Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, June 8, 2009

PAS mengorak langkah menggantikan UMNO.

Muktamar PAS kali ke-55 telah pun melabuhkan tirainya. Sekaligus menyaksikan peralihan beberapa posisi kepimpinan dalam Parti. Teka-teki siapa yang akan menerajui kepimpinan dalam PAS telah berakhir. Namun, teka-teki teragung yang perlu diselesaikan ialah, apakah yang akan berlaku terhadap corak kepimpinan danhala tuju PAS selepas ini.

Malaysia pada ketika ini bergelut dengan jutaan masalah. Daripada peringkat tertinggi, legislatif, eksekutif, institusi diraja, sehinggalah ke peringkat akar umbi. Sesuatu perlu dilakukan untuk menghentikan segala macam bala dan ujian ini dari terus menghantui rakyat Malaysia. Maka, "sesuatu" itu bagi saya adalah mengubah teraju kepimpinan Negara.

Mengubah teraju kepimpinan Negara bukan sekadar mengubah PM daripada Presiden UMNO kepada Presiden PAS. Keadaan tidak akan bertambah baik, jika hanya pemilik kerusi PM itu sahaja yang berubah. Selain mengubah kesemua pemilik kerusi dalam kabinet, kerusi-kerusi dalam DUN, Dewan Rakyat, Dewan Negara dan berbagai-bagai Dewan yang ada, Dasar utama Kerajaan juga perlu diubah.

Meletakkan kepentingan Agama di depan yang paling depan.

PAS merupakan sebuah parti Islam yang menyambung risalah Dakwah Nabi Muhammad SAW. Meniru jejak langkah Nabi untuk menegakkan sebuah negara yang berperlembagaankan ISlam dan sunnah Nabinya. Maka, sebelum daripada mengIslamkan perlembagaan Negara. PAS terlebih dahulu perlu memperbaharui dan memperkemaskan Islam Ahli-ahlinya. Tiada negara yang akan "dibuka" dengan pendokong-pendokong yang "kurang" Islamnya. Para sahabat, tentera Sultan Muhammad Al-Fateh, tentera Salahuddin Al-Ayubi, semuanya memiliki ciri-ciri yang lengkap Jemaah Islam.

Pernyataan ini bukanlah bermaksud menafikan bahawa rujukan utama PAS adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Bahkan contoh teladan yang ada pada kepimpinan PAS sudah cukup memberikan gambaran tersebut. Namun, ajaran ini sepatutnya diperturunkan ke peringkat akar umbi melalui lajnah atau dewan yang khusus.

Aspek Pendidikan kepada Ahli dan Masyarakat

Sila perhatikan, kepentingan agama sebenarnya di depan kedudukan agama. Meletakkan kepentingan agama bermaksud, dasar-dasar yang akan dibuat oleh Kerajaan Baru nanti adalah dasar-dasar yang dipandu oleh nilai-nilai Islam yang sangat syumul dan universal.

Bagi saya, bermula dari sekarang, kita sudah mula menjadi kerajaan bayangan(lebih dari sekadar menunggu). Mengutamakan aspek pendidikan kepada masyarakat. Mungkin masih ramai yang tidak Faham mengenai hukuman-hukuman dan peraturan-peraturan yang terkandung dalam syari'at Islam. Kegagalan kita memahamkan masyarakat akan kebaikan serta kepentingan implementasi syari'at Islam ini akan membawa kesan yang tidak baik kepada pertumbuhan dan kemajuan negara nanti. Kita Tidak Boleh terlalu gopoh menghukum sehingga terlupa untuk memberikan perhatian kepada perkara yang lebih penting dan utama, iaitu Pendidikan. Kerajaan yang baik ialah kerajaan yang mampu mendidik rakyatnya dengan ilmu serta nilai yang bermanfaat.

Dua perkara utama ini, sebenarnya sudah lama diamalkan oleh PAS. Bahkan usaha ke ara mencapai hasrat dan cita-cita ini sebenarnya semakin bertambah dan bunga-bunga kefahaman Islam itu semakin harum dan berkembang mekar. Walaubagaimanapun, kembangan bunga ini berlaku serentak dengan kemuncupan akhlak dan ketamadunan masyarakat lainnya. Semakin ramai golongan yang menegakkan Islam, semakin ramai pula musuh-musuh yang lahir untuk menghapuskan Islam.


No comments:

Antara Yang Menarik