Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Friday, September 17, 2010

Menempuh Kesusahan Hidup

Dengan nama Allah yang menciptakan manusia dari segumpal darah..

"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur." (An_Nahl, 16:78)

Benar, kedatangan kita ke dunia ini, dalam keadaan kita tidak mengetahui sesuatu pun. Kita mulakan kehidupan ini dengan mendengar, kerana pendengaran adalah nikmat pancaindera pertama yang Allah Ta'ala berikan kepada kita. Kemudian barulah kita dapat melihat, (kepada yang baru dapat anak, jangan perasan ye, anak itu sebenarnya belum mampu melihat), kemudian diberikan akal fikiran, disebut sebagai mumaiyiz. Seterusnya kita terus membesar sehingga akhirnya kita menentukan jalan hidup kita sendiri. Setiap manusia akan melalui tempoh-tempoh ini. Bezanya, cepat atau lambat.

Allah Ta'ala menceritakan perihal kedatangan kita ke dunia ini untuk mengembalikan kita kepada asal kejadian kita iaitu menjadi seorang hamba yag bersyukur.

Sungguh, kita perlu bersyukur kepada Allah yang telah memberikan kita kehidupan. Walaupun masing-masing akan menempuh cabaran dan kesusahan. Tidak semua yang dihajati akan menjadi kenyataan, tidak semua yang kita inginkan akan kita perolehi. Allah Ta'ala telah siapkan jalan cerita yang unik dan menarik untuk setiap hambaNya. Bagi yang beriman, hiduplah mereka dengan jalan cerita tersebut tanpa keluh kesah, apalagi menyesal atas jalan cerita yang Allah Ta'ala sediakan. Bagi yang tidak beriman, sekalipun dunia mereka dipenuhi dengan pelbagai nikmat dan keseronokan, semua itu hanyalah tipuan yang melalaikan.

Sengaja saya gunakan kata ganti nama yang ketiga ketika merujuk kepada orang-orang yang beriman. Saya khuatir, keadaan saya ketika ini belum mampu diklasifikasikan sebagai beriman. Saya terus menulis tentang kebaikan, walaupun hakikatnya, saya hanyalah seorang manusia biasa yang biasa melakukan kejahatan.

Saya mula sedar, hidup ini susah dan payah. Semakin umur bertambah, semakin berat bebanan (berat badan pun lebih kurang) dan tanggungjawab yang perlu saya pikul. Mujurlah ada teman yang membantu. Mengingatkan saya,

"Farid, daripada ko sedih2 macam ni, baiklah ko solat dua rakaat ke, baca quran ke, mengadulah pada Dia. Dia Maha Mendengar segala permintaan hambaNya, dan teruskan bersabar. 'Mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan mengerjakan Solat', ko jugak yang bagitau hari tu," pendek tapi cukup untuk membuatkan saya tersedar...

Encik Otak selalu berpesan,
Farid, hidup ni singkat.. In the blink of eye, you had already become someone in ur life and will be someone in someone's life. Be strong!! Masa yang ada ni, hiduplah elok2..
Bacalah selalu firman Tuhanmu,
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (Al-Baqarah, 2:286)
AlhamduliLlah, saya bersyukur kerana sehingga ke saat ini,kontrak hidup saya dilanjutkan, semoga ketika kontrak ini ditamatkan, ianya ditandatangani oleh diri saya yang beriman...

No comments:

Antara Yang Menarik