Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, January 14, 2019

Perjalanan Penyucian Jiwa- Umrah Hilton Dis 2018 (Bahagian 5)

Di sebelah petang, selepas Ziarah, saya merancang bersama jemaah untk pergi ke beberapa lokasi penting di Sekitar Masjid Nabawi, iaitu Saqifah Bani Saadah, Muzium Asma Al-Husna, Muzium RasuluLlah, dan diakhiri dengan Pasar Kurma.

Sebenarnya ini juga kali pertama saya pergi ke lokasi-lokasi tersebut, kecuali Pasar Kurma, itupun dikatakan lokasinya yang terbaru telah berubah tempat.

Sebelum solat asar kami berkumpul di Hotel. Tak ramai jemaah yang ingin turut serta, mungkin kerana mereka sudah terlebih dahulu pergi dan ada juga jemaah yang tidak sihat. Selesai solat asar, Muslimin solat di bahagian luar pintu 6, dan muslimat di bahagian luar pintu 9.

Apabila sampai di hadapan pintu masuk muzium, rupanya muzium Al-Quran dan Muzium RasuluLlah sedang mengalami proses ubahsuai. Jadi kami terus ke Saqifah Bani Saadah. Lokasi para Sahabat R.A. berkumpul tatkala wafatnya Nabi Muhammad SAW, untuk berbaiah kepada Saidina Abu Bakar As-Siddiq, yang dilantik menggantikan kepimpinan Nabi Muhammad SAW sebagai ketua umat Islam dan Ketua Negara Madinah..

Ianya bukanlah satu proses yang mudah. Sedang semua para Sahabat berebut untuk menolak jawatan, namun melihat kepada kesepakatan dan kebersamaan para Sahabat dalam memilih kepimpinan, antara ucapan yang cukup terkenal yang diucap oleh Saidina Abu Bakar ialah:

اني وليت عليكم و لسن بخيركم

Sesungguhnya aku diwakilkan kepada kami, 
sedang aku bukanlah yang terbaik dari kalangan kamu.

Ucapab yang cukup menyenangkan dan melihat ketinggian laras bahasa juga ketokohan kepimpinan yang ada pada beliau. Beliau dipilih secara sepakat, bahkan sebelum daripada itu begitu banyak peristiwa yang menggambarkan beliau sememangnya adalah pilihan Khalifah Rasul pertama yang sangat tepat. Beliau juga, tatkala para Sahabat termasuk Saidina Omar tidak dapat menerima berita kewafatan Nabi Muhammad SAW, sehingga Saidina Omar menyebut, "sesiapa yang mengatakan Nabi telah wafat, nescaya aku penggal kepala dia," tempik Saidina Omar..

Lalu datang Saidina Abu Bakar menenangkan dan menjernihkan keadaan, dengan kata-kata hikmah yang cukup mendalam, "Barang siapa yang menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad telah wafat, namun sesiapa yang menyembah Allah, ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Hidup dan tidak akan mati"

Kalimah yang hebat datang dari manusia hebat, yang menerima tarbiah, didikan daripada manusia yang terhebat. Kehebatan generasi ini, meski tidak dapat dinilai dari ukuran kejayaan teknologi dan ketamdunan material, namun jiwa-jiwa yang dibangunkan oleh Nabi Muhammad SAW, didikan, pengajaran, kesan kehadiran Nabi Muhammad SAW di kalangan Sahabat pada ketika itu, melahirkan generasi pejuang-pejuang kental, sehingga kesannya dapat dilihat sehingga ke hari ini.


Hari ini, kemunduran umat Islam adalah disebabkan oleh jauhnya kita dengan didikan Nabi Muhammad SAW, harta yang paling bernilai yang telah ditinggalkan oleh Nabi, iaitu Al-Quran dan Hadtih tidak lagi menjadi rujukan utama Umat Islam. Semakin kuat iman kita, sepatutnya semakin kuat semangat untuk melakukan yang terbaik dalam hidup.

Kami meneruskan perjalanan menuju ke Pasar Kurma, terletak di luar pintu 6 Masjid Nabi.

Setelah selesai mendapatkan Ghanimah masing-masing, kami pun berjalan pulang ke Hotel. Saya dan jemaah lelaki, mengambil keputusan terus masuk ke Masjid kerana hampir masuk waktu Maghrib.

Bersolat di kawasan Pintu Quba.

Menarik ayat yang dibaca oleh Imam pada malam itu. Kesannya mendalam...


Bersambung....

No comments:

Antara Yang Menarik