Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Monday, November 10, 2008

tidak sepertinya...

Isnin 10 Nov 2008, musim peperiksaan di UKM dan beberapa IPT yang "sewaktu" dengannya telahpun rancak berjalan. Dilaporkan terdapat beberapa kejadian aneh yang melibatkan jumlah mahasiswa/i yang agak ramai berlaku di kampus-kampus tersebut. Menurut beberapa teman saya yang melihat sendiri kejadian tersebut, Mahasiswa/i yang telah pun menduduki peperiksaan menyatakan kekecewaan masing-masing kerana gagal menjawab soalan peperiksaan dengan baik.


Malah, ada juga yang dilaporkan "menonggeng" kerana kecewa dengan prestasi masing-masing dalam peperiksaan tersebut. Menurut seorang siswi yang hanya mahu dikenali dengan nama ct, peperiksaan kali ini benar-benar di luar dugaan kerana begitu banyak soalan yang tidak pernah terfikir dek akalnya yang waras dan sihat.

Pihak kacapermata.blogspot.com cuba mendapatkan pandangan beberapa orang pakar mengenai hal tersebut. Antara yang sempat ditemui adalah Prof Ir Mohd Farid Bin Hamlud, yang juga sedang membuat persiapan untuk menghadapi kertasnya yang kedua khamis nanti. Beliau menyatakan bahawa, sebenarnya gejala "frust menonggeng" ini sudah biasa terjadi kerana beberapa sebab yang begitu ketara dikalangan Mahasiswa/i di IPT tempatan. Antaranya:-

1. Tidak hadir ke kuliah.
2. Tidak menyiapkan tutoran "sendiri"
3. Melawan kata pensyarah(tidak berkat).
4. Kurang ulangkaji.
5. Yang paling teruk antara semua sebab, kurang berminat untuk belajar.

Justeru, Prof Ir Farid menyarankan kepada semua mahasiswa/i di luar sana agar terus berusaha, kerana hanya usahalah yang layak menjadi tangga kejayaan. Namun begitu, bagi kes (5) di atas, tiada yang dapat membantu melainkan diri sendiri. Jika kita sedar akan kepentingan dan kegunaan perkara apa yang kita sedang lakukan, maka sudah pasti kita akan memberikan tumpuan terhdapnya.

Sebagai seorang manusia yang dikurniakan akal fikiran, kita jangan mudah tewas dengan tekanan yang sebenarnya datang dari diri kita sendiri. Pokoknya, sendiri buat, sendiri tanggung. Ujian adalah untuk menguji sejauh mana diri kita layak untuk meningkat, Ujian periksa untuk menguji kelayakan kita dalam akademik, ujian hidup untuk menguji kelayakan kita mendapatkan gelaran kematangan. Jangan kusutkan pemikiran anda, usaha terus sehingga anda layak memiliki gelaran "berjaya dalam hidup".

Berkenaan dengan akademik ini bukanlah satu-satunya kayu ukur untuk menentukan kejayaan. Apalagi untuk digunakan sebagai "life jacket", sebaliknya ianya hanyalah sebagai satu suntikan untuk kita lebih berusaha mendapatkan ilmu supaya menjadi orang yang berguna. Menggunakan ilmu yang kita pelajari dengan sebaiknya adalah lebih baik daripada berhempas pulas menuntut untuk meninggalkan ilmu di dalam dewan peperiksaan semata-mata.
"Menggunakan ilmu yang kita pelajari dengan sebaiknya adalah lebih baik daripada berhempas pulas menuntut untuk meninggalkan ilmu di dalam dewan peperiksaan semata-mata."


Semalam adalah kenangan yang tidak dapat diubah,
Esok adalah ramalan yang cuacanya sukar ditelah,
Hari ni gunakan sebaiknya kerana ia adalah anugerah....

p/s: apalah maknanya berjaya dalam sistem pendidikan yang sekular dan caca merba ni kalau jatidiri masih songsang dan mundur serta jauh dari ketamadunan insan.

Undergoing MyBlogLog Verification

No comments:

Antara Yang Menarik