Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, June 5, 2008

aku mereka dan dunia..[6]

Setelah 3 jam perjalanan kami tiba di halaman rumah opah dan atuk di Jalan hj Wahab, Kg Selboh, Parit, Perak. Bibit-bibit pertemuan semula setelah agak lama tidak bertemu amat menggamatkan suasana. Aku bersalaman dengan saudara-mara sambil memerhatikan ibuku bersalam sambil berpelukan dengan adik-beradiknya.

Seharian kami bermain, seolah tiada tanda ingin berhenti. Kalau bukan kerana hadirnya malam, sudah tentu kami akan terus bermain. Sejurus selepas makan malam beramai-ramai di tingkat bawah, abang aku bingkas bangun keluar rumah mengeluarkan stok bunga api dan mercun yang dibawanya dari Bandar. Sememangnya keriangan bermain bunga api di kampong jauh lebih meriah berbanding di KL.

Hari berikutnya kami menyambung misi mengisi ruangan memori dengan pengalaman yang indah bermain bersama. Sambil kaum ibu dan bapa sibuk memasak dan mengemas rumah. Maklumlah, esok raya. Walaupun aku masih belum mengerti akan makna sahur, raya, dan puasa, namun pengajaran yang sudah pasti akan melekat dalam ingatan, Hari Raya adalah hari yang paling seronok dan bermakna.

Hari ni hari raya, waktu tu masih gelap tapi sudah ramai yang dah terjaga. Kelihatan ramai yang beratur menunggu giliran menggunakan bilik air, tak kurang yang beratur ingin menggosok baju. Aku terpegun melihat suasana ketika itu, semuanya mengenakan pakaian yang berwarna-warna dan kelihatan segak, cantik, comel, dan menawan. Di suatu sudut terhidang kuih-muih dan rendang. Dalam hati aku berbisik, ni mesti baki sahur tadi.

Tiba-tiba Pak cemi, adik mak aku mencuit sedikit dari kek yang terhidang dan memasukkan ke dalam mulutnya.

“Pak Cemi tak puasa!” aku menjerit sambil menuding jari kea rah Pak Cemi.

Satu rumah mentertawakan aku. Penjelasan ibuku mengurangkan tegang urat otakku menafsirkan kejadian yang berlaku. Tapi kenapa hari ni yang dipilih untuk raya.

3 hari berlalu dengan pantas. Sepanjang hari raya, kami menziarahi ramai saudara-mara di perak. Saudara ibu ku ramai menetap di Parit, sementara saudara ayahku di bahagian Bota, terletak kira-kira 17km antara keduanya. Terkadang kami beraya sampai ke Ipoh, dan manjung. Paling mengujakan, DUIT RAYA, hamper setiap rumah yang diziarah menyediakan duit raya. Nyatanya, bab duit raya ni krang persoalan yang aku timbulkan. Bak kata, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari.

Ayah dan emak sibuk mengemaskan barang, atuk dan opah duduk termenung di beranda, melihatkan gelagat anak-anaknya sibuk berkemas. Rupa-rupanya kami semua akan meninggalkan kampong untuk kembali ke rumah. Keluarga aku antara yang paling awal berkemas. Lewat pagi tersebut kami pun bertolak kembali ke KL. Suasana yang amat berbeza berbanding ketika dalam perjalanan pulang ke kampong tempoh hari.

Saudara-mara menghantar kami sehingga ke bibir jalan. Sayup-sayup lambaian tangan atuk dan opah menghantar kami pulang ke KL. Berakhir sudah episod keriangan beraya di kampong. Alangkah bahagianya kalau raya ni setiap hari dan sepanjang tahun. Boleh jumpa atuk, opah, dan saudara. Paling best, dapat duti raya. Aku sendiri pun tak pasti kemana duit raya yang aku dah terima. Tahu-tahu, tinggal beberapa ringgit sahaja di dalam sampul yang aku satukan isinya.


bersambung...

No comments:

Antara Yang Menarik