Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, June 12, 2009

En Otak: Masih gagal berfungsi dengan Baik...


Bangi, 11 Jun - Jam menunjukkan 11.15 malam, sambil menunggang kuda yang terpancit tayarnya di bangi, En Otak geligat memproses data yang diserap oleh kawan-kawan derianya yang lain. En Mata yang paling kuat bekerja kerana terpaksa mengecutkan iris supaya lebih banyak cahaya dapat dikesan oleh retina.

Walaupun keadaan fizikal yang mempunyai tarikan graviti yang agak tinggi, sehingga melambatkan pergerakan, namun emosi berjaya memaksa En Otak supaya teruskan bergerak. Jantung sudah semakin tercungap. Pernafasan Anaerob terpaksa dilancarkan. Keadaan semakin kritikal apabila En Otak tiba-tiba memproses bacaan jarak dari kedudukan semasa ke destinasi dituju.

En Otak telah memberikan gambaran bahawa, perjalanan malam ini terpaksa dihentikan kerana bacaan-kebarangkalian-untuk-gagal menunjukkan angka bulat. Emosi pada kali ini telah mengambil kesempatan yang ada untuk melancarkan propaganda dan provokasi supaya membuat pertimbangan semula.

Pergelutan berlaku agak lama, barangkali hampir 100 pusingan kaki kuda itu berputar, akhirnya membuat keputusan untuk berhenti dan kembali ke tempat berteduh terdekat.

Setelah kembali stabil di tempat berteduh yang terdekat, EN Otak kembali membuat imbasan mengenai keputusan yang dicapai, akhirnya dia sedar bahawa walaupun walaupun En Otak pada hakikatnya masih belum memerah segala keringat yang ada, namun masih gagal memimpin pergerakan disebabkan pengaruh Tuan Hati, yang di situlah terletaknya emosi.

Akhirnya bermalamlah kacapermata di suatu tempat teduh di bangi. Dek kerana keletihan menunggang, ternyenyaklah dia sampai ke pagi.

No comments:

Antara Yang Menarik