Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, June 5, 2008

aku, mereka dan dunia..[3]

4 tahun aku berada di dunia..

tempoh perkenalan yang agak singkat.. namun sudah banyak yang aku pelajari..

aktiviti harian; bermain, makan, tidur... keindahan tanpa batasan, keseronokan tanpa halangan..

hari dimulakan pada lewat pagi, seceliknya mata terus mendapatkan tudung salji menyemak makanan menjadi santapan pertama hari ni. gendang-gendut tali kecapi, walau kenyang perut, tetap berlari....

seawal pagi, mak dan ayah telah pun bersiap untuk pergi mencari rezeki. "bibik" menemani aku dan kakakku di rumah. Bibiklah yang menjadi mangsa "penerokaan alam kanak-kanak" aku di rumah. "the day Farid's ruled".

bosan berlari, "askar kecil" menjadi teman seperjuangan mengharungi perang di rumah dua tingkat. sekejap bertempur di atas, di bawah, di tangga, di dapur, di bilik air, hingga ada askar yang lemas di longkang, tak kurang yang cedera di gigit kucing. hingga akhirnya kemenangan berpihak kepada "yang baik". menurut fikiranku, yang jahat kesudahannya mati. Yang baik meneruskan hidup memakmurkan bumi, seperti Ultraman, jetman, power rangers, satria baja hitam, batman, ninja turtles, x-men, tak kurang robin hood yang menjadi hero kerana "mencuri untuk memberi".

hero-hero inilah yang menjadi pujaan hati aku dan kawan-kawanku. saban waktu kami membincangkan mengenai kuasa sakti dan kehebatan mereka bertempur dengan raksasa yang mereka kalahkan demi memepertahankan keamanan dunia, terkadang membayangkan seolah kami juga mempunyai kuasa yang sama. kami di tanam dengan kepercayaan, pengorbanan melindungi dunia ini dari "raksasa" dan "penjahat" adalah perbuatan yang mulia...

"farid, makan nasi nih!" jerit bibik menandakan masuknya waktu makan tengahhari bagi "No 50, jalan cheras indah 15, taman cheras indah, KL" dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. belum ada tanda amaran dan seruan yang sepenting seruan makan....

maka perut diisi, tangki dipenuhi. tenaga secukupnya diperlukan untuk aku meneruskan perjuangan..

petangnya, koleksi "hot wheels" yang pelbagai warna dan rupa menjadi pilihan. Membawa aku bersiar-siar. sesekali berlumba di litar yang cukup sukar laluannya, "perlumbaan tanpa graviti".. sekejap di udara, sekejap di tanah, bahkan dinding juga menjadi laluan litar lumba rekaan aku....

lewat petang aku dan kawanku bergegas keluar dari kubu, meneroka keluar "dunia" menjelajah dan menjajah kawasan baru untuk dijadikan teritori. Mencari "pakatan" baru untuk dijadikan rakan kongsi bual bicara, senda gurau dan ketawa...

"wei, tengok ni, ada ikan la," seru najib yang ketika itu khusyuk memerhati ke dalam longkang tidak jauh kedudukannya dari rumah aku.

"korang tunggu jap, aku gi amik cebuk," ujar aman, lantas berlari menuju ke rumahnya.

kami menunggu sambil memerhati dengan penuh teliti.

"eh, ni bukan ikan, anak katakla," sangkal adi cuba mengalihkan tumpuan.

"mana pulak, kalau berudu takda ekor macam ni," sambut aku, cuba mengembalikan semangat dan perhatian.

"hah, jom kita tengok siapa yang betul," selit aman, kembali dengan cebuk yang barangkali di ambil dari tandas rumahnya...

sejenak menumpukan sepenuh tenaga dan perhatian, tiba-tiba..

"pin! pin! Woi, apa yang kamu main kat longkang ni??" jerit seorang pak cik dari sebuah kereta yang kebetulan lalu di jalan tempat "lubuk ikan" di temui.

sambil menyumpah kami meneruskan misi menangkap ikan tanpa menghiraukan teguran pakcik tersebut..


setelah puas berhempas pulas akhirnya 7 anak aikan berjaya kami tangkap..

"aman, ko nak buat apa dengan ikan ni," tanya najib berminat untuk mengetahui kesudahan ikan yang kami tangkap.

"tentulah aku bela kat rumah," ujar aman.

"nanti, kalau benda tu besar jadi katak padan muka korang," ujar adi cuba mempertahankan kenyataannya.

sambil sibuk berbalah, tiba-tiba kaki aku tergelincir jatuh ke dalam longkang.

"aduh, sakitnya!" jerit aku sambil memrhati adi dan najib mentertawakan aku. Mujurlah aman menghulurkan tangannya membantu mengeluarkan dari longkang..

"ei, busuk!" adi dan najib terus menyakitkan hati aku.

"Woi, dosa tau buat macam tu, kalau korang yang kena nanti macam mana?" soal aman menenangkan aku yang sudah pun bermandikan darah dan air mata.

"ok, ok. aku mintak maaf," ujar adi, sambil menutup mulut menahan gelaknya.

hari yang indah berakhir di situ apabila kami berpecah kembali ke "territory" masing-masing.

di rumah, ibu dan bapaku sudah pun pulang ke rumah. along dan ngah juga tampak keriangan menceritakan pengalaman indah masing-masing di sekolah mereka hari ni. sungguh aku tak faham apa yang best sangat dengan sekolah yang mereka sebut berulang-ulang itu?? sebelum menjejakkan kaki ke dalam rumah, aku membasuh muka mengesatkan air mata, sambil cuba untuk menutup kesan luka di tangan dan kaki akibat terjatuh di longkang..

"assalamualaikum," sapaku lantas terus bergegas ke bilik yang terletak di tingkat atas..

malam tu, aku tidur awal sejurus selepas makan malam bersama keluarga. hanya bertukar pakaian tanpa mandi, mengelakkan pedih akibat luka yang terkena air.

berlalulah hari indah... hari ini, aku belajar sesuatu, perkataan yang asing yang cuba aku fahami, terbayang akan perkataan dosa dan sekolah. apa makna dua perkataan tersebut?? juga iktibar yang aku pelajari mengenai "pesan orang tua-tua" yang aku abaikan ketika leka bermain di longkang..

No comments:

Antara Yang Menarik