Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Saturday, January 28, 2012

Kuasa Ketiga

Sebelum meneruskan kempen saya mengenai kuasa ketiga, eloklah kiranya kita mengenal pasti kuasa pertama dan kedua terlebih dahulu. Kita diajar semenjak kecil, bahawa untuk membuat sesuatu keputusan, terlebih dahulu kita mestilah menyenaraikan segala pilihan dan mengkaji segala kebaikan dan keburukan yang dibawa oleh setiap pilihan. Di dalam kes ini, mungkin kebanyakan kita telah pun membuat pilihan masing-masing. Media menggambarkan seolah-olah kita hanya mempunyai dua pilihan, iaitu kuasa pertama dan kedua.

Saya sebenarnya, secara peribadi tidaklah begitu pasti mengenai pihak manakah yang dikatakan sebagai kuasa pertama dan kedua, maka saya terpaksa bersetuju dengan dakwaan di atas, dengan mengemukakan andaian bahawa kuasa pertama sebenarnya dirujuk kepada Kerajaan yang memerintah. Manakala kuasa kedua pula merujuk kepada kuasa kedua selepas Kerajaan, iaitu pihak Pembangkang di dalam Dewan Rakyat.

Umum mengetahui, Kerajaan adalah pihak yang paling berkuasa dan memiliki segala kemampuan dan berhak membuat segala pilihan yang menentukan hala tuju Negara Malaysia. Kemunculan kuasa ketiga ini sebenarnya turut mewakili suara tidak puas hati terhadap prestasi yang dipamerkan oleh kerajaan. Setakat ini, semua pihak yang menyokong dan mendokong kemunculan kuasa ketiga seharusnya setuju dengan kenyataan di atas, iaitu Kerajaan sudah tidak boleh diharap.

Begitu juga dengan pihak Pembangkang dalam Dewan Rakyat yang dirujuk sebagai kuasa kedua. Namun begitu, soal prestasi pihak pembangkang tidak sewajarnya dipersoalkan kerana mereka masih belum memerintah dan diberi peluang untuk membuktikan kata-kata dan janji mereka. Bagi saya, kita sewajarnya menguji hipotesis terhadap kemampuan pihak Pakatan Rakyat memerintah Negara, supaya teori sebenar dapat dikeluarkan.

Namun begitu, saya difahamkan oleh penggerak paling popular Kuasa Ketiga ini bahawa desakan untuk munculnya kuasa ketiga ini sebenarnya didorong oleh; pertama kegagalan Kerajaan menjalankan fungsinya dengan sebaik mungkin, kedua kegagalan pihak Pembangkang untuk muncul sebagai alternative kepada kerajaan yang rosak itu tadi.

Dalam negara yang mengamalkan demokrasi, saya rasa kita sewajarnya memberikan mereka peluang untuk membuktikan kata-kata mereka. Pihak kerajaan dan pembangkang juga perlu memberikan mereka peluang untuk menunjukkan kepada kita, apakah model dan acuan sebenar kuasa ketiga, jika ia benar-benar mampu memberikan nafas baru kepada kerosakan fungsi seluruh entity yang ada dalam Negara, apa salahnya jika kita juga turut menyokong usaha tersebut.

Namun, saya lebih tertarik dan berminat untuk menceritakan dengan lebih lanjut mengenai kerosakan kuasa kedua. Kenapakah golongan ketiga mengemukakan bantahan terhadap kuasa kedua ini? Mungkin ada baiknya jika kita menjelaskan terlebih dahulu, bahawa mereka yang tergolong dalam golongan ketiga ini ialah mereka yang kebanyakannya sudah tidak sehaluan dengan kuasa kedua. Golongan ketiga ini, dahulunya berada di pihak yang kedua. Mereka tidak menyertai Kerajaan, mungkin kerana tiada tempat untuk mereka dan kemungkinan besar ialah kerana mereka juga tidak sehaluan dengan golongan pemerintah ketika ini.

Golongan kedua, seperti yang saya nyatakan sebelum ini, merujuk kepada pakatan rakyat. Sebelum wujudnya Pakatan Rakyat, mereka pernah dikenali dengan nama Barisan Alternatif. Sebelum Barisan Alternatif, belum ada pakatan di kalangan Pembangkang Kerajaan. Ketika itu, kuasa kedua lebih kepada Parti Islam SeMalaysia, PAS, sebagai musuh tradisi UMNO sejak pilihanraya pertama di Tanah Melayu. Parti Tindakan Demokratik, DAP, pula muncul pada tahun 1966 dan menyertai pilihanrayanya yang pertama pada tahun 1969.

Parti Keadilan Rakyat pula muncul ketika DSAI dipecat daripada jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada tahun 1998, dan mula menyertai pilihanraya pada tahun 1999. Zaman reformasi tersebut telah mengubah lanskap politik Malaysia di mana semakin ramai rakyat Malaysia yang mula berani melibatkan diri dalam arena politik tanah air.

Jika dahulu hal-hal politik ini tidak begitu menarik minat rakyat Malaysia, kini rakyat yang terdedah kepada maklumat sudah mula membina pendirian mereka yang tersendiri dalam urusan politik Malaysia. Banyak udang, banyak garam, banyak orang maka banyak pulalah ragamnya. Maka berlaku perpecahan dalam kuasa kedua. Kemunculan PERKASA, KITA dan terbaru Kuasa Ketiga merupakan bukti perpecahan tersebut.

Perpecahan ini berpunca daripada pendirian yang berbeza dan kesefahaman yang sudah tidak mampu disatukan lagi.

AlhamduliLlah, walaupun saya bukanlah sesiapa di antara ketiga-tiga kuasa tersebut. Saya memilih untuk terus bersama dengan PAS.

Saya dipesan oleh agama saya untuk mempertahankan KalimahNya dalam satu organisasi yang kukuh dan tersusun. Maka tugas dan tanggungjawab saya ialah memperkukuhkan organisasi tersebut. Tugas dan tanggungjawab ini tidak pernah meletakkan syarat untuk menang atau kalah dalam pilihanraya. Juga tidak pernah meletakkan syarat untuk meletakkan kepatuhan mutlak kepada pemimpin. Ideologi dalam bentuk fikrah yang ditunjukkan oleh contoh tauladan paling mulia, RasuluLlah SAW adalah asas utama dan tali yang paling besar yang mengikat saya untuk terus berada di sini.

Meletakkan kepentingan sendiri ketiga selepas kepentingan Allah dan Rasul adalah impian setiap ahli organisai ini. Bermakna, kepentingan oraganisasi ini sebenarnya mewakili kepentingan Allah dan Rasul, bukan kepentingan pemimpin. Perbezaan ideology yang dibolehkan dalam organisasi ini adalah sangat tidak terhad asalkan tidak bercanggah daripada kepentingan Allah dan Rasul. Selagi boleh bersetuju bahawa Islam adalah yang palng utama untuk ditegakkan, maka di sana aka nada ruang dan peluang untuk sama-sama membina dan menjalin kekuatan untuk terus memperjuangkan nilai murni dan syumul yang diajarkan oleh Islam.

Perjuangan menegakkan Islam boleh melalui pelbagai cara dan sudut pengaplikasiannya juga sangat luas, tergantung kepada kemampuan kita yang tersendiri. Menulis seperti ini juga boleh dikatakan menyumbang kepada perjuangan tersebut, asalkan tidak melakukan perkara yang sebaliknya.

Jika penulisan ini membuatkan semakin ramai yang meluat dengan PAS, atau menimbulkan sedikit keraguan kepada manhaj dan dasar yang diambil oleh PAS, maka penulisan ini sebenarnya adalah penulisan yang bercanggah dengan perjuangan.

Kenapa pula begitu ekstrim?

Telah saya nyatakan, PAS merupakan organisasi yang meletakkan kepentingan Islam dihadapan dan di atas melebihi segala kepentingan termasuk para pemimpin. Mereka yang mendokong organisasi ini dididik supaya meletakkan kepercayaan kepada pemimpin selagi mereka tidak melakukan dosa dan keburukan. Pemimpin yang dilantik melalui syura adalah pemimpin yang sah dan perlu diberikan kepatuhan. Prinsip ini adalah prinsip asas organisasi. Organisasi yang tidak memiliki kepatuhan ahlinya ialah organisasi yang berhadapan dengan kehancuran. Lihatlah Malaysia, semakin ramai yang tidak patuh lahir, maka semakin rosak dan punah.

Saya bukan mengajak kepada mana-mana kuasa. Jika kita tidak suka kepada kerajaan yang thoghut dan zalim, dan tidak pula menyukai amalan politik yang keterlaluan, maka kita perlu kembali kepada Islam dan demokrasi yang terpimpin yang juga dianjurkan di dalam Islam. Maka, terlebih dahulu pulihkan system hidup di Malaysia, dengan melaksanakan Islam.

Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia!

Tuesday, January 10, 2012

Tanggungjawab Membela dan Membina Negara - 2 (Islam sebagai Teras)

Jawatan dan tanggungjawab sebagai hamba yang melaksnakan segala tuntutan pengabdian diberikan kepada semua manusia. Sekecil-kecil amanah dan tanggungjawab yang kita pikul ialah tanggungjawab terhadap diri sendiri. Bahawa diri kita mempunyai hak yang perlu kita tunaikan. Hak asasi yang ada pada setiap manusia ialah hak untuk mengabdikan diri kepada Allah Ta'ala, beriman kepada yang ghaib, melaksnakan segala tuntutan dan meninggalkan segala larangan, serta menjalani kehidupan normal seorang manusia, makhluk yang bernyawa.

Kembali kepada tanggungjawab membela negara, di manakah titik penamat atau pemula kepada tanggungjawab ini? Adakah kita dituntut untuk bangun ketika Allah Ta'ala mentakdirkan pemerintah Negara pada ketika itu berlaku zalim dan melakukan pelbagai kerosakan? Adakah kita dituntut untuk melakukan proses Islah dan Islamisasi ketika pemerintah pada ketika itu engkar dan mensyirikkan Allah?

Tanggungjawab ini sebenarnya difardhukan kepada setiap manusia. Bahawa sekecil-kecil daerah yang perlu dia bina dan bela ialah daerah dirinya sendiri. Membela dan membina dirinya sendiri agar sentiasa cenderung untuk melakukan kebaikan dan menghindarkan segala bentuk kerosakan dan kejahatan.

Bagaimana pula bentuk negara yang ingin kita bina dan bela?

Semestinya rukun pertama bagi negara yang ingin dibina dan dibela ialah Negara yang mendaulatkan Islam. Islam adalah agama rasmi bumi dan satu-satunya agama yang diiktiraf oleh Allah Ta'ala. Maka mendaulatkan Islam bererti menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sumber rujukan utama dalam menentukan dan membuat sesuatu keputusan. 

Ada yang menyangkal tindakan di atas, dan mengatakannya sebagai ketinggalan zaman. Tidak kurang yang mengatakan bahawa mengamalkan Islam menyebabkan minda dan fikiran kita tersekat dan terkebalakang. Suka untuk diingatkan, bahawa bumi dan seluruh isi cakerawala ini menjadikan Islam sebagai panduang utama mereka. Binatang hidup dengan Islam. Mereka makan dan minum menurut manual yang Allah Ta'ala tentukan ke atas mereka. Begitu juga dengan silih pergantian siang dan malam, peredaran bulan, bintang dan matahari, setiap satunya tidak pernah terkeluar daripada landasan dan laluan masing-masing dan tidak juga pernah tercepat atau terlambat walau sesaat sekalipun.

Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang daripadanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita;Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari; ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui;Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya - (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering.(Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing. (Yasin, 36:36 - 40)

Jika seluruh alam ini menjadikan Islam sebagai panduan, apa hak kita yang kecil dan tidak sedikit pun menjejaskan "berat" bumi ini untuk menidakkan Islam sebagai cara hidup yang terbaik.

Cara hidup Islam ialah cara hidup yang sangat fitrah dan terbuka. Ia bukanlah jumud dan autokratik seperti yang didakwa oleh musuh-musuh Islam. Ajaran Islam mendidik umatnya supaya menjadi yang terbaik dan sentiasa mengamalkan rukun damai dan hidup dengan harmoni dan sejahtera. Bahwa Allah Ta'ala memerintahkan kepada kita untuk berlaku adil dalam setiap tindak tanduk kita. Adil bermakna, meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. 

Adil juga bermakna kita menggunakan sukatan dan penilaian yang tepat dan relevan. Adil dalam ibadah, kehidupan sosial, politik, ekonomi, rumah tangga, dan segala aspek kehidupan. Adil juga bermakna, bagi mereka yang bersalah dan menyalahi undang-undang dan peraturan Islam dan Alam ini, hendaklah diletakkan di tempat yang sepatutnya. Maka, kita akan dapati bahawa Islam merupakan ajaran dan cara hidup yang sangat indah dan sesuai bagi yang "beragama" Islam mahupun yang bukan beragama Islam.

Melaksnakan Islam ialah menjadikan ajaran Islam sebagai ajaran dan nilai yang dominan dan memayungi dunia dan seluruh isinya. Mentadbir sungai, laut dna gunung-ganang dengan Islam. Termasuklah mentadbir segala urusan sesama manusia dengan Islam. Urusan di kalangan yang bukan Islam juga mestilah ditadbir dengan nilai-nilai dan ajaran Islam.

Ajaran dan nilai Islam ini pula mestilah yang bertepatan dengan apa yang diturunkan oleh Allah Ta'ala dan yang ditunjukkan model perlaksanaannya oleh Baginda RasuluLlah SAW. DItafsir dengan tafsiran dari sumber yang dipercayai dan kuat sandarannya. Sumber yang dipercayai ini pula, tidak mensyaratkan kelompok pemikiran ataupun mazhab. Selagi tafsiran dan bacaan itu dibuat dengan baik dan mematuhi peraturan penetapan hukum dan syarat-syarat pentafsiran yang sempurna, maka ianya boleh dijadikan sandaran.

Misalnya, jika seseorang itu tidak memahami Bahasa Arab, hanya dengan menggunakan tafsir dan terjemahan Al-Quran belum cukup melayakkan dia untuk mentafsir dan membaca Al-Quran mengikut pemahamannya sendiri semata-mata. Begitu juga dengan hadith. Dalam pentafsiran dan penentuan hukum, seseorang itu mestilah mampu memahami Al-Quran dari segi tatabahasa, kosa kata, dan seni kesusasteraan yang terdapat dalam Al-Quran, begitu juga memahami konteks sesuatu ayat atau hadith, termasuk sebab turunnya sesebuah ayat atau sebab bagi setiap sabda Nabi SAW untuk menerangkan maksud sebenar ayat atau hadith tersebut.

Sebab itulah, Ulama' terdahulu mampu mengarang buku-buku panduan yang menjadi rujukan utama dan popular sehingga sekarang. Kandungan buku-buku yang dikarang oleh Ulama' terdahulu juga kekal sehingga ke hari ini dan terus dijadikan rujukan utama dalam bidang pengajian Islam.

Akal manusia sangat terhad, maka Al-Quran dan Hadith dapat membantu kita memahami apa yang tidak mampu kita fikir dengan menggunakan akal. Sebab itu, mengamalkan Islam sebenarnya menyelamatkan kita daripada melakukan kesilapan di dunia, lebih-lebih lagi yang mengakibatkan kerugian di dunia dan di akhirat.

Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia! 


Sunday, January 8, 2012

Tanggungjawab Membela dan Membina Negara

Allah Ta'ala menurunkan kepada manusia seluruhnya, melalui perantaraan Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad SAW, panduan bertulis, Al-Quran, untuk dijadikan sumber rujukan utama dalam menyelesaikan segala permasalah ketika hayat kita di dunia ini. Panduan yang hanya berguna ketika hidup, kerana setelah nyawa kita dipulangkan, kita akan dipersoalkan terhadap setiap tindakan yang telah kita lakukan ketika masih hidup.

Bagi setiap kebaikan, akan diberikan ganjaran pahala, disediakan nikmat sebagai ganjaran terhadap pahala tersebut. Begitu juga setiap kejahatan, dikira sebagai dosa dan jika tidak sempat bertaubat, akan dibalas dengan azab bagi setiap perbuatan.

Garis panduan yang terdapat di dalam Al-Quran memandu manusia dalam menjalani kehidupan seharian supaya tidak tersasar dari tujuan asal kehidupan iaitu mengabdikan diri kepada Allah Ta'ala. Kita dijadikan dengan misi ibadah, maka setiap perbuatan kita mestilah menjurus kepada tujuan pengabdian. Jika tersilap, terlupa, atau terlalai, maka Al-Quran menjelaskan, dibukakan pintu Taubat kepada semua hambaNya selagi ruh belum sampai ke urat tengkuk, dan selama tidak mensyirikkan Allah. Sebesar mana pun dosa kita tetap akan diampunkan.

Tanggungjawab pengabdian ini, melibatkan seluruh kehidupan, termasuk jual beli, makan minum, dari sekecil-kecil perkara, sehinggalah ke sebesar-besar perkara. Maka, tanggungjawab membela dan membina negara juga termasuk di dalam tanggungjawab pengabdian kepada Allah Ta'ala. Tangungjawab ini, tidak mensyaratkan parti yang kita pilih, sekiranya kita berkiblatkan UMNO dan BN, malah jika kita menyokong dan mendokong DAP, PKR, KITA atau PERKASA sekalipun, kita tidak dikecualikan daripada tanggungjawab ini.

Bayangkan, bumi yang Allah Ta'ala cipta dengan pelbagai nikmat dan keindahan ini, diciptakan untuk manusia hidup di atasnya.

Firman Allah:

Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Baqarah, 2:29)

dan firmanNya lagi:

Tidakkah mereka melihat dan memikirkan, bahawa Kami telah menciptakan untuk mereka binatang-binatang ternak, di antara jenis-jenis makhluk yang telah Kami ciptakan dengan kekuasaan Kami lalu mereka memilikinya? Dan Kami jinakkan dia untuk kegunaan mereka; maka sebahagian di antaranya menjadi kenderaan mereka, dan sebahagian lagi mereka makan. Dan mereka beroleh berbagai faedah dan kegunaan pada binatang ternak itu dan juga beroleh minuman; maka mengapa mereka tidak mahu bersyukur? (Yasin, 36:71-73)

Membuktikan bahawa kita merupakan makhluk yang terbaik diciptakan oleh Allah, dan segala yang ada bumi ini, diciptakan untuk manusia. Mensyukuri nikmat kurniaan Allah yang tidak terhingga ini, semestinya dilakukan dengan mematuhi segala perintah dan meninggalkan segala larangan. Oleh kerana kesemua nikmat ini dicipta dan dikurniakan oleh Allah, maka Dialah yang selayaknya memimpin dan membimbing kita, bagaimanakah cara yang terbaik untuk kita kecapi nikmat ini agar ianya lestari dan berkat.

Negara Malaysia juga adalah sejenis nikmat yang dikurniakan oleh Allah untuk kita syukuri dan kita hargai. Manual penggunaan Negara Malaysia ini, diceritakan dengan panjang lebar di dalam Al-Quran malah ditunjukkan melalui teladan Nabi Muhammad SAW mentadbir bumi berkat Mekah dan Madinah.

Lihatlah bagaimana Nabi Muhammad SAW menjalankan peranan Baginda ketika berada di Negara Sekular Mekah, dan bagaimana pula Nabi menjalankan peranan Bagina ketika memerintah Negara Islam Madinah. Tidak pernah ada sesaat dalam hidup Nabi Muhammad SAW yang berlalu tanpa diisi dengan tanggungjawab pengabdian Baginda kepada Tuhannya. Demikian pula Bagina mengisi tanggungjawab pengabdian tersebut dengan menyebarkan risalah dan menjalankan peranan dan tanggungjawab membela dan membina negara di mana jua Baginda berada.

Tanggungjawab pengabdian ini menjangkaui fahaman politik dan status kehidupan kehidupan kita di dunia ini. UMNOkah kita, PASkah kita, KITAkah kita, Mahasiswakah kita, hatta seorang bayi yang baru lahir dua saat yang lalu juga tidak terlepas daripada tanggungjawab pengabdian ini, juga melibatkan diri secara langsung dan bersungguh-sungguh dalam membela dan membina Negara.

Oleh kerana nikmat ini datangnya daripada Allah, maka penggunaannya juga mestilah kembali kepada Allah menurut tujuan dan kaedah penggunaannya. Seperti firman Allah Ta'ala,

Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: dua kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): "Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun!. (As-Saba', 34:15)

Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia!

Thursday, October 20, 2011

Malaysia dan Kecelaruan Politik


POLITIK BARAT

Thomas R Dye, di dalam karyanya, "Politics In America", menyebut bahawa politik ialah "siapa yang mendapat apa, bila dan bagaimana" (Politics: Who Gets What, When and How). Menurutnya lagi, politik wujud dalam organisasi, negara, pejabat, rumah dan di mana sahaja yang terdapatnya manusia. Di mana ada manusia, di sana pasti akan ada politik, iaitu proses menyelesaikan konflik dan masalah yang berlaku di kalangan manusia.

Politik menurut barat ialah seni serba mungkin, (The Art of Possible), maka bagi mereka yang berpegang dengan fahaman yang begini, tiada yang mustahil bagi mereka yang bijak dan pandai dalam berpolitik. Seni Berpolitik membuatkan dunia berada di dalam genggaman mereka. Mereka menggunakan seni dalam politik untuk merampas dan mengekalkan kuasa. Politik diperalatkan untuk memperalatkan orang lain. Politik menurut Barat, berkisar soal kuasa di mana kuasa sebagai alat dan matlamat akhir mereka berpolitik.

Kuasa dilihat sebagai sumber kekuatan, sehinggakan segalanya bermula dan berakhir dengan kuasa. Maka mereka menghasilkan undang-undang dan mengenakan pelbagai polisi untuk mengawal dan menguruskan hal ehwal manusia.

POLITIK ISLAM

Sementelah, politik menurut Islam, atau disebut sebagai Siasah Islami, ialah seni menyelesaikan masalah, “The Art Of Soluble”. Siasah atau politik merupakan alat dan juga kaedah untuk mengurus segala hal ehwal sama ada melibatkan orang Islam mahupun orang bukan Islam.Politik di dalam Islam menetapkan "Matlamat tidak menghalalkan cara", maka walaupun niat yang baik, tetap perlu mengikut lunas-lunas peraturan dan undang-undang, sama ada undang-undang di kalangan manusia, apalagi undang-undang yang diturunkan oleh Allah Ta’ala kepada para Nabi dan Rasul.

Politik Islam mengajar seseorang itu untuk mentadbir dan mengurus hal ehwal manusia tidak hanya menggunakan kuasa, tetapi memimpin dan mentadbir menggunakan pengaruh. Kuasa pengaruh menyebabkan rakyat dan masyarakat terdidik dan mematangkan manusia untuk membuat keputusan yang tepat dan tidak dipengaruhi oleh sebarang unsur paksaan yang akhirnya melahirkan rasa tidak puas hati dan tidak tenteram.

Sekiranya kita benar-benar faham pengertian sebenar Politik, maka sudah pasti kita tidak akan menemui masalah untuk menerima sesuatu idea secara objektif, sekalipun idea itu datang daripada sesebuah organisasi yang mendakwa diri mereka sebagai Parti Politik.

POLITIK DAN NEGARA

Mudahnya, setiap perkara yang berlaku dalam urusan kehidupan kita melibatkan politik. Cuma, dalam sistem pentadbiran Negara, organisasi yang ingin bertanding di dalam Pilihanraya di Malaysia, dalam menentukan wakil rakyat dalam Parlimen dan Dewan Undangan Negeri, disebut sebagai Parti Politik. Padahal, organisasi-organisasi tersebut merupakan organisasi yang berdaftar dan sewajarnya diberikan "priveledge" (Kebenaran dan kebebasan) untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti yang sesuai dengan tujuan organisasi tersebut didaftarkan.

Organisasi seperti UMNO, MCA, MIC, PAS, PKR, DAP, Gerakan, dan lain-lain organisasi yang mendaftarkan diri mereka sebagai Parti Politik, secara asasnya bertujuan untuk menyertai Pilihanraya. Hak mereka dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, iaitu Hak untuk Berhimpun, Bersuara dan menyertai mana-mana Persatuan.

Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia, JPPM mengiktiraf pendaftaran parti-parti Politik di atas. Bermakna, di sisi undang-undang yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia, semua parti di atas adalah Parti Politik yang berdaftar dan merupakan badan atau pertubuhan yang sah di sisi undang-undang. Kebebasan mereka bergerak dan menjalankan aktiviti masing-masing pula, sewajarnya dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, di mana Malaysia mengamalkan Prinsip Negara Demokrasi Berparlimen.

Demokrasi sewajarnya menjamin hak-hak parti-parti Politik untuk bergerak dan menjalankan aktiviti masing-masing.

SENSITIVITI PARTI POLITIK

Anehnya, rakyat Malaysia kini agak sensitif dengan istilah "Parti Politik" sehingga setiap perkara mahupun individu yang mempunyaikaitan dengan Parti Politik tidak dibenarkan untuk berada di dalam mana-mana institusi Kerajaan, sehingga kepada Masjid dan Surau juga tidak dibenarkan untuk mengadakan sebarang bentuk kerjasama dengan mana-mana Parti Politik.

Malah, "highlight" diberikan kepada parti-parti yang kalah dalam pilihanraya, atau dikenali sebagai Parti Pembangkang kepada Parti yang menguasai kerajaan pada ketika ini. Sebaliknya, Parti yang menguasai Kerajaan Malaysia pada ketika ini, BN, seolah-olah bebas daripada "sensitiviti Parti Politik".

Hal ini bercanggah dengan prinsip demokrasi dan ianya wajar dilihat sebagai "seni" pihak Parti Pemerintah untuk mengekalkan kuasa mereka semata-mata. Setiap tindak-tanduk kerajaan, melibatkan segala projak, akta-akta, dan bermacam perkara lagi sebenarnya dibuat semata-mata ingin mengekalkan kuasa dan penguasaan mereka ke atas Rakyat dan hasil mahsul Malaysia.

Hasilnya, lahirlah masyarakat dan rakyat yang cetek pemikiran dan tidak berkembang dengan baik. Kerencatan pemikiran ini pula, tidak hanya melibatkan soal urus tadbir negara, malah berjangkit sehingga ke seluruh sektor yang terdapat dalam Negara, melibatkan kegagalan dalam sektor ekonomi, sosial, pendidikan, pertanian, perlancongan, undang-undang dan keselamatan, sehingga menggugat kedudukan institusi DiRaja yang kononnya di dakwa oleh Parti Pemerintah ini sebagai "Masih Berdaulat". Tepat seperti kata Lord Acton, "Power Tends To Corrupt, Absolute Power Corrupt Absolutely". Kuasa membawa kepada kehancuran, kuasa penuh, menghancurkan sepenuhnya.

Bukti ketempangan dan kepincangan sistem politik dan segala yang bersangkutan dengan sistem politik amalan Parti Pemerintah ini ialah pelbagai sekatan dan dominasi dikenakan ke atas rakyat yang dihidu sebagai "menentang kerajaan".

Bukti penyelewengan "Kefahaman Sebenar Mengenai Politik" berada di mana-mana sahaja. Misalnya guru yang didapati terlibat dengan Parti Politik Pembangkang berdepan dengan Pertukaran Tempat Kerja dan pelbagai bentuk karenah Birokrasi, seperti yang dihadapi oleh Cikgu Maarof, Suami Cikgu Normala yang bertanding dalam Pilihanraya Kecil DUN Tenang, mewakili PAS(Parti Pembangkang). Bahkan, selain CIkgu Maarof, ratusan malah ribuan guru-guru dan penjawat awam dikenakan pelbagai tindakan sehingga membawa kepada "Menamatkan Perkhidmatan" gara-gara "dihidu" sebagai melibatkan diri dalam Parti Pembangkang.

Sehingga ke hari ini, para penjawat awam masih dijajah oleh pemikiran kolot "Sensitiviti Parti Politik" ini.

Di Universiti, sekolah-sekolah dan pelbagai institusi milik kerajaan juga menyaksikan segala unsur yang bersangkutan dan berkaitan dengan "Parti Politik" ini disekat dan tidak dibenarkan sama sekali. Dalam masa yang sama, pihak Kerajaan yang adakalanya tampil dengan membawa "Bendera Asal" jenama mereka yang sebenar iaitu Parti Politik, seolah-olah diraikan dna sangat-sangat dialukan.

Pernah berlaku di sebuah IPTA, pimpinan tertinggi Bahagian sebuah Parti yang tidak ingin saya sebutkan di sini, dijemput untuk merasmikan program anjuran kolej. Malah, Pengerusi Badan Perhubungan Negeri (juga dirahsiakan negerinya), Parti berkenaan dijemput untuk merasmikan Porgram Jamuan Makan Malam Persatuan Anak Negeri Berkenaan, mengenepikan Menteri Besar dan sekalian jemaah Exco Kerajaan Negeri tersebut yang terlebih-lebih layak untuk hadir, dihalang atas faktor "Sensitiviti Parti Politik".

Saya sebagai rakyat Malaysia, menghormati dan menjunjung tinggi Perlembagaan (sekalipun ianya hanyalah barang tinggalan Penjajah) dan menghormati sesungguh dan seluruhnya Undang-undang Negara. Bahawa Negara ini adalah Negara yang mengamalkan konsep Demokrasi. Maka kebebasan bersuara adalah tunjang utama kepada konsep Demokrasi ini. Apapun, sebagai rakyat yang bijak, matang dan berpengetahuan, kita sedia maklum bahawa kebebasan dalam amalan demokrasi perlu dipagari oleh semangat rasional dan toleransi.

Ayuh, Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia!

Wednesday, October 12, 2011

Polemik Malaysia dan Hudud


AlhamduliLlah, isu Hudud yang digembar-gemburkan oleh UMNO dan Media Rasmi mereka, menyebabkan ramai yang mencari kebenaran di sebalik kerelavanan perlaksanaan hukum Hudud atau lebih tepat lagi Hukum Jenayah Islam.

Hukum Jenayah Islam lebih tepat dalam membincangkan isu Hukum Hudud ini kerana di dalam undang-undang jenayah Islam, bukan hudud sahaja yang wajib dilaksanakan, sebaliknya ada dua hukuman yang juga wajib diberikan perhatian serius. Hudud seperti yang kita tahu, jumhur Ulama' menetapkan hukum hudud ini hanya untuk pesalah-pesalah yang telah disabitkan terhadap enam jenis kesalahan sahaja. Iaitu Zina, Qazaf, Mencuri, Merompak, Minum arak, dan juga Murtad. Ada juga pendapat yang mengatakan hudud juga melibatkan mereka yang terlibat dengan kesalahan Bughat (derhaka).

Hudud, tiada kompromi kerana ianya adalah ketetapan Mutlak daripada Allah seperti yang diterangkan oleh Allah Ta'ala di dalam Al-Quran mengenai hukuman yang dikenakan ke atas pesalah-pesalah yang melakukan kesalahan-kesalahan di atas. Allah Ta'ala menjelaskan secara terang-terangan hukuman yang dikenakan ke atas mereka yang berzina, mencuri, dan sebagainya.

Selain Hudud, di dalam Undang-undang jenayah Islam juga terdapat hukum Qisas. Ianya juga wajib dilaksanakan. Hukum Qisas pula berkaitan dengan kesalahan yang melibatkan manusia dengan manusia. Jenis kesalahan yang melibatkan hukuman Qisas ini pula ada tiga iaitu, membunuh orang lain dengan sengaja, menghilangkan atau mencederakan salah satu anggota badan orang lain dengan sengaja atau melukakan orang lain dengan sengaja.

Hukuman yang dikenakan ke atas mereka yang melakukan kesalahan di dalam Undang-undang Qisas ini ialah dibalas dengan perbuatan atau kesalahan yang sama. Misalnya bunuh dibalas bunuh, terpotong tangan akan dibalas dengan dipotong tangan, dan sebagainya. Walaubagaimanapun, tahap hukuman bergantung kepada budi bicara mangsa ataupun keluarga mangsa. Sekiranya keluarga mangsa mengampunkan dan memaafkan kesalahan pesalah yang telah disabitkan hukuman tesebut, maka dia bebas daripada menjalani hukuman Qisas tersebut dan hanya perlu membayar denda atau pampasan yang ditetapkan oleh keluarga mangsa tersebut.

Ketiga, ialah hukuman ta'zir. Ta'zir ialah hukuman yang selain daripada hukuman Qisas dan Hudud. Kadar dan jenis hukuman tidak ditetapkan sama sekali. Maka kadar dan jenis hukuman tertakluk kepada ketetapan mahkamah dan pemerintah.

Namun begitu, ketiga-tiga hukuman jenayah Islam ini tetap perlu dijalankan dengan Adil dan saksama. Proses perbicaraan yang telus dan adil tetap perlu dijalankan dengan berkesan kerana di dalam Islam, mereka yang bersalah perlu dibuktikan bersalah sebelum dihukum. Masing-masing ada hak untuk dibicarakan. Hukuman Jenayah Islam pula menjadikan matlamat pencegahan dan pendidikan sebagai matlamat utama ianya ditegakkan.

Perkara paling penting dalam membincangkan soal jenayah ialah bagaimana ianya diputuskan dan bagaimana pula ianya dilaksanakan. Menurut Pakar dan penganalisis Undang-undang Malaysia, Prof Abd Aziz Bari, untuk melaksanakan Hukuman Jenaayah Islam ini, kita sebenarnya tidak memerlukan kepada pindaan perlembagaan. Satu-satunya yang perlu diubah ialah bidang kuasa Mahkamah Syariah. Maka segera akan dapat difahami bahawa, Bidang Kuasa Mahkamah Syariah ini hanyalah untuk digunakan oleh orang-orang Islam sahaja.

Sepertimana ketika Nabi Muhammad SAW memimpin Negara Islam Madinah, yang pada ketika itu turut menaungi mereka yang beragama Nasrani(kristian), yahudi, dan agama-agama yang lain, Nabi Muhammad SAW tetap melaksanakan hukuman Hudud, Qisas, dan juga takzir ini ke atas orang Islam. Bagi mereka yang tidak beragama Islam, mereka boleh memilih sama ada ingin dibicarakan dalam Mahkamah Syariah ataupun mahkamah Sivil.

Maka, bantahan oleh mereka yang bukan Islam tidak sepatutnya menjadi masalah kerana undang-undang jenayah Islam ini, sedikitpun tidak mengganggu dan menjejaskan perlembagaan Persekutuan dan sedikitpun tidak bersangkutan terhadap orang-orang bukan Islam.

Inilah antara kesan buruk dan kegagalan UMNO paling besar di Malaysia, iaitu GAGAL sama sekali memahami tuntutan Islam ke atas penganutnya.

Islam mengkehendaki agar kita berhukum dengan hukum Islam, hukum yang diturunkan oleh Allah melalui perantaraan para Nabi dan Rasul. Islam mengajar kita agar berlaku Adil iaitu meletakkan sesuatau kena pada tempatnya. Juga berbuat kebaikan sesama kita. Islam merupakan cara hidup yang sangat seseuai, relevan dan memenuhi keperluan hidup semua manusia, malah mereka yang bukan Islam juga tidak terlepas daripada berpeluang melaksanakan Islam dalam kehidupan mereka.

UMNO hanya faham Islam itu pada Solat, puasa, zakat dan haji. Sebab itu mereka tidak nampak kewajaran kita berkongsi Islam yang kita amalkan ini dengan mereka yang bukan Islam. Sedangkan di dalam Islam ini, syumul dan lengkap, meliputi segala bidang kehidupan manusia, dari sudut Undang-undang jenayah, ekonomi, sosial, budaya, kesihatan, sumber alam dan segala macam bentuk kegiatan dan keperluan umat manusia, semuanya terkandung lengkap di dalam cara hidup Islam.

Selagi rakyat terus membiarkan UMNO berkuasa,selagi itulah kuasa yang ada pada UMNO itu disia-siakan dan akhirnya akan menghancurkan Malaysia dan seluruh rakyatnya. Maka, ayuh! Ubah Sekarang Selamatkan Malaysia!!!!

Sekiranya semua rakyat membaca artikel ini, maka segera akan dapat difahami dan diakui, bahawa golongan yang mungkin akan menolak hukum jenayah Islam ini hanyalah mereka yang terlibat dan sudah tentu hanya Orang Islam sahaja yang agak logik ingin memberontak. Sememangnya, penghalang untuk melaksanakan hukum jenayah Islam ini di Malaysia, bukanlah orang-orang bukan Islam. Tetapi orang-orang yang tidak faham dan tidak mahu menerima Islam.

Semoga kita tergolong di kalangan mereka yang terus mengaku bahawa Tuhan kita ialah Allah Ta'ala, dan kita cukuplah Allah bagi kita dan Islam itu agama dan cara hidup kita....


Thursday, September 8, 2011

Bukannya susah sangat nak faham...

1Malaysia kecoh dengan kecaman yang dilemparkan ke atas Timbalan Presiden Parti Islam SeMalaysia, PAS, Tn Hj Mohammad Bin Sabu, kerana ceramahnya yang kononnya mengangkat perjuangan Parti Komunis Malaya, PKM. Berita-berita arus perdana begitu bertungkus-lumus menjelaskan perkara "sebenar" di sebalik ucapan Tn Hj Mohammad Sabu yang disifatkan sebagai "celupar" itu.

Saya pelik, adakah 1Malaysia sudah lupa, bilakah tarikh Malaysia Merdeka? Tidakkah mereka tahu bahawa Bukit Kepong diserang pada 23 Februari 1950. Saya sempat mencari serba sedikit maklumat mengenai Tragedi Bukit Kepong, dan apa yang saya temui, walaupun tidaklah begitu menyebelahi Tn Hj Mohammad Sabu, tetapi ucapan beliau di dalam ceramahnya itu, jika dikaji secara mendalam dan teliti ada bernas dan relevannya.

Tanah Melayu, yang dibangga-banggakan oleh Pejuang Melayu UMNO, sebenarnya dibina pada pertengahan kurun ke-13 oleh Malik Salih, atau nama sebenar beliau Merah Silu. Diberikan nama Malik Salih kerana beliau merupakan seorang Sultan yang beragama Islam, yang baik dan membawa kebaikan. (Malik = raja, Salih = Baik)

Bermula daripada Kerajaan Islam Samudera Pasai, agama Islam tersebar sehinggalah ke seluruh Kepulauan Melayu. Parameswara, atau nama lain beliau, Sultan Mahmud Iskandar, menyambung dan menyebarluaskan pemerintahan Islam di Kepulauan Melayu ini apabila mentadbir Negeri Melaka, juga berteraskan Islam.

Kemakmuran dan kemajuan Kepulauan Tanah Melayu pada ketika itu, berada di kemuncak zamannya, apabila kemakmuran dan ketamadunan Tanah Melayu menjadi tarikan kepada Pedagang-pedagang dari seluruh dunia sehinggalah Bahasa Melayu(yang turut dibangga-banggakan oleh Pejuang Melayu UMNO) menjadi Lingua Farnca, bahasa pertuturan antarabangsa. Bayangkan, pedagang-pedagang yang datang dari seluruh dunia, berdagang di sini, dan mereka menggunakan Bahasa Melayu. UMNO, walaubagaimana kuat pun Kemelayuan mereka, tetap menggunakan Bahasa Penjajah untuk berdagang, bukti kemelayuan mereka tercalar.

Sehinggalah pada tahun 1511, berlaku pencerobohan pertama Penjajah dan golongan Imperialisme Barat ke tanah Melayu, apabila rombongan dari Portugal, yang diketuai oleh Alfonso De Albuquerque datang mengganggu kesejahteraan Kerajaan Islam Melayu Melaka. Sejak daripada pencerobohan yang pertama itu, bersusulan penjajahan dan pencerobohan yang tidak pernah henti oleh Barat dan Kafir. Mereka bukan sahaja merampas hak raja-raja Melayu, bahkan segala hasil bumi kepulauan Melayu yang makmur dan mewah ini dirampas oleh mereka.

Segala kekayaan dikaut oleh penjajah, hanya sedikit sahaja diberikan kepada tuan tanah kepulauan Melayu ini, iaitu orang-orang Melayu sendiri. Sejak kedatangan penjajah, mereka turut membawa masuk buruh-buruh India dan pelombong-pelombong Cina untuk mengusahakan Tanah Melayu yang makmur dan mewah ini.

Ironinya, perjuangan membebaskan Tanah Air, bermula sejak kedatangan Portugis lagi. Yang mereka pertahankan ialah Tanah Air ini, bebas dari cengkaman penjajah. Penjajah bukan sahaja merampas dan mengurangkan kuasa Sultan-sultan Melayu, sehingga ke tahap sekarang, mereka juga melantik wakil mereka untuk terus mengamalkan Perlembagaan yang mereka cipta. Ideologi Penjajah masih kekal sehingga sekarang bahkan, Kerajaan 1Malaysia, masih belum berani menyatakan betapa "bangsat"nya British dan lain-lain penjajah yang telah memporakperandakan Agama dan Kekayaan Tanah Melayu ini.

Sehinggakan, tragedi Bukit Kepong sendiri dirujuk sebagai Peristiwa Mempetahankan Kemerdekaan. Padahal, Balai Polis Bukit Kepong pada ketika itu adalah milik British, dan Tanah Melayu belum lagi diperintah oleh UMNO mahupun datuk-datuk Pejuang Melayu yang ada sekarang ini. 

Polis yang diserang itu, ialah polis british yang berbangsa Melayu. Polis-polis yang mempertahankan Kerajaan British, bermakna polis-polis itulah yang mempertahankan kerajaan Penjajah British. Maka, siapakah sebenarnya pejuang kemerdekaan? Polis @ Mohammad Indera?

Jom, Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia.....
 

Wednesday, September 7, 2011

Garis mula kehidupan...

Sukar untuk saya lupakan detik-detik awal saya bergelar Mahasiswa, serta segala pengalaman yang saya timba sepanjang berada di lembah keilmuan, UNiversiti Kebangsaan Malaysia. Di sini, saya belajar begitu banyak perkara yang pastinya tidak akan saya sia-siakan sepanjang hidup yang berbaki ini.

Hargailah masa emas ketika kalian bergelar Mahasiswa. Belajar seberapa banyak ilmu tentang kehidupan dan hakikat kematian. Terokai segala bidang ilmu yang ada di dunia supaya kalian temui lazatnya belajar dan seronoknya menyedari diri ini serba tidak tahu lantas menjadikan kita tamak dan haloba mencari ilmu.

Gunakan pentas yang ada untuk mencabar segala potensi dan kemampuan diri. Di sini, adalah medan yang tiada sempadan dan batas. Anda bebas menjelajah dan mengembara seluas langit dan bumi. Satu-satunya yang akan menghalang dan menyekat kebebasan itu ialah diri anda sendiri. Jika anda kata Ya, maka sudah pasti tidak akan ada tidaknya...

Belajar dan mencabarlah sebebasnya. Percayalah, jika anda belajar dan mencabar, satau-satunya perkara yang akan anda kesalkan ialah, "kenapalah sehari cuma ada 24 jam?" kerana begitu seronok dan indahnya belajar dan mencabar.

Belajar mengenali diri, dan cabar kemampuan diri. 

Hidup ini, bukan semudah yang kita impikan dan yang pernah kita bayangkan. Pelbagai cabaran dan ujian akan menemui kita, silih berganti tidak surut dan tidak pernah henti. Ujian dan cabaran ini pula, tidak memilih bulu dan rupa, setiap orang akan menempuh ujian masing-masing. Kata orang, semakin tinggi keupayaan, semakin tinggi pula cabaran. Pedulikan kata mereka, kerana kita tahu apa sebenarnya yang kita mahukan dan lakukanlah yang terbaik untuk memenuhi impian dan kepuasan diri kita sendiri.

Hiduplah dengan apa yang kita mahu, belajarlah dengan apa yang kita perlu tahu. Jumpa kalian di puncak!


Antara Yang Menarik