Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, June 12, 2009

Propaganda Kerajaan Perpaduan, persaingan merebut keuntungan, milik siapa?

Isu Kerajaan Perpaduan gagasan Dato' Seri Tuan Guru Presiden PAS bermula semenjak sebelum muktamar ke-55 parti itu lagi. Kesannya, ramai pihak yang mengeluarkan kenyataan negatif berhubung usul tesebut sama ada dari dalam PAS mahupun daripada rakan Pakatan Rakyat sendiri.

Usul ini turut dijadikan baan oleh Umno melalui kuasa media perdana yang ada pada mereka. Menurut sesetengah pihak, isu ini hanya bertujuan untuk menimbulkan perpecahan dalaman PAS serta keretakan hubungan dalam Pakatan Rakyat.

Umum mengetahui, PAS sudaht tidak lagi boleh menerima UMNO sebagai sekutunya. Serik dengan penipuan dan pengkhianatan secara langsung ataupun tidak langsung yang dilakukan oleh UMNO terhadap PAS, menyebabkan ramai yang putus asa untuk membaiki apalagi untuk berbaik dengan UMNO.

Mungkin kerana risaukan PAS ditipu sekali lagi oleh UMNO, rakan-rakan dari Pakatan Rakyat agak bertegas menasihati PAS supaya tidak meneruskan kerjasama dengan UMNO.

Bagi saya, semua pandangan ini benar. Tapi kebenaran yang sebenar, masih belum diketahui.

Apa sebenarnya motif Tuan Guru Presiden mengeluarkan kenyataan yang seolah-olah memakan diri sendiri? Bukankah isu ini hanya akan membangkitkan kemarahan ahli malah rakan Pakatan Rakyat sekali? Kenapa masih belum memulakan pembentangan kertas kerja keseluruhan supaya ahli, pakatan, serta rakyat dapat menilai wawasan kerajaan perpaduan?

Ni pandangan saya, kerajaan perpaduan merupakan titik perubahan kepada lanskap politik negara. Jika UMNO tersalah langkah, parti tersebut akan berjumpa dengan pintu keluar dari Dewan Rakyat dalam PRU-13 nanti. Bahkan mungkin lebih awal dari itu.

Namun begitu, waktu sekarang adalah masa yang paling sesuai bagi Najib untuk membubarkan Dewan Rakyat. Pecahan Undi dalam Pakatan Rakyat seolah memihak kepada UMNO dan BN.

Pasti menarik jika diteliti isi kupasan pemimpin yang lantang berbicara mengenai isu ini, serta hubung kait pemimpin-pemimpin tersebut. Yang terlebih menarik daripada itu, keputusan perbahasan tersebut.

No comments:

Antara Yang Menarik