Taybah

Taybah
Ilmu Itu Cahaya...

Thursday, November 13, 2008

Silakan, jemputlah jangan malu-malu...


Ada tak bangsa lain di dunia ni yang mengamalkan jalan bertunduk merendahkan bahu apabila berjalan di hadapan orang selain daripada bangsa melayu.(tanya sebab benar2 tak tahu)

Ada tak bangsa lain yang mengamalkan "buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali". Pepatah paling lama dan paling terkenal.

Ada tak bangsa lain di dunia yang sanggup membiarkan mati anak tapi jangan mati adat, sudah tentu ada tapi dengan frasa dan gaya yang berlainan.

Ada tak bangsa selain melayu yang punya kata-kata indah seperti

Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga;
Yang cantik itu budi,
Yang indah itu bahasa.
Baik, kalaupun ada, saya memberi jaminan penuh, tidak sepertinya.

Saya mengambil melayu dalam konteks rantau asia tenggara yang dahulunya dikenali dengan kepulauan tanah melayu. Kerana campuran budaya dan adat kemelayuan ini sememangnya unik sesuai dengan ayat Al-Quran yang menceritakan kejadian manusia yang dijadikan lelaki, perempuan, berbilang kaum dan bangsa dan kabilah. Justeru, saya yakin melayu adalah salah satu bangsa yang dimaksudkanNya.

Demi satu tujuan, untuk berkenalan, sementara nilaian taqwa itu juga menjadi batas yang membezakan.

Maka, di sini timbul satu persoalan, apakah perihal kedudukan dan darjat melayu di Malaysia, Asia Tenggara, Asia, Dunia, dan Alam Semesta?

Adakah hanya kerana mereka unik dan istimewa kerana (sememangnya) tiada yang sepertinya, maka mendabik dada melangitkan hidung berjalan penuh bangga di atas muka bumi??

Bukankah sifat istimewa melayu itu sendiri terbukti ciptaan Allah, kedudukan, rezeki, darjat, bahasa, kualiti dan kuantiti itu juga tidak terlepas daripada perancangan Allah.

Pelik bukan, di awalnya memuji keindahan melayu, de tengahnya pula memprotes sikap "ketuanan melayu". Hakikatnya, bangsa arab itu juga tidak mulia kerana arabnya, tidak hebat inggeris kerana englishnya, tidak maju jepun kerana nipponnya, malah jatidiri dan daya usaha yang menentukan segalanya.

Perjuangan menegakkan nama, keturunan, bangsa, dan warna kulit ini sebenarnya terlalu jauh mundur dari ketamadunan manusia dewasa ini. Cukuplah dosa yaang kita lakukan kepada asal kita, jangan ditambah dengan memadamkan sinarnya dengan kerakusan dan keterlampauan diri kita.

Asal mengingatkan usul diri kita, usaha meningkatkan imej dan jatidiri kita, agama juga menjadi cahaya penunjuk sepanjang jalan.

No comments:

Antara Yang Menarik