Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, February 12, 2009

Valentine's Day VS Baitul Muslim

14Februari telah diiktiraf ramai manusia di atas muka bumi ini sebagai Hari Memperingati Kekasih. Tajuk kekasih ini memang sesuai dijadikan BedTime Story waktu di asrama atau di hostel mahupun di rumah bujang bersama-sama teman-teman.

Saya punya keyakinan penuh bahawa kita semua sedia maklum akan sejarah asal-usul pemartabatan 14 Februari ini sebagai Hari Valentine. Saya juga cukup yakin bahawa terlalu banyak sumber yang menerangkan mengenai pandangan Islam mahupun sekular terhadap Hari Valentine ini, Teman saya, Saudara Idris juga punya pandangan yang bagi saya menarik dalam blognya tintaduat.blogspot.com. Antara isi yang menarik yang mampu saya petik(sekiranya berat untuk klik pautan tersebut) ialah berkenaan hari ini, 12 Februari merupakan tarikh pemergian tokoh mujaddid Imam As-Syahid Hassan Al-Banna.

Ringkas sahaja pesanan saya kepada farid dan juga kepada pembaca semua, tegakkan fardul muslim dan hidupkan baitul muslim. Sejujurnya saya tidak mempunyai pengalaman untuk menulis mengenai isu kekasih ini, oleh itu saya ingin sudahkan artikel ini dengan mengajak bloggerz semua untuk merenung bait dalam lagu nasyid Kumpulan Inteam, Ku Serah Cinta...

Ku serah segala ketentuan,
Biarlah masa yang berbicara
Kerana gerak dan tindakanku
Mahu bebas dari masalah...

Aku Adalah aku sekarang,
Biar terbuang tetap berjuang,
Akan ku serahkan jiwa ini,
Sepenuh hati dalam perjuangan,

Akan ku serah cinta ini,
Bukan lagi pada manusia,
kerana cinta martabat itu,
Tersalut seribu kepalsuan dan kepuraan...

ikuti sambungan lirik ini dengan mendengar sendiri di radio atau pc masing-masing...(tak "sanggup" nak sambung...)

1 comment:

MoHFiR - Mohd Firdaus said...

Valentine Day is not our cultural!!! its all about Christianity.

Antara Yang Menarik