Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Tuesday, September 7, 2010

Mati Sebagai Pengajaran Untuk Orang-orang Yang Beriman!!!




Sabda Nabi Muhammad SAW:

"cukuplah mati kepadamua sebagai peringatan"

Pagi tadi saya menerima berita yang mengejutkan, En Mohammad Mustafa Mokhtar, pentadbir UKM telah kembali ke rahmat Allah. Al-Fatihah.

Beliau seorang yang baik, saya kenal beliau semasa saya terlibat dengan kegiatan berpersatuan semasa di UKM. Beliau juga rajin ke surau, di kawasan perumahan beliau di Fasa 2, Bandar Baru Bangi.

Sempat juga saya menziarahi jenazahnya di Surau Damai, Fasa 2, dan mengiringi jenazah ke Tanah Perkuburan Islam, Sungai Tangkas. AlhamduliLlah majlis pengebumian selamat dan selesai pada jam 12.30tghari. Ramai sahabat, jiran, rakan-rakan sekerja yang turut mengiringi jenazah beliau ke tanah perkuburan.

Semasa majlis bacaan talkin, imam sempat membacakan khutbah sebagai peringatan,

"Ketika ini, saudara kita, Mohammad Mustafa Mokhtar telah pun berada di alam kubur. Dia sedang menyaksikan kita yang sedang hidup ini, memandikan jenazahnya, mengebumikan dan membacakan talkin untuknya. Dia melihat siapa jua yang datang pada hari ini menziarahinya," khutbah imam, orang ramai yang hadir terdiam dan sayu mendengar ucapan tersebut.

"saudara kita ini juga telah menyaksikan kebenaran yang telah disampaikan oleh RasuluLlah kepada kita. Maka hendaklah kita yang hidup ini, menjadikan peristiwa ini sebaai pengajaran. Hendaklah kita melaksanakan segala perintah dan meninggalkan segala larangan semasa hayat kita di dunia," sambung imam lagi.

Imam mengakhiri ucapannya dengan mengajak hadirin sekalian mendengar bacaan talkin, seperti bacaan talkin dalam video di atas...

"Semoga kita semua mendapat faedah dan pengajaran darinya," ulas imam di hujung khutbahnya sebelum memulakan bacaan talkin...


Semoga Allah Ta'ala mengampunkan dosa-dosa kita, dosa-dosa En Tapa, serta dosa orang-orang yang terdahulu beriman daripada kita. Semoga Ruh En Tapa dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang Soleh.

1 comment:

Anonymous said...

al-fatihah... semoga Allah SWT mencucuri rohyna dan d tempatkan dengan orang2 yang beriman..... aminnn....

Antara Yang Menarik