Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, June 11, 2009

Pelancaran 1 Malaysia Besar-besaran.. Tahniahlah Najib!!!

"PUTRAJAYA 10 Jun - Gagasan 1Malaysia akan dilancarkan secara besar-besaran oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada 27 Jun ini." Utusan Malaysia 11/6

Pening kepala bila memikirkan nasib Rakyat Malaysia yang ingin di"satu"kan oleh Najib. Bertambah pening apabila mengenangkan pendahuluan rakyat yang akan dibuat oleh Najib. Semakin pening apabila memperlihatkan keutamaan pencapaian yang sedang diamalkan oleh Najib da konco-konconya.

Desakan rakyat dilihat berkadar songsang dengan pencapaian kerajaan. Semakin diminta, semakin ditarik. Satu demi satu keuntungan dan keselesaan rakyat dirampas oleh pemerintah. Mungkin ramai yang tidak begitu mengendahkan apabila nikmat keadilan dan demokrasi dirampas oleh kerajaan, akan tetapi kebanyakan rakyat akan terasa apabila periuk nasi mereka terjejas. Bak kata pepatah, bila dah kena atas batang hidung sendiri, barulah mula nak menyesal.

Terbaru, kenaikan kos pengangkutan iaitu tambang bas. Isu ini sebenarnya isu yang remeh, disebut oleh Nazri Aziz bahawa jika tambang dari KL ke N.9, selepas dikenakan surcaj bahan api adalah sebanyak RM6, maka hanya akan bertambah sebanyak RM0.20 @ RM0.10 sahaja (Naik tetap naik pak cik Oiii!!). Jika menurut Islam, hukumnya dosa kecil. (Mungkin) Memang perlu dinaikkan harga tambang bas disebabkan kesempitan ekonomi. Walaupun natijahnya seksaan terhadap rakyat dianggap kecil. Namun, jika dosa kecil ini dilakukan berulang-kali, maka akan jatuhlah taraf Fasiq iaitu melakukan dosa besar.

Kerajaan sudah banyak melakukan dosa kecil terhadap rakyat, jika dihitung dosa-dosa kecil mereka itu, mungkin secocok dengan peribahasa "lama kelamaan menjadi bukit" (mungkin sudah sebesar banjaran himalaya). Belum dicampur dosa-dosa besar seperti membunuh nyawa menggunakan bom, menghalalkan judi, membeli hakim, merampas negeri dan mewujudkan kerajaan negeri yang syubhah(ada yang kata haram), dan macam-macam lagi kerosakan.

Akibat daripada dosa besar yang mereka lakukan, pernah suatu ketika dilanda banjir besar, berlaku runtuhan tanah, dilanda tsunami, robohan bangunan, terkini keruntuhan Stadium Agong yang mengalami kerugian jutaan ringgit Malaysia, serentak dengan itu dimalukan pula dek keberadaan jurutera asing dari Korea yang menyaksikan kejadian tersebut di depan mata kepala mereka sendiri.

Pengajaran-pengajaran yang Allah berikan ini, sememangnya bukan bertujuan untuk mengeruhkan lagi keadaan. Bukan masanya kita memburukkan(walau hakikatnya terlalu buruk untuk digambarkan), sebaliknya perlu kepada langkah penyelesaian sama ada daripada kerajaan ataupun perubahan tuntas dari rakyat.

Sepanjang pengajian saya, barangsiapa yang bersubahat dan bersekongkol dengan dosa, maka hukumnya sama dengan si pelaku. Si Pelaku yang memulakan dosa, jika ada orang lain yang menirunya, akan menerima dosa seperti mana Si Peniru Dosa, walau seramai mana Peniru, dan selama mana ianya ditiru.

Alangkah baiknya jika kita mulakan perkara yang baik, maka jika ada kebaikannya kepada orang lain, saham kebaikan itu turut kita kongsi bersama berserta saham peniru-peniru amalan kebaikan kita dengan tidak terkurang saham kita dan saham peniru.


9 comments:

Anonymous said...

Moweԁ both front and bаck lawnѕ, tіmе for a pleasurablе
afternoon loοking at the content on here.
.. might have to pοp out to thе tip with ѕomе gагbage though!



My ωeb-site :: long term loans for bad credit no guarantor no fee

Anonymous said...

Sеemѕ as though my phone has deсided to ωοrκ as it ѕhould this week, I cаn finаllу rеply.
If I саn saу, Ι ωοuld nоt do it mysеlf.


Also vіsit my blog :: personal loans

Anonymous said...

Ooh question time, do I haνe the chаnce to aѕk
a difficult question?

Also vіsit mу blоg ... http://www.demeent.pso-automatisering.nl/

Anonymous said...

So much for having a crаcκ at this myself, I'll never be able to manage it. I'll just lеагn аbout it.


Ϻy site ... best personal loans

Anonymous said...

I may get аround tο doing somethіng similar myself
veгy ѕoon, if I can find finanсe.


Ηere iѕ my webρage: loans broker

Anonymous said...

Haven't yet looked into this matter until now, I ought to do so.

My web site ... best tenant loans

Anonymous said...

Oh well, nеver mind. Іt's that old adage...if it cannot be done, best to do it yourself.

my blog :: Cheap personal loans

Anonymous said...

Lol I just sharеd this myself. It's ace.

my blog ... best bank loan

Anonymous said...

I've been trying to find a trustworthy discussion on this for weeks, and this has been a fine help. I'll be getting this ѕhaгеԁ οn fаcebοok
for def.

Нere is mу web blog :: wiki-uk.com

Antara Yang Menarik