Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, May 22, 2009

Masih ada ruang untuk UMNO bertaubat!!!

Malaysia pada ketika ini berada dalam keadaan nazak. Krisis perlembagaan di Perak sudah semakin parah dan agak sukar diubati. Kegopohan Pemimpin Negara dalam menyelesaikan isu status agama anak di bawah umur 18 tahun sahaja sudah menceritakan betapa teruknya kondisi negara pada ketika ini. Malah, tidak pernah berlaku dalam sejarah politik Malaysia, BN enggan meletakkan calon untuk bertanding di Penanti. Setelah pukulan maut bertubi-tubi diberikan kepada BN, dalam siri-siri pilihanraya sebelum ini, BN, Barisan Najib, seakan tidak mahu menerima hakikat bahawa rakyat mahukan perubahan.

Perubahan ini, jika dilihat secara kasar sememangnya memberi petunjuk bahawa sudah tiba masanya rakyat menukar teraju kepimpinan negara. Rakyat seolah-olah memberi petunjuk bahawa sudah tiada tempat untuk BN di hati, apalagi atas kertas semasa mengundi. Rakyat sudah sampai ke tahap membenci BN dan menjadikan BN sinonim kepada segala macam bentuk kejahatan dan penipuan. Maka, mungkin selepas daripada ini, di dalam kamus DBP, kita akan mendapati bahawa UMNO, selain daripada Pertubuhan Bangsa Melayu Bersatu, juga membawa erti TIPU, KHIANAT, GILA KUASA, RASUAH, dan pelbagai sifat mazmumah yang lain.

Namun begitu, sebenarnya masih ada ruang untuk BN khususnya UMNO untuk kembali memenangi hati rakyat. UMNO masih boleh kembali perkasa jika perubahan drastik dilakukan kepada keseluruhan pembawaan, pendekatan, dasar dan pengurusan parti tersebut.

Perubahan pertama, melaksanakan amanah kepimpinan dengan berkesan. Tanggungjawab memakmurkan dan memajukan bumi Malaysia ini adalah tanggungjawab mereka. Menjadikan ilmu pengetahuan sebagai tongkat memandu perjalanan, pergerakan dan proses membuat keputusan.

Mengutamakan kebajikan rakyat dengan sesungguhnya. Slogan "Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan" tidak sepatutnya berhenti di corong-corong pembesar suara atau terpampang megah di dada-dada akhbar. Segala masalah keselamatan, pendidikan, kesihatan, akhlak, agama, perlu diselesaikan dengan sesegera mungkin serta dengan penuh bijaksana.

Perubahan kedua, kepimpinan melalui teladan. Najib perlu membuktikan bahawa beliau bersih dari segala macam tuduhan dan cacian yang dilemparkan. Begitu juga skandal-skandal yang melingkari kehidupan pemimpin-pemimpin UMNO dan BN. Seruan saya, kembalilah kepada Islam, mengamalkan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.

Ketahuilah bahawa yang menguasai segala kerajaan Bumi dan Langit ini adalah Allah Ta'ala, maka segala tindak tanduk kita tidak pernah terlepas daripada pengetahuan dan pengawasan Allah. Cukuplah dosa dan noda yang telah dilakukan sebelum ini. Ayuh mulakan langkah pembersihan dalam diri dan masyarakat.

Pertama di antara yang pertama, bubarkan DUN perak. Biarkan rakyat bersuara menghakimi dan mengadili pemimpin yang mereka suka atau sebaliknya.

No comments:

Antara Yang Menarik