

Dunia yang sebenar, bukanlah di facebook. Ya, setiap kekunci yang kita tekan sama ada di Facebook atau di mana sahaja ruang akan dipersoalkan. Tetapi, bukankah di dunia nyata inilah tempat kita hidup, dengan kehidupan yang sebenar?

Matematik diri kita, sebelum kita diMatematikkan...

Friday, January 18, 2013

Politik

Rupanya, ini tulisan pertama saya untuk tahun 2013. Walaupun ada banyak masa lapang, rupanya saya terlupa nak meluangkan masa mengemas-kini laman blog saya yang satu ini.

AlhamduliLlah, segala puji bagi Allah yang telah mengurniakan saya pelbagai nikmat dan kurnia. Tahun 2012 ialah tahun yang sangat menarik. Penghujung tahun 2011, saya berpindah dari Bangi ke Terengganu, tidak kekal di Terengganu, saya berpindah pula ke kampung asal saya, Parit, Perak. 2012 adalah tahun yang sangat manis, kerana saya berkesempatan menunaikan Umrah pada musim Ramadhan (Umrah Terbaik yang pernah saya alami selepas umrah pertama), dan paling manis ialah dikurniakan seorang cahaya mata.

Terima kasih kepada isteri yang tercinta, Sakinah Binti Ropien, atas segala kenangan manis dan pahit bersama sepanjang tempoh kita bersama. Tuhan saja yang tahu betapa peritnya kesakitan yang ditanggung oleh isteri saya yang tercinta ketika kami mennyambut kemunculan Faruq Bin Mohd Farid ke dunia. Semoga Allah terus memelihara kalian berdua, dan kita sekeluarga. Dan, semoga kehadiran kalian berdua terus mewarnai dan memaknakan kehidupan ini. 

AlhamduliLlah, 2012 juga saya bertekad ingin mengambil jalan sendiri. Berpisah dengan Darul Mubarak sebenarnya bukanlah satu perkara yang mudah bagi saya. Darul Mubarak menemukan saya dengan jutaan rahsia dunia yang tidak ramai berpeluang merasainya. Apapun, perjuangan hidup perlu diteruskan, demi mengejar cita dan impian.

Tulisan saya kebanyakannya berkisar mengenai politik. Kata orang, kita hanya mampu menulis dan berkata apa yang berada di keliling kita. Mungkin persoalan politik inilah yang selalu bermain di fikiran, maka persoalan politik ini jugalah yang selalu saya mainkan dan saya putarkan dalam bentuk kata-kata dan penulisan.

Saya agak kebingungan dengan suasana politik semasa di Malaysia. Terkini dan terhangat ialah Bawani. Kemunculan episod Bawani ini sebenarnya rentetan daripada tekanan yang dimulakan oleh pihak pemerintah yang zalim. Pemerintah menjadikan segala instrumen kerajaan sebagai hegemoni untuk terus memerintah.

Pemerintah yang rakus ini, perlu ditamatkan kontraknya dengan segera. 

Kita tinggalkan dulu pertembungan politik dan perbezaan pendapat mengenai warna dan rupa antara kita. Saya ingin mengajak kepada persamaan antara kita, iaitu kita masing-masing adalah manusia yang menghuni bumi yang sama, menghirup udara yang sama, dan kita juga melihat pada langit, bulan dan bintang yang sama.

Allah Ta'ala yang menciptakan kita. Dia menciptakan kita lengkap dengan manhaj, atau sistem. Allah Ta'ala jugalah yang telah menciptakan bumi dan seluruh alam ini, juga dengan sistem. Ada manual tertentu yang telah ditetapkan oleh Allah dalam penciptaan seluruh isi langit dan bumi.

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang daripadanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita," Surah Yasin, 36:37&38.

Ayat ini menerangkan bahawa Allah yang menciptakan segalanya. Sengaja Allah Ta'ala menceritakan perihal perkara yang berlaku dalam alam ini, untuk membuktikan sesungguhnya alam ini semuanya diciptakan oleh Allah dan Dialah yang mengawal setiap aturan tersebut.

Allah menjadikan pokok, dengan fungsi respirasi dan transpirasi. Tumbuhan menjalankan proses fotosintesis, menukarkan gas Carbon Dioksida kepada Oksigen, menyerak mineral dalam tanah, mencengkam tanah dan bumi, malah menghasilkan buah-buahan dan sayur-sayuran yang bermanfaat kepada seluruh manusia dan haiwan.

Setiap manual ini diserahkan kepada manusia untuk diuruskan. Malah manusia itu sendiri sarat dengan manual yang perlu dipatuhi agar sistem dan manual  alam semulajadi yang diserahkan kepada manusia ini ditadbir dengan baik. Manusia sistemnya hampir sama dengan benda hidup yang lain. Manusia memerlukan makanan, minuman, tempat tinggal, dan pasangan untuk hidup dan kelangsungan spesies serta keturunan. Manusia juga sangat memerlukan kepada interaksi untuk menjalankan kegiatan dan kehidupan seharian.

Semua ini adalah manual dan sistem yang Allah Ta'ala jadikan untuk kita patuhi. Keistimewaan manusia ialah, sebagai crowning creature, kita ada tugas tambahan, iaitu kita dilantik menjadi Supervisor kepada segala sistem benda-benda hidup dan benda bukan hidup yang ada di atas muka bumi ini. Tumbuhan, haiwan, batu-batan, air, udara, dan segala isi bumi ini, dipertanggungjawab kepada manusia.

Maka, sekiranya kita faham mengenai hakikat kejadian ini, kita akan faham dan sedar bahawa tugas kita sebenarnya adalah untuk berkhidmat kepada Pencipta kita. Jika pemerintah mendakwa Mahasiswa "tajaan" mereka tidak berhak bersuara, apa pula nilaian kita di hadapan Allah, Pencipta dan Pemilik Mutlak segala-galanya.

Dia berhak menjadikan kita sebagai apa sahaja yang Dia kehendaki. Lalu Dia mengurniakan kita akal, mata, hidung, tangan dan kaki untuk hidup sempurna. Namun manual asal bukanlah untuk kita mengutuk dan merendahkan antara satu sama lain. Manualnya ialah untuk menyambung rantai kehidupan ini dengan aman dan damai. Menjalankan aktiviti kehidupan atas permintaan dan arahan Pencipta.

Kebenaran sebenarnya telah ada. Maka kita bertanggungjawab untuk memastikan kebenaran itu diterima, disokong dan didokong oleh semua pihak.

Kembali kepada topik politik. Jika politik sekadar mencari siapa betul dan salah. Tanpa memberikan tumpuan kepada apa yang sebetulnya dan apa yang salah, maka kita hanya akan terus membazirkan masa kita mencari dan merisik kesalahan orang. Sekalipun kebenaran itu bukan daripada kita, atau tidak bersumber daripada pihak kita, asalkan ia adalah kebenaran, sebagai crowning creature, kita perlu terima, sokong dan dokong.

Kerosakan bukan hanya pada harta benda dan yang bersifat fizikal. Malah kerosakan itu sebenarnya berpunca daripada akal dan hati. Jika rosak akal dan pemikiran, maka rosaklah segala harta benda dan pekerjaan.

Kemuliaan kita bukan kerana harta dan jawatan, tetapi kemuliaan kita ialah nilaian pandangan di sisi Tuhan.

Tahun ini, berazam membina dunia yang lebih baik. Ubah sekarang, Selamatkan Malaysia...

Thursday, December 20, 2012

Tukar kerja...

Assalamu'alaikum...

AlhamduliLlah, dengan izin dan inayahNya, akhirnya saya telah menukar kerjaya saya sekarang sebagai Pendidik. Dari dulu, memang bercita-cita nak jadi pendidik. AlhamduliLlah, walaupun belum mencapai apa-apa untuk dibanggakan, namun saya ini adalah peluang yang baik untuk saya meneruskan bakti dan budi kepada bangsa. Secara rasminya, bermula pada 1 jan 2013...

Kini, dengan bantuan ayah dan mak, juga isteri terchenta, kami sama-sama menggerakkan Pusat Latihan dan Pendidikan Taybah. Banyak yang kami rancang, semoga semuanya dipermudahkan, diberkati dan dikira sebagai amalan kebajikan.

Terima kasih kepada Darul Mubarak kerana memberikan saya jutaan pengalaman dan pengetahuan berharga. Semoga Allah membalas segala jasa baik mereka dan memberkati usaha mereka dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk para jemaah. (Tapi, kalau ada yang nak pergi melalui saya, pun boleh, secara rasminya saya akan terus menjadi agen melancong/umrah/haji untuk darul mubarak ni.)

Berikut adalah iklan rasmi kami yang pertama:




Doakan kami....

Thursday, November 15, 2012

Polemic issue of apostasy, between argument and dictate. -English

The issue of religious freedom should be seen in the wider context of purity and peace. In accordance with the meaning of Islam which means peace, then all the differences of opinion and understanding about it sure can be solved with a pure and peaceful. Allah Ta'ala educate worshipers that faith-based life is perfect. However, this perfect beliefs nurtured based on knowledge, and the main source of knowledge in Islam is the Quran and the Sunnah.

The order of "read" made as the first commandment by God Almighty to Prophet Muhammad SAW as indicating the importance of knowledge and show that the Quran as the main reading material to be digested by the Muslims. Clear here, that Islam is a religion based on arguments and evidence. Islam emphasizes knowledge, the Quran as the main source of knowledge in Islam preserved by Allah Ta'ala all the content up to date.
We must trust and believe that Islam has all the solutions, the solution to every problem plaguing mankind. In the economic sphere, Islam prohibits transactions involving riba, also prevented Muslims involved with gambling and corruption, as business involving riba, gambling activities and oppressive corrupt and prone to damage, not only to themselves, their families, communities and even to the country .
Buddhists, as the majority of them are Chinese themselves do not agree if gambling is associated with the Chinese, because they themselves are not agree with these activities. So, if Islam forbid gambling, of course is because of gambling activities can cause damage and destruction.
This is an example of how Islam actually came to administer the affairs of the people with arguments and certainly make sense and follow the nature of human beings.

On the issue of religious freedom also, Islam is not a religion that is autocratic or dictatorial, forcing other religions-Islam by force. In fact, the application of Islamic values ​​and teachings also is done gradually and with great wisdom.

All decrees and orders by Allah Ta'ala for Muslims must be carried out as well as the restrictions and prohibitions were left with a full awareness of compulsory and based on the argument that clear. In Islam, we are forbidden to blindly follow, as proof that in Islam, the first priority is Knowledge. Knowledge is the source of true faith and beliefs.

We should be optimistic about the ability of Islam to argue on the basis of truth in the matter of religious freedom to non-Muslims. At the same time, we cannot force non-Muslims, even though the Muslim community to accept the argument that we provide because Islam is not a religion of force.

Problem of apostasy occurred, could not be solved by simply setting the act and the regulations, if the basics of religious education is not emphasized. Symptoms of widespread apostasy is not because the relaxation in the act and regulations, but the failure of the basic functions of religious education among Muslims in Malaysia. This matter of education should be given serious attention by all parties.

If we do not understand the basis of religion, how we want to defend it? Polemic issue of apostasy and religious freedom in fact not new, but often it is raised by the interested parties to gain support or evoke emotions of Muslims. Finally, we will be just like winning cheers, village pawned.

Mohd Farid Bin Hamlud
Parit Care.

Polemik Kebebasan Agama, Antara hujah dan perintah.

Isu kebebasan beragama sewajarnya dilihat dalam konteks yang lebih murni dan sejahtera. Sesuai dengan pengertian Islam yang membawa maksud sejahtera, maka segala perselisihan pendapat dan kefahaman mengenainya pasti boleh diselesaikan dengan cara yang murni dan sejahtera. Allah Ta'ala mendidik hambaNya supaya hidup berteraskan Aqidah yang sempurna. Namun, aqidah yang sempurna ini dipupuk berasaskan kepada ilmu, dan sumber utama ilmu di dalam Islam ialah Al-Quran dan As-Sunnah.

Tuntutan "Bacalah" dijadikan perintah pertama oleh Allah Ta'ala kepada Nabi Muhammad SAW sebagai menunjukkan kepentingan ilmu dan menunjukkan Al-Quran sebagai bahan bacaan utama yang perlu dihadam oleh umat Islam. Jelas menunjukkan di sini, bahawa Islam ialah agama yang berteraskan hujah dan keterangan. Islam mementingkan ilmu, maka Al-Quran sebagai sumber utama ilmu dalam Islam dipelihara oleh Allah Ta'ala segala isi kandungannya sehingga ke hari ini.

Kita harus percaya dan yakin, bahawa Islam mempunyai segala solusi, penyelesaian kepada setiap masalah yang melanda umat manusia seluruhnya. Dalam bidang ekonomi, Islam melarang urusan yang melibatkan riba, juga menghalang umat Islam terlibat dengan judi dan rasuah, kerana urusan yang mengandungi unsur riba, kegiatan judi dan perbuatan rasuah bersifat menindas dan cenderung kepada kerosakan, bukan sahaja pada diri, keluarga, masyarakat malah negara.

Penganut agama Buddha yang majoriti di kalangan mereka berbangsa Cina sendiri tidak setuju jika judi dikaitkan dengan bangsa Cina, kerana mereka sendiri tidak suka dengan kegiatan tersebut. Maka, jika Islam melarang umatnya berjudi, sememangnya adalah kerana kegiatan judi boleh merosakkan dan menghancurkan.

Ini adalah contoh, betapa Islam sebenarnya datang untuk mentadbir urusan manusia dengan hujah dan pasti dapat diterima oleh akal dan fitrah kejadian manusia.

Dalam isu kebebasan beragama juga, Islam bukanlah agama yang bersifat autokratik ataupun diktator sehingga memaksa penganut agama lain menerima Islam secara paksa. Bahkan, penerapan nilai Islam dan ajarannya juga perlu dilakukan secara beransur-ansur dan dengan penuh hikmah kebijaksanaan. 

Segala titah dan perintah oleh Allah Ta'ala kepada umat Islam wajib dilaksanakan begitu juga segala tegahan dan larangan pula wajib ditinggalkan dengan penuh kesedaran serta didasari hujah yang jelas dan nyata. Dalam Islam, kita dilarang untuk bertaqlid buta, sebagai bukti bahawa Islam sangat mengutamakan Ilmu. Ilmu adalah sumber kepada kepercayaan dan aqidah yang sejahtera.

Kita harus bersikap optimis terhadap kemampuan Islam untuk berhujah atas dasar kebenaran dalam soal kebebasan beragama dengan masyarakat bukan Islam. Dalam masa yang sama, kita tidak boleh memaksa masyarakat bukan Islam, hatta masyarakat Islam sekalipun untuk menerima hujah yang kita kemukakan kerana Islam bukan agama paksaan.

Gejala murtad yang berlaku, tidak akan dapat diselesaikan dengan sekadar menetapkan akta dan peraturan jika perkara asas iaitu pendidikan agama tidak dititikberatkan. Gejala murtad berleluasa bukan kerana kelonggaran dalam akta dan peraturan, tetapi kerana kegagalan fungsi asas pendidikan agama di kalangan umat Islam di Malaysia. Persoalan pendidikan inilah yang perlu diberikan perhatian serius oleh semua pihak.

Jika kita sendiri tidak faham mengenai asas agama, bagaimana kita ingin mempertahankannya? Polemik isu murtad dan kebebasan agama sebenarnya bukan perkara baru, namun seringkali ia dibangkitkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan untuk meraih sokongan atau membangkitkan emosi umat Islam. Sudahnya, jadilah kita ibarat menang sorak, kampung digadaikan.

Mohd Farid Bin Hamlud
Parit Care.

Antara Yang Menarik